Crítica
cinema
Un ‘thriller’ polític
Entre l’agost del 2000 i el juliol del 2001, en què va ser detingut per la policia, Saeed Hanaei va matar a Meixad, una de les ciutats sagrades de l’Iran, setze prostitutes amb el convenciment que no era un assassí, sinó un executor moral de dones pecaminoses i vicioses. Així ho va declarar en el judici, que va condemnar-lo a mort, mentre religiosos i una part de la societat iraniana l’exaltaven com un heroi purificador. Hanaei, que treballava de paleta, s’enduia les víctimes a casa seva, les estrangulava i en llençava els cadàvers en descampats. El 2002, Ali Abassi va marxar de l’Iran per estudiar cinema a Suècia i després a Dinamarca, països que han produït les seves pel·lícules. Però el director, nacionalitzat danès, no va oblidar l’assassí aranya i n’ha fet un film que, amb la forma d’un thriller, denúncia el masclisme ferotge al seu país d’origen, on, com pot suposar-se, no va poder rodar: ho va fer en un lloc de Jordània.
Holy Spider alterna el punt de vista de l’assassí amb el d’una periodista (excel·lent interpretació de Zar Amir-Ebrahimi) que no només investiga el cas, sinó que vol posar un parany al criminal mentre la policia no sembla que faci res per atrapar-lo. Creant tensió, però forçant la versemblança de certes situacions, Abassi no juga a l’intriga pel que fa a l’autor dels crims perquè, al capdavall, vol fer un film polític. La idea és que el règim fonamentalista iranià culpabilitza totes les dones i posa els seus cossos sota control, vigilància i assetjament: exerceix i abona la violència social contra elles. La repressió actual ho confirma: tanmateix, creix la resistència coratjosa de multitud de dones i força homes.