Art

Cita amb John Berger

La Virreina dedicarà una mostra a la visió marxista de l’art de l’escriptor

La Vir­reina Cen­tre de la Imatge emprèn el 2023 amb un pro­grama que, segons el seu direc­tor, Valentín Roma, farà “un salt d’escala”: “Estem pre­pa­rats per fer pro­jec­tes més potents i com­ple­xos.” Sense trair la seva ànima (“la inves­ti­gació és la nos­tra missió, no els show­ro­oms”), l’any que ve pro­posa vuit expo­si­ci­ons, cinc de monogràfiques i tres de col·lec­ti­ves, que escam­pa­ran refle­xi­ons sobre la imatge des dels ter­renys de l’escrip­tura, el cinema, la foto­gra­fia i l’arqui­tec­tura.

A més, el cen­tre de la Ram­bla con­ti­nuarà sent una de les poques ins­ti­tu­ci­ons artísti­ques de la ciu­tat en què les mira­des locals i inter­na­ci­o­nals con­flu­ei­xen sense jerar­quia ni con­des­cendència. D’entre els noms, des­taca John Ber­ger i la seva visió mar­xista de l’art. L’expo­sició Per­ma­nent red, al maig, pren el títol del seu lli­bre repo­si­tori de les crítiques que va publi­car al set­ma­nari esquerrà New Sta­tes­man.

A la tar­dor, la Vir­reina pre­sen­tarà la pri­mera expo­sició en un museu de l’Estat de la cine­asta d’allò quo­tidià Chan­tal Aker­man. És segell de la casa aquesta línia de mos­tres que trans­for­men el cinema d’autor en pode­ro­ses muse­o­gra­fies. També ho és la seva manera d’abor­dar l’arqui­tec­tura des d’un ferm com­promís amb l’espai públic.

La tem­po­rada s’obrirà, al febrer, amb dues expo­si­ci­ons d’espe­rit rei­vin­di­ca­tiu bessó: La ciu­tat en dis­puta. Expe­ri­ments col·lec­tius entorn de l’habi­tatge social al sud d’Europa (1949-1976) i Línies dures. Edi­fi­cis, dis­seny i urba­nisme a Bar­ce­lona (1949-1975), aquesta des­lo­ca­lit­zada, a l’antiga seu de l’edi­to­rial Gus­tavo Gili, adqui­rida recent­ment per l’Ajun­ta­ment. Lle­gen­des del rai ser­virà per invo­car, a final d’any, el tre­ball expe­ri­men­tal del peda­gog Fer­nand Deligny a les Ceve­nes, al sud de França on va esta­blir una xarxa infor­mal de suport a infants autis­tes des del 1967 fins als anys vui­tanta. En aquest mateix període, l’artista Antoni Miralda va des­ple­gar una tasca com a fotògraf de moda per a la revista Elle molt poc cone­guda. També tindrà expo­sició, al juny. A l’octu­bre, i a cura de la filòsofa des­co­lo­nial Yuderkys Espi­nosa-Miñoso i l’artista visual Katia Sepúlveda, Anti­fu­tu­risme cimarrón espe­cu­larà amb la idea del món que hau­ria estat si Europa no hagués exis­tit. Quinze artis­tes faran aquest exer­cici que tindrà dues seus expo­si­ti­ves: la Vir­reina i el seu veí cen­tre d’arts Santa Mònica. I un dar­rer cara­mel, al març, ser­vit per Inma­cu­lada Sali­nas, que a Veus al bosc pre­sen­tarà tretze tre­balls de què el fil con­duc­tor són els tretze mar­ti­ris que, segons la seva hagi­o­gra­fia, va patir la nena màrtir santa Eulàlia.

La Vir­reina tan­carà el 2022 amb 103.000 visi­tants, un 26% més que el 2021. “Per a un espai de 700 metres qua­drats, és una xifra espec­ta­cu­lar”, rebla Roma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia