Arts escèniques

crítica

teatre

Sense un GPS operatiu

La direc­tora Ester Nadal arros­se­gava des de feia 20 anys el desig de mun­tar Andorra. Quan ho ha acon­se­guit, lamen­ta­ble­ment, sem­bla que s’ha deso­ri­en­tat sense GPS i que jus­ti­fi­qui aquells que li havien fin­tat la pro­posta, durant anys. Però està molt bé que Carme Por­ta­celi l’hagi tri­ada en la seva defensa que el TNC sigui el pal de paller del tea­tre de parla cata­lana i que es copro­du­eixi amb el govern andorrà. Pot­ser ha fal­tat defi­nició i acom­pa­nya­ment però Andorra era un digníssim cap de car­tell per mirar-se al mirall i espan­tar-se de la imatge defor­mada per un orgull exa­cer­bat i una por exces­siva a l’altre. El que va escriure Max Frisch con­tra la teòrica neu­tra­li­tat Suïssa en la II Guerra Mun­dial (i que els per­me­tia posar-se de cos­tat davant l’exter­mini jueu) té en l’orgull de la població i en la con­fiança de l’Europa democràtica que vet­lla­ria per evi­tar abu­sos un cert aire a l’auto­su­ficiència exces­siva de l’1-O i les seves con­seqüències. Frisch ho va fer des de la metàfora d’un país ima­gi­nat (però ben real). Jordi Casa­no­vas ho va res­ca­tar amar­ga­ment de les notícies i en una ficció cosida amb les emo­ci­ons enfron­ta­des dins una família a Alguns dies d’ahir.

El pro­jecte té bons fona­ments amb una direc­tora valenta i sen­si­ble alhora, delata l’orgull exces­siu del poble i il·lus­tra la trans­for­mació de l’altre en ene­mic atàvic que com­porta la violència indis­cri­mi­nada, sigui a Ucraïna, a Pales­tina o a les cos­tes medi­terrànies.

El text juga amb una metàfora evi­dent, tot i que evita fer un gir brechtià cap a un cert adoc­tri­na­ment, sor­to­sa­ment. Frisch plan­teja una tragèdia impa­ra­ble: la bola de neu va aga­fant volum fins a pro­vo­car una allau.

Àngel Gui­merà ja va ima­gi­nar l’aïlla­ment d’un jove negre vin­gut de les Índies a Sol, solet: si de petit tot­hom li fa bro­mes, de jove passa a ser una amenaça perquè pot for­mar una família. Car­lota Subirós anava pas­sant d’una comèdia ama­ble a un drama angoi­xant empre­so­nant els per­so­nat­ges. L’opció de Nadal és just al con­trari. Quan es des­ta­pen els odis i les pors, queda l’espai des­pu­llat. Fa un efecte espec­ta­cu­lar, però fuig la tensió dramàtica, ja molt deso­ri­en­tada. L’excepció la posa el tre­ball de Marta Pele­grina (Bar­blin), embo­geix en veure que ningú frena la violència, i d’Oriol Cer­vera (Andri) amb les tor­si­ons que fa el per­so­natge, s’iden­ti­fica jueu per tal com el qua­li­fi­quen i indaga quina deu­ria ser la seva forma ori­gi­nal.

Andorra
Autoria: Max Frisch
Direcció: Ester Nadal
Interpretació: Míriam Alamany, Roger Casamajor, Oriol Guillem, Quim Llisorgas, Carles Martínez, Eduard Muntada, Sergi Vallès, Marta Pelegrina, Oriol Cervera
Sala Petita del TNC (dijous, 11) (Barcelona), fins al dia 28 de gener


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia