opinió
La música als llibres: com hi cap?
L’editorial Nanit i el projecte Heal Hop connecten la música amb els llibres i els joves
El X Simposi Edició-Educació va tenir lloc el 25 d’octubre a la Universitat de Girona
Els teus somnis, Les veus del mar, Soc d’un poble, Bon dia, Inevitable o Ara som gegants… tots aquests títols tenen una cosa en comú: són cançons en català, però també àlbums il·lustrats publicats per l’editorial Nanit . I, com a títols, són frases curtes i suggestives que conviden a la reflexió, com va especificar Norbert Artigas, cofundador del projecte Heal Hop, el divendres 25 d’octubre en el X Simposi Edició-Educació, celebrat a la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona (UdG), que enguany ha tingut de títol La música als llibres: com hi cap? Norbert Artigas, mediador de lectura i art urbà, va reflexionar conjuntament amb Laia Figueras, cofundadora de l’editorial Nanit, sobre les hibridacions de literatura, imatge i música com a recursos educatius per a captar la curiositat dels joves, que és un primer pas imprescindible per aprendre, i per pensar i reflexionar.
El rap, en el cas d’ Heal Hop , és la forma de connectar els infants i joves amb l’àlbum il·lustrat, l’espai de reflexió que serveix com a punt de partida dels tallers col·lectius. Mentre que en el seu cas la música esdevé un mitjà per aprofundir en els àlbums il·lustrats i proposa una altra forma de llegir, en el cas de l’editorial Nanit són els àlbums els que esdevenen una eina per apropar i donar vies d’interpretació de les cançons del mercat musical català actual. Com explica Laia Figueras, les cançons escollides de grups com ara Els Pets, Oques Grasses o Roba Estesa són versionades a través d’una adaptació literària de la lletra combinada amb il·lustracions. D’aquesta manera, aquestes cançons que inicialment no van ser concebudes per a un públic infantil els resulten més pròximes. Els àlbums es converteixen, així, en un recurs per a les famílies que escolten aquestes cançons a casa o a festivals familiars i ajuden els més joves en la comprensió dels seus missatges profunds: perquè són les cançons més sensibles i compromeses les que tria aquesta editorial.
Per elaborar aquests àlbums rics i meticulosos és necessari un treball profund en la construcció de la imatge. Els il·lustradors col·laboradors són escollits precisament perquè el seu estil permet emfasitzar aspectes idiosincràtics de la cançó -el contingut, la poesia de la lletra, la melodia- i mantenen un diàleg viu i constant durant el procés de creació amb l’editorial, que porta a una reinterpretació de l’original. El mediador també propicia aquest diàleg interpretatiu a través del rap, el qual és com un empoderament de la literatura.
La hibridació de llenguatges esdevé una suma d’oportunitats per fer arribar obres potents amb missatges complexos, donar més eines d’interpretació i adaptar-se a la diversitat de lectors de l’escola: la multiplicitat de llenguatges implica oferir vies d’entrada a les obres per a tothom. És una forma de validar emocions, sempre presents en una bona cançó i història; aporta frescor, llibertat i creativitat; promou l’atenció; però sobretot potencia les vies per la lectura crítica i la capacitat de pensar més enllà, ja que el lector va descobrint el missatge que es troba entrellaçat en la tensió que es crea entre els diversos llenguatges utilitzats.
Com vam poder veure, Nanit i Heal Hop són iniciatives potents i innovadores que assenyalen nous camins per aproximar els joves als llibres i els llibres, a la societat i poden ser molt inspiradores per la mediació lectora en escoles, biblioteques i llibreries.