Música

música

Kabul Babà reviu la màgia del rock en el seu 4t disc

Kabul Babà va néixer el 2001, quan Sopa de Cabra va anun­ciar el seu comiat. A la pri­mera for­mació del grup hi havia fins a tres músics dels Sopa: Fran­cesc Cuco Lisi­cic (baix), Jaume Peck Soler (gui­tarra) i Pep Bosch (bate­ria), que va dei­xar aviat el nou grup i va ser subs­tituït per Àngel Valentí, pro­vi­nent de Glaucs. Entre el 2003 i el 2007, Kabul Babà va publi­car tres dis­cos i va viure altres can­vis de per­so­nal, també pel que fa al can­tant: Nil Tor­res va donar pas a Roger Ale­many, pro­vi­nent de Rock­sord. En Cuco i en Peck han for­mat sem­pre la columna ver­te­bral de Kabul Babà, un grup que ja s’apropa al seu 25è ani­ver­sari, a pesar dels parènte­sis mar­cats per la reac­ti­vació de Sopa de Cabra.

Ara, després d’un llarg temps de silenci, Kabul Babà ha publi­cat el seu quart disc, titu­lat sim­ple­ment IV –casu­a­li­tat o no, com el quart de Led Zep­pe­lin–, que ha edi­tat RGB Suports, com Màfia Potàgia (2007), l’últim disc del grup fins ara, si no es compta l’únic disc de Nou­dits (2013), un altre pro­jecte encapçalat per Lisi­cic en què també hi havia Soler, Ale­many i Valentí, a més del gui­tar­rista Àlex Rexach (Glaucs). “De fet, el disc de Nou­dits podria haver estat el quart de Kabul Babà, només li vam can­viar el nom al grup per inten­tar reac­ti­var-lo com un pro­jecte nou”, explica en Cuco.

Curi­o­sa­ment, el IV de Kabul Babà es va publi­car just una set­mana abans que el nou disc de Sopa de Cabra, Ànima. Explica Lisi­cic: “Ha estat una casu­a­li­tat perquè jo ja vaig gra­var la meva part del disc de Sopa fa un any. El disc de Kabul Babà el vam gra­var la pri­ma­vera pas­sada al Can­dela’s Way Stu­dio, que diri­geix Jordi Cris­tau a Figue­res. Ell s’ha impli­cat molt en el disc: ha com­par­tit amb nosal­tres els arran­ja­ments i la pro­ducció, i l’ha gra­vat, mes­clat i mas­te­rit­zat, però també ha tocat teclats i pia­nos i ha fet cors. És un campió.” Lisi­cic s’està recu­pe­rant len­ta­ment d’una malal­tia renal que just després d’enlles­tir el disc de Kabul Babà el va por­tar a un llarg ingrés hos­pi­ta­lari, del qual anava infor­mant a les xar­xes, sem­pre amb una salu­tació opti­mista i sopera: “Bon dia, mal­pa­rits!”

Sense con­certs

El bai­xista ja no va poder fer els con­certs que Sopa de Cabra va ofe­rir aquest estiu, ni pot afron­tar de moment la nova gira d’Ànima, que comença avui al Palau de la Música Cata­lana. Per tant, tam­poc no té pre­vist cap con­cert amb Kabul Babà a curt ter­mini. “A veure si l’any vinent podem fer com a mínim algun bolo de pre­sen­tació del disc”, diu en Cuco, que té un llarg currículum rocker, ini­ciat a prin­cipi dels anys vui­tanta amb el grup Rock­son.

Kabul Babà és un pro­jecte que fem per amor a l’art i amb el qual gai­rebé per­dem diners i quan tenim temps comen­cem a enviar-nos cançons per inter­net i a inter­can­viar idees, però no tenim una dinàmica de local d’assaig”, explica Lisi­cic, que aporta bona part de les cançons, a les quals la resta de mem­bres aca­ben de donar forma. “Tinc mol­tes cançons acu­mu­la­des, perquè he aga­fat un sis­tema que em fun­ci­ona: vaig tra­ient idees a casa, amb la gui­tarra acústica, i les acom­pa­nyo de fra­ses inven­ta­des en wachi-wachi que a poc a poc vaig inten­tant que aga­fin un sen­tit. Al final, cada cançó té una història que pre­fe­reixo que la gent des­co­breixi pel seu compte”. Per con­tra, hi ha poques cançons sig­na­des per Lisi­cic en el reper­tori de Sopa de Cabra. “Les meves cançons, a Sopa de Cabra no les volen, par­lant clar”, diu sense tallar-se.

Vents negres

A més del quar­tet ofi­cial i de les apor­ta­ci­ons de Cris­tau, en el disc sona també una con­tun­dent secció de vents, The Empordà Horns, a la cançó De cara a la paret. Són, de fet, els vents de The Funk Power Sta­tion, la banda de ver­si­ons de música negra de la qual també for­men part Ale­many i Valentí. Són con­cre­ta­ment Artur Cateura, trom­peta; Martí Cabar­ro­cas i Edu­ard Fri­gola, saxos, i Edu­ard Prats, trombó, amb els arran­ja­ments per als metalls d’Elena Mon­tané. La resta del disc es mou entre el rock de tall clàssic, més melòdic o més enèrgic segons el tema, i altres estils com el reg­gae a cançons com Ara no hi són. Caic a la trampa, No et facis enrere, Jo mai mos­se­ga­ria, Boca­moll i la potent Tots som iguals, són altres de les dotze cançons de IV. La coberta del disc , cre­ada amb les eines de la intel·ligència arti­fi­cial, torna a mos­trar el gust de Kabul Babà per la màgia i l’eso­te­risme. “Sí, la màgia ens agrada. Som d’una altra època, una mica hip­pies.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia