Cinema

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

“El Teide i el mont Fuji són com mun­ta­nyes ger­ma­nes i nosal­tres ens sen­tim així, com ger­mans en països dife­rents.” Bar­ce­lona i el Japó estan sepa­rats per deu mil quilòmetres, però la cine­asta Naomi Kawase (Nara, 1969) se sent molt a prop de Lluís Miñarro, i ha viat­jat a Bar­ce­lona per tre­ba­llar com a actriu a la seva nova pel·lícula, Emer­gency exit, i a pre­sen­tar el cicle que li dedica la Fil­mo­teca de Cata­lu­nya . “He estat dues vega­des a Bar­ce­lona –va expli­car ahir la cine­asta, en roda de premsa–. Aquest cop, he tin­gut l’ocasió de par­ti­ci­par com a actriu al nou pro­jecte de Lluís Miñarro i estic encan­tada que es pro­jecti a la Fil­mo­teca Aguas tran­qui­las una pel·lícula que em va can­viar la vida.”

Esteve Riam­bau, direc­tor de la Fil­mo­teca, també es va mos­trar satis­fet de pre­sen­tar la cine­asta més jove a gua­nyar la Càmera d’Or de Canes (28 anys), amb la seva òpera prima Moe no Suzaku (1997). També es va endur, entre d’altres, el gran premi del jurat de Canes per El bos­que del luto (2007). “Les pel·lícules de Naomi Kawase tei­xei­xen un tapís emo­ci­o­nal, cap­tu­rant la fra­gi­li­tat i la bellesa de la vida quo­ti­di­ana amb una sen­si­bi­li­tat única –apunta la Fil­mo­teca, en la infor­mació del cicle–. El seu tre­ball s’endinsa en temes com la natura, la iden­ti­tat, la memòria i la família, amb una forta poe­sia visual.”

Aguas tran­qui­las, que va pre­sen­tar ahir al ves­pre a la Fil­mo­teca amb Lluís Miñarro, és “un punt i a part en la meva vida”, diu, amb un com­po­nent molt per­so­nal. “Vaig créixer sense conèixer els meus pares, criat per una mare adop­tiva que era molt gran. Va patir demència i vaig estar al seu cos­tat fins al final. Després de la seva mort, em vaig tro­bar sense ningú i vaig començar a interes­sar-me pels meus orígens. Vaig voler rodar a l’illa dels meus avant­pas­sats, era la pri­mera vegada que la visi­tava, i m’hi vaig tro­bar un munt de parents meus.”

El cicle també inclou un docu­men­tal sobre la seva mare adop­tiva, “que va morir fa tretze anys, un ani­ver­sari molt sig­ni­fi­ca­tiu a la cul­tura japo­nesa”. També es podran veure docu­men­tals dels seus ini­cis. “El bo del cinema és que pots reviure coses de fa trenta anys”, subrat­lla.

Naomi Kawase va par­lar de la seva relació amb Lluís Miñarro, que al llarg de la seva car­rera ha par­ti­ci­pat, com a pro­duc­tor i direc­tor, en cen­te­nars de fes­ti­vals d’arreu del món. No és estrany que tin­gues­sin ocasió de tro­bar-se. “El vaig conèixer a Sant Sebastià, se’m va acos­tar, amb aquest aspecte tan ori­gi­nal que té, i vam ini­ciar la nos­tra amis­tat –recorda la direc­tora–. En aquells moments ja havia tre­ba­llat amb Apic­hat­pong Wee­ra­set­hakul, a qui jo conei­xia també [Miñarro era copro­duc­tor d’Uncle Boon­mee recu­erda sus vidas pasa­das, Palma d’Or del 2010]. Quan vaig pen­sar a fer Aguas tran­qui­las, el pro­jecte li va agra­dar molt i va deci­dir par­ti­ci­par-hi.”

La direc­tora d’Una pas­tis­se­ria a Tòquio tam­poc no va dub­tar a accep­tar un paper al nou pro­jecte de Lluís Miñarro, Emer­gency exit: “Em va encan­tar el guió. És una boge­ria, com una mena de caixa de jogui­nes en què tot es bar­reja.” Trans­corre en un autobús, on pugen i bai­xen per­so­nat­ges del Japó (ella mateixa), l’Argen­tina, el Bra­sil... de dife­rents edats. “Amb aquest film, Lluís vol donar un mis­satge sobre la importància de la comu­ni­cació, de la con­nexió entre les per­so­nes.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia