Cinema

Fogons sense dones

‘La cuina dels homes’, el documental de Sílvia Subirós sobre el Motel Empordà que aspira als Goya, es presenta avui a Temporada Alta i ja ho ha fet a Terra Gollut

El fil conductor del film és com històricament s’ha apartat la dona de la gran cuina dels xefs

El Motel de Figueres és un restaurant emblemàtic i un referent gastronòmic que va marcar un abans i un després en l’evolució de la cuina catalana. Fundat l’any 1961 i dirigit per Josep Mercader, el mític cuiner, gran renovador de la cuina del país, a la seva cuina només hi havia homes i de la dels qui van prendre la seva herència als fogons també: el fill (Jaume Subirós) i tres nets. Paradoxalment, ell no es va cansar mai de reivindicar que la bona cuina empordanesa va sorgir de les dones, que, com deia, solien ser les que anaven a fer la verema a la veïna França i en tornaven amb les receptes millorades.

Precisament és una neta de Josep, Sílvia Subirós Mercader, qui malgrat no heretar el seu art als fogons sí que ho ha fet de filmar –faceta del cuiner que no es coneixia més enllà de l’àmbit familiar– i ara reviu en una pel·lícula documental no només la història i els orígens del Motel Empordà, sinó que aprofita per incidir en la importància de totes aquelles dones que han restat a l’anonimat i no han aparegut mai a la primera pàgina dels diaris. D’aquí el títol de La cuina dels homes, perquè a la seva família són els homes (cinc) que s’han dedicat a la cuina, però cap de les quatre dones.

Sílvia Subirós es dedica a explorar els recursos creatius del cinema per recuperar la figura anònima de la seva àvia, Anna Baret. Tot això ho pot fer després de descobrir que el seu avi tenia una càmera de 8 mm amb la qual filmava la seva família, principalment la seva dona i àvia de la Sílvia. És així com recupera les filmacions que va fer el seu avi, un material valuós que li serveix per construir un fil conductor: com històricament s’ha apartat la dona de la gran cuina dels xefs.

Les imatges d’arxiu són un recurs molt important en l’obra de Subirós. La pel·lícula es nodreix també dels arxius de la Filmoteca Espanyola, TVE, TV3 i Filmoteca de Catalunya, a més d’altres arxius internacionals. The Festival of Lies és el primer llargmetratge documental que ha dirigit, amb el qual va guanyar el premi Docs in Progress a Visions du Réel l’any 2015.

La pel·lícula ha fet un bon recorregut seleccionada a diversos festivals. Va començar al de Màlaga per continuar al Docs Barcelona, el Festival Internacional de Cinema de Catalunya de Roda de Berà, el Festival de Cinema Documental de Cadis i, entre altres, recentment al Terra Gollut Film Festival i avui (Cinema Truffaut, a les 20 h) es presenta a Temporada Alta de Girona. La pel·lícula ha estat també preseleccionada als Goya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

L’Empordà Music Festival creix

LA BISBAL D’EMPORDÀ
Cultura

Mor Frank Stella, reconegut pel seu art abstracte i precursor del minimalisme

efemèrides

El Govern commemorarà el 2025 el centenari dels naixements d’Oriol Bohigas i de Francesc Candel

barcelona
TEATRE

‘Burro’ reescriu la humanitat amb la mirada de l’animal del camp

BARCELONA
Crítica

Tradició, patrimoni i nova creació

art

El FAD es converteix en la Federació FAD

barcelona

Més de 90 originals aspiren al 57è Premi Bertrana de novel·la

Girona
convenció

La CatCon s’expandeix com l’Univers

vilanova i la geltrú
ROSES

La il·luminació del Castell de la Trinitat rep un primer premi en els (D)arc Awards

ROSES