Patrimoni

Troben a Navarra el vestigi més antic de la llengua basca

Un equip d’arqueòlegs han trobat en un poblat proper al castell d’Irulegi, a Navarra, una mà de bronze amb un text de quatre línies del qual s’ha pogut identificar una paraula: sorioneku. Aquesta troballa és, segons els arqueòlegs, “excepcional”, ja que es tractaria del “text més antic en llengua bascònica”. Datada en el primer terç del segle I abans de Crist, seria el document de més edat i més extens escrit en la llengua antecessora del basc que es coneix fins ara. D’aquest text de quatre línies se n’hauria pogut traduir només una paraula: sorioneku, que significaria, segons han explicat els experts en la presentació de la troballa, “bona sort”.

L’anomenada mà d’Irulegi, que té un petit forat per ser penjada com a ritual a la porta d’entrada d’una casa, va ser trobada el 18 de juny del 2021, però la inscripció no ho es va veure fins al 18 de gener passat, quan van començar les feines de neteja i restauració.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La Fira Modernista reviu la vida al voltant de la indústria tèxtil

TERRASSA
música, teatre i humor

Joel Díaz obre avui el festival Límbic a Santa Coloma de Gramenet

santa coloma de gramenet
LLIBRES
LLIBRES

Les setenes jornades Transversal se sumen al centenari de la mort d’Àngel Guimerà

el vendrell

L'art català desaparegut

Barcelona

Veu arrossegada del carrer

Barcelona
Ryûsuke Hamaguchi
Director de cinema

“Cada generació deixa els problemes per a la següent”

Barcelona
Ferran Palau
El músic de Collbató presenta disc i curtmetratge

“Sense idees boges, el país, culturalment, no avançaria”

Barcelona
Art

Patricio Reig indaga a La Mercè en la dialèctica de la mirada

Girona
Crítica

Passió per l’òpera