Art

art

El periple d’una exposició frustrada al MNAC

Patri­moni naci­o­nal és el títol d’una expo­sició tem­po­ral fallida. “La idea era molt sen­zi­lla: obrir al públic les sales del dipòsit judi­cial del MNAC”, explica l’artista Núria Güell (Vidre­res, 1981). Els visi­tants hagues­sin entrat en una dimensió des­co­ne­guda del museu que, per ordre d’un jutge, està obli­gat a guar­dar obres d’art amb què s’han per­pe­trat delic­tes de natu­ra­lesa diversa: roba­to­ris, con­tra­bans, esta­fes, fal­si­fi­ca­ci­ons, deu­tes al fisc... Són custòdies tem­po­rals men­tre els liti­gis estan en procés, però durant el temps que s’estan al museu, aques­tes obres for­men part del seu patri­moni, encara que no les ense­nyi perquè estan ocul­tes a les reser­ves. “M’interes­sava mos­trar el revers del relat huma­nista del patri­moni”, diu Güell. Aquell que no encaixa en eslògans del tipus l’art ens fa millors per­so­nes. Perquè l’art també pot treure el pit­jor de les per­so­nes. Als dipòsits judi­ci­als dels museus, n’hi ha una fauna ben vari­ada.

Bre­gada en tre­pit­jar ulls de poll, Güell va estar tre­ba­llant-hi durant gai­rebé dos anys des de que va rebre la invi­tació de Montse Badia, la comissària de Guèisers, un pro­grama pro­pul­sat pel propi MNAC amb un encàrrec clar: donar la màxima lli­ber­tat als artis­tes con­tem­po­ra­nis perquè facin recerca i creïn pro­jec­tes que des­ve­lin aspec­tes ocults de les obres de la ins­ti­tució artística de capçalera del país. Sobre el paper sona bé.

Els dipòsits judi­ci­als dels museus són un submón mis­teriós, i només de tant en tant salta algun cas als mit­jans de comu­ni­cació, sobre­tot si afecta un per­so­natge famós. El del saque­ja­dor del Palau de la Música Fèlix Millet, del qual el 2012 van entrar al MNAC dues pin­tu­res, de Casas i de Nonell, que li havien embar­gat (i fins no fa tant encara hi eren, al museu). I el de Julio Muñoz Ramo­net, o millor dit el de les seves filles entes­ta­des en rete­nir la col·lecció que el seu pare va lle­gar a Bar­ce­lona. El 2017 van bai­xar del burro i van lliu­rar dos qua­dres, un Goya i un Greco, que aquests sí que des de lla­vors, amb el permís dels tri­bu­nals, s’expo­sen al MNAC.

I és pre­ci­sa­ment aquest Goya la imatge del car­tell que va dis­se­nyar Güell per a l’expo­sició que al final no va poder ser. Però tot el que va suc­ceir durant els gai­rebé dos anys de pre­pa­ració de la mos­tra no va ser feina en va. Sigui dit de pas­sada, un des­as­tre econòmic per a ella, perquè el pres­su­post era de 2.250 euros, comp­tant hono­ra­ris i pro­ducció. “Les sus­picàcies que va gene­rar des del prin­cipi i tots els entre­bancs que sor­gien van anar dotant de sen­tit el pro­jecte: quina imatge volen donar del patri­moni?”, refle­xi­ona Güell, que va recon­ver­tir l’expo­sició en una con­ferència. Aquesta pre­sen­tació la va fer el juny pas­sat. Davant del Goya de l’antiga col·lecció de Muñoz Ramo­net, l’artista va expli­car fil per randa el llarg peri­ple de Patri­moni naci­o­nal.

El que més ha inver­tit és temps en reu­ni­ons. Pot­ser a la vora d’una quin­zena i amb gai­rebé tots els depar­ta­ments de la casa, amb insistència i per­sistència el de segu­re­tat i el jurídic per aco­tar què podia fer i què no. “Els pro­jec­tes són pre­gun­tes que et pas­sen pel cos. I jo el que faig és por­tar la pre­gunta fins al final. La res­posta és on m’ha por­tat. No tenia una idea pre­con­ce­buda. Mai vull que el resul­tat sigui el que jo ja sé que vull que sigui”, sosté Güell, per a la qual la nego­ci­ació sem­pre forma part de la meto­do­lo­gia del seu tre­ball.

Però no hi va haver manera de con­cre­tar. “I tot eren pegues. El títol de l’expo­sició no els hi agra­dava; volien que es digués Entro­pia. Tam­poc els feia el pes el car­tell; em van dir que l’havia de can­viar pel tema de drets, cosa que no és veri­tat perquè Goya és de domini públic.” I el que més fre­nava la seva recerca: no li faci­li­ta­ven la llista d’obres que en aquell moment es tro­ba­ven al dipòsit judi­cial. Va caçar al vol alguns casos del pas­sat. Per exem­ple el d’un jutge que va enviar al MNAC uns 40 qua­dres de Kan­dinski perquè els experts del museu esbri­nes­sin si eren fal­sos o autèntics. “No hi ha cap informe i no vaig poder anar més enllà.”

Artista i museu van arri­bar a pac­tar les con­di­ci­ons de l’expo­sició. Dura­ria un sol dia i amb un afo­ra­ment limi­tat per a quinze per­so­nes. I de cap de les mane­res es podrien desem­ba­lar les obres. Güell s’adap­tava a tot. “El pro­blema era que con­ti­nu­ava sense tenir infor­mació de les obres.” Final­ment, el que no li pro­por­ci­o­na­ven des de dins ho va haver de bus­car a fora. I va tro­bar tres bons ali­ats: el veterà peri­o­dista San­ti­ago Tarín, un agent de la bri­gada de patri­moni històric de la Poli­cia Naci­o­nal i un detec­tiu pri­vat que va resul­tar ser “amic íntim d’Erik el Belga”, el cèlebre lla­dre i fal­si­fi­ca­dor d’obres d’art.

Güell ja s’ima­gi­nava el detec­tiu, que en sabia un niu, fent la visita guiada de l’expo­sició. Però, vaja, que la idea tam­poc va ser ben rebuda al MNAC. Fins que l’artista ja en va tenir prou i va deci­dir trans­for­mar la inves­ti­gació en un decàleg de motius pels quals una obra pot pas­sar al dipòsit judi­cial d’un museu (es pot lle­gir a la seva web ) i en la con­ferència del juny pas­sat ( enre­gis­trada en línia ), en què a més de nar­rar el maleït procés per fer l’expo­sició des­vela experiències al·luci­nants que no hau­ria vis­cut si tot hagués anat sobre rodes, i que també han aca­bat nodrint Patri­moni naci­o­nal.

Les del detec­tiu són imper­di­bles. “Em va pro­po­sar un pla: entrar al palau d’una família cata­lana molt pode­rosa que, segons les seves inda­ga­ci­ons, és ple d’obres romàniques i gòtiques roba­des per encàrrec. Jo havia de fer el paper d’artista interes­sada en la col·lecció però en rea­li­tat seria una agent infil­trada del cos de la poli­cia naci­o­nal. Li vaig dir que m’ho havia de pen­sar perquè soc mare d’un nen de cinc anys...” Lla­vors no va gosar, però qui ho sap si més enda­vant!

Sigui com sigui, per al detec­tiu tam­poc va ser una mala aven­tura col·labo­rar amb Güell. Si més no li va aca­bar rega­lant un qua­dre pin­tat i sig­nat per Erik el Belga. Al cap i a la fi, també és patri­moni.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia