Patrimoni

Cultura

El llegat de Rusiñol a Aranjuez

El pintor i escriptori és recordat pels quadres de jardins a la localitat madrilenya on va morir

Hi escriu glosses a ‘L’Esquella de la Torratxa’, i la de la visita al cementiri és inquietantment premonitòria

El català Juan Carlos Rodríguez novel·la l’amistat entre el seu besavi, guardià dels jardins reials, i l’artista

El rei Alfons XIII el va fer Jardiner Honorari i així hi podia accedir en cotxe i pintar-hi sense límits
El cos va ser vetllat dos cops a Aranjuez i també a Madrid i faria 22 hores en tren fins a Barcelona

El tea­tre català va viure una fita la tar­dor del 2018 amb Els Jocs Flo­rals de Can­prosa (1902), obra de San­ti­ago Rusiñol diri­gida per Jordi Prat i Coll que es va repre­sen­tar al TNC amb Anna Moli­ner bri­llant com a Maria, Albert Pérez fent del poeta deca­dent i acu­mu­la­dor de pre­mis arran­jats August Coca i Pon­cem, Rosa Bola­de­ras fent de poe­tessa Flo­resta addicta a ver­sos cur­sis, Jordi Llor­de­lla sota la sotana de mossèn Pere Cata­ri­neu i Jordi Coll encar­nant el peri­o­dista –i assot de la poe­sia buida– Ramon, entre altres actors d’un repar­ti­ment estel·lar. “Per esti­mar Cata­lu­nya, la cal riure”, afir­mava Rusiñol. I per esti­mar i riure Rusiñol, cal visi­tar també Aran­juez.

La ciu­tat madri­le­nya, posi­ci­o­nada per ell al mapa del turisme mun­dial gràcies als seus qua­dres de jar­dins exhi­bits més tard a París quan el Real Sitio entrava en decadència per l’aban­do­na­ment com a residència dels reis espa­nyols, manté viu el lle­gat del pin­tor i escrip­tor català, que hi va morir el 13 de juny del 1931, deu anys després d’haver publi­cat a L’Esque­lla de la Tor­ratxa una glossa –amb el pseudònim de Xarau– inqui­e­tant­ment pre­mo­nitòria. El doc­tor en química i escrip­tor Juan Car­los Rodríguez, català nas­cut a Aran­juez, novel·la a Tiago y Calo­res. Rusiñol en Aran­juez (Círculo Rojo) la relació real del seu besavi, guardià dels jar­dins reials, amb l’artista que els va immor­ta­lit­zar amb el pin­zell.

Després de posar-hi un peu per pri­mera vegada l’estiu del 1898, una estació en què els jar­dins empal·lidei­xen, Rusiñol hi tor­narà la tar­dor del 1907 i l’ena­mo­ra­ment amb els colors del jardí del Príncep i del jardí de l’Illa el porta a viure-hi ja tem­po­ra­des segui­des fins al 1931, com han docu­men­tat María Mag­da­lena Mer­los i Flo­ren­cio Hernández a Aran­juez. Rusiñol vive aquí. “Els jar­dins d’Espa­nya es poden comp­tar amb els dits d’una mà: Aran­juez, El Gene­ra­life, el Labe­rint d’Horta a Bar­ce­lona, i Raixa i Sa Coma a Mallorca”, sos­te­nia Rusiñol (Bar­ce­lona, 1861 - Aran­juez, 1931). Del seu pin­zell bro­lla­ran Glo­ri­eta, Canal del Tajo, Entrada al labe­rint, Pri­ma­ve­ral...

Qui vul­gui pas­se­jar pels jar­dins d’Aran­juez de bra­cet amb Rusiñol, però, té una joia al seu abast: Tiago y Calo­res. “El Tío Calo­res és l’avi de la meva mare i besavi meu, i era guardià del patri­moni i tre­ba­lla­dor dels jar­dins i va coin­ci­dir amb Rusiñol. Les con­ver­ses entre tots dos òbvi­a­ment són novel·lades, però el fet real és que es van conèixer i van con­ver­sar. I en la novel·la és com si el meu besavi l’entre­vistés, va donant peu a Rusiñol perquè parli de si mateix. L’objec­tiu és des­per­tar en el lec­tor més ganes de lle­gir Rusiñol”, relata Rodríguez.

Jar­di­ner hono­rari per Alfons XIII

El que també és verídic és que el rei Alfons XIII nome­na­ria Rusiñol “jar­di­ner hono­rari major dels reials jar­dins d’Aran­juez”. “En l’última etapa, a Rusiñol li cos­tava cami­nar i volia entrar amb el seu cotxe als jar­dins i ho va poder fer gràcies al títol del rei. Com a bon moder­nista, Rusiñol era molt con­trari a totes les moder­ni­tats com ara el cotxe, perquè tot allò modern ho con­si­dera pro­saic. Però, tot i així, es com­pra un cotxe i té xofer, i era conduït a dins dels jar­dins”, rebla.

Sense un Cau Fer­rat que l’evo­qui

Com relata el doc­tor en química, que es defi­neix com a “acti­vista rusiñolià”, el binomi Bar­ce­lona-Sit­ges aviat es com­ple­menta amb Madrid-Aran­juez i l’artista apro­fita quan estrena obra tea­tral a Madrid –a vega­des amb tra­ducció de María Lejárraga (a l’ombra de Gre­go­rio Martínez Sierra), però també amb obres en català que són un èxit a la villa y corte– per anar a pin­tar a Aran­juez. Aquí, però, no hi té un Cau Fer­rat: el pri­mer allot­ja­ment és al Para­dor de la Cabrera Vieja –avui és un edi­fici aban­do­nat– i el segon i últim és la Fonda del Comer­cio –més tard, hos­tal Rusiñol, i avui també aban­do­nat–, a la can­to­nada dels car­rers Stu­art i San Anto­nio, on una placa que dona a la seva habi­tació evoca per al visi­tant el pas del cre­a­dor i la seva mort.

El museu que no arriba

El que Rodríguez i la resta de socis del Foro Cívico rei­vin­di­quen és que un dia es pugui com­prar l’hotel i que el pin­tor i escrip­tor tin­gui un Museu Rusiñol que relati el seu lle­gat i que, un segle després de la seva mort, no exis­teix. El pro­blema, però, és que gai­rebé sobre cada rajola in situ hi ha tres admi­nis­tra­ci­ons: l’Ajun­ta­ment, la Comu­ni­tat de Madrid i Patri­mo­nio Naci­o­nal. “La gent d’Aran­juez devem a Rusiñol el que és Aran­juez avui. És cert que després ve Joaquín Rodrigo i el seu Con­ci­erto de Aran­juez, José Luis Sam­pe­dro i la seva obra... Però el 1900 Rusiñol porta a París qua­dres d’Aran­juez i la posa de moda pels pai­sat­ges i la situa de nou al món quan els reis l’han dei­xat”, relata el bes­net del guardià dels jar­dins, que aquí no és cone­gut pel seu nom real. “A Aran­juez les famílies tenen un renom que sovint fins i tot passa de pares a fills. Al besavi Car­los li deien el Tío Calo­res perquè sem­pre anava arre­man­gat... I en el meu cas el meu avi, el fill del Tío Calo­res, a mi em deia Far­ra­guas, que és com dir-te desen­dreçat, i jo vaig idear que en tot cas seria un far­ra­guas empor­tat per la tra­mun­tana i així em surt el pseudònim Far­ra­mun­tama. A Aran­juez, tant al car­rer com a les lli­bre­ries, em conei­xen com a Far­ra­mun­tana”, explica.

La glossa del cot­xer enter­ra­dor

A Aran­juez, a més de pin­tar sem­pre que el temps li ho per­met –“allò que a la Meseta Cen­tral no hi plou són punye­tes”, con­fes­sarà–, Rusiñol publica a L’Esque­lla de la Tor­ratxa un glos­sari fir­mat com a Xarau, en opo­sició al Xènius (Eugeni d’Ors), que publi­cava el glos­sari a La Veu de Cata­lu­nya. Una de les glos­ses que publica sota l’eti­queta Coses de Cas­te­lla és Coses de cot­xes (L’Esque­lla de la Tor­ratxa, 14 d’octu­bre del 1921), i és inqui­e­tant­ment pre­mo­nitòria, perquè relata un viatge al cemen­tiri d’Aran­juez i la seva con­versa amb el cot­xer i enter­ra­dor, al qual li demana per què li vol cobrar sis pes­se­tes aquesta vegada quan el preu del viatge en aquell vehi­cle per la ciu­tat era de deu reials. “Es tracta del cemen­tiri. El regla­ment diu que venir aquí, en lloc de deu reials, costa sis pes­se­tes”, li diu el cot­xer. “Però home, això deu ser el preu si es porta un mort o quan s’hi va en un dol, i jo no porto ni mort ni dol...”, replica Rusiñol en l’arti­cle. “Es que­da­ran al cemen­tiri?”, li insis­teix el cot­xer. “«Crec que no», li vaig res­pon­dre amb apre­hensió [...]; el cot­xer era tan poca­ver­go­nya, jo tan dèbil i desen­ga­nyat, que gai­rebé vaig estar a punt de dir: «Per trenta o qua­ranta anys de vida que em poden que­dar, sap què? M’hi quedo.» Però asse­gut allà en un banc de pedra, vaig veure l’enter­ra­dor que em mirava com si jo fos cosa seva”, com qui diu «¿qué más dan esos cuántos años? Ahora que ya estás aquí, mejor quédate». Així que li vaig dir al cot­xer: «Aquí té les sis pes­se­tes.» I és que la situ­ació em va fer pen­sar que la vida val més que sis pes­se­tes”, con­clou la glossa. “Rusiñol sem­pre par­lava de la mort perquè li feia por, va ser un malalt crònic i a més un addicte a la mor­fina gai­rebé tota la vida. I sem­pre deia que viu­ria fins als 90, però tot i així quan anava al cemen­tiri tenia can­gueli i d’aquí ve la reflexió que l’enter­ra­dor ja el mira amb cara de pro­pi­e­tari”, relata.

A l’autor de Tiago y Calo­res se li deu una tesi que des­co­breix que 123 de les 1.000 glos­ses de Xarau a L’Esque­lla de la Tor­ratxa no són seves sinó apòcri­fes, amb negres des­ta­cats com ara Lluís Cap­de­vila, i també se li deu part de l’èxit d’ins­tal·lar de nou el bust de Rusiñol a l’entrada d’Aran­juez el 2021 després d’una cam­pa­nya de Foro Cívico en què ell fins i tot va fer de Rusiñol i lle­gia les glos­ses amb accent català a la ràdio local.

Cinc cape­lles ardents en tres dies

Deu anys després de glos­sar el seu diàleg amb l’enter­ra­dor, la mort sorprèn Rusiñol a Aran­juez. Com ha reco­pi­lat Far­ra­mun­tana, viu cinc cape­lles ardents en el peri­ple fins a Bar­ce­lona: el dia 13 de juny del 1931, a l’habi­tació de la fonda on mor; el 14 al matí, a l’Ajun­ta­ment d’Aran­juez; el 14 a la tarda, al Círculo de Bellas Artes de Madrid –amb visita d’Alcalá-Zamora–; el 15 a les set de la tarda, a l’estació de tren de Bar­ce­lona després de 22 hores de viatge, i la nit del 15 i el matí del 16, al Saló de Cent.

Un segle després, l’empremta d’Aran­juez a l’obra de Rusiñol tras­passa el pin­zell i inclou L’home­natge –sai­net basat en les con­ver­ses que escol­tava entre els vila­tans que el volien home­nat­jar– i El català de la Manxa –la història d’un revo­lu­ci­o­nari de Sant Andreu que fuig dels fets de la Set­mana Tràgica i s’ins­tal·la a Aran­juez i on el seu fill esdevé torero (Eugeni Ven­toldrà a la vida real)–. “Que torni Can­prosa!” con­ti­nua sent un clam a l’escena cata­lana. Per tor­nar a Rusiñol, sem­pre hi ha Aran­juez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.