Fotografia

fotografia

Cartier-Bresson, el fotògraf del segle

Si només poguéssim esco­llir un sol fotògraf per res­se­guir la història de tot el segle XX, no hi hau­ria debat: seria el francès Henri Car­tier-Bres­son. Tot d’una perquè ell el va viure pràcti­ca­ment sen­cer, del 1908, quan va néixer, fins al 2004; enguany fa vint anys que va morir. N’hi van fal­tar qua­tre per arri­bar als 100. Una altra raó de pes per triar-lo com el fotògraf del segle és que va viat­jar a tot arreu amb la seva Leica. I qui busca, troba. Va ser en els llocs i en els moments opor­tuns infi­ni­tat de vega­des. Per exem­ple el 1947 a l’Índia. Quan aca­bava de cofun­dar l’agència Mag­num, i desig­nat cor­res­pon­sal d’Àsia, va conèixer Mahatma Gandhi poques hores abans que el líder indi fos assas­si­nat. “Les imat­ges del seu fune­ral el van con­ver­tir en una estre­lla del foto­pe­ri­o­disme”, explica Ulrich Pohl­mann, comis­sari de la retros­pec­tiva Watch! Watch! Watch! que pre­senta, fins al 26 de gener, el cen­tre KBr de la Fun­dació Map­fre, amb 230 obres d’aquest mite de la foto­gra­fia, totes pro­ce­dents de la Fun­dació Henri Car­tier-Bres­son.

El 1947, doncs, va ser un any clau en la seva car­rera, també perquè el Moma de Nova York li va orga­nit­zar la pri­mera expo­sició en un museu. Car­tier-Bres­son havia for­jat la mirada feia temps. De jove, com a aspi­rant de pin­tor en plena ebu­llició de les avant­guar­des. I quan va can­viar els pin­zells per la càmera, cise­llat pel sur­re­a­lisme. D’aquest movi­ment artístic sor­git als anys vint, en va extreure dos ner­vis que va implan­tar al seu tre­ball: “La capa­ci­tat de sub­ver­tir i la con­vicció que la rea­li­tat és polièdrica”, sosté Pohl­mann.

No tar­da­ria a ini­ciar-se en el foto­re­por­te­risme, vin­cu­lat a la premsa comu­nista fran­cesa. Solia sig­nar “Henri Car­tier” per ama­gar el seu lli­natge burgès. A prin­cipi dels anys trenta ja el tenim a Espa­nya i a Cata­lu­nya per fer un repor­tatge de l’engres­ca­dora etapa que obria la República. A Bar­ce­lona va tre­pit­jar el barri Xino. Al KBr s’exposa una imatge que va fer d’un des­cam­pat en obres. La Guerra Civil li pro­vei­ria nou mate­rial, ara per a ges­tar dos films pro­pa­gandístics a favor de la causa repu­bli­cana. Car­tier-Bres­son també va tenir un bon ull cine­asta. I encara tor­na­ria dos cops més a Espa­nya. Als anys cin­quanta, sense pro­nun­ciar-se massa con­tra la dic­ta­dura. I el 1970 per cobrir el procés de Bur­gos.

Als anys setanta va posar una mena de punt final a la seva faceta més tre­pi­dant. Ja havia vis­cut la vida de massa fotògrafs alhora. La del que en aca­bar la Segona Guerra Mun­dial va docu­men­tar la tragèdia dels des­plaçats i de les vícti­mes que van pas­sar comp­tes amb els seus bot­xins als camps de con­cen­tració. A Des­sau, Ale­ma­nya, va ser tes­ti­moni del moment en què era des­co­berta i ata­cada una col·labo­ra­ci­o­nista. La seqüència d’imat­ges, col­pi­dora, s’exposa al KBr. Una altra vida: la del fotògraf que va tre­ba­llar a Berlín el 1962, un any després que es cons­truís el mur. Aquí també va crear pel·lícules, cinc, molt des­co­ne­gu­des, una de les quals es pro­jecta al cen­tre bar­ce­loní.

Abans, el 1954, va ser el pri­mer foto­re­por­ter occi­den­tal que va tenir permís per entrar a la Unió Soviètica. Aca­bava de morir Sta­lin i pla­na­ven un munt d’enig­mes. “Car­tier-Bres­son va anar mode­rant les seves idees polítiques fins a con­ver­tir-se en un paci­fista d’esquer­res”, asse­nyala el comis­sari. Sem­pre com­promès amb els més des­a­fa­vo­rits, com la població negra dels Estats Units, un altre país que va visi­tar sovint. “Com­promès amb la huma­ni­tat”, ras i curt, diu Pohl­mann, que con­vida a parar atenció a les imat­ges que feia en els actes mul­ti­tu­di­na­ris, com pot ser el fune­ral del pre­si­dent Char­les de Gau­lle. “No l’interes­sava la massa sinó les reac­ci­ons indi­vi­du­als”, rebla.

I, men­tres­tant, també va ser un pro­digi del retrat de cele­bri­tats. A l’expo­sició en veu­ran un de Gia­co­metti al car­rer, plo­vent, pro­te­gint-se el cap amb la gavar­dina. Fa l’efecte mons­truós de les seves escul­tu­res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia