guardó
Maria Carme Roca, premi Santa Eulàlia
Maria Carme Roca ha guanyat, amb El passatge, la tercera edició del premi Santa Eulàlia de novel·la de Barcelona, dotat amb 25.000 euros, la publicació conjunta de Comanegra i Afora Focus i una peça artística, aquest any de Gino Rubert i amb forma de copa de còctel.
Segons l’editor de Comanegra, Jordi Puig, celebren “la consolidació del premi, per la qualitat de la guanyadora, perquè el premi anterior ja ha fet quatre edicions i estem a punt de la cinquena i perquè els llibreters hi confien a cegues perquè han fet peticions molt altes d’exemplars abans de saber qui el guanyava”.
Fèlix Riera, director de la Fundació Focus, ha assegurat que “qui explica la història és el passatge mateix, no tant els personatges que el transiten al llarg dels anys”.
I és que Maria Carme Roca, a El passatge, ha sabut posar els ingredients ideals –dins la copa de Rubert, sense saber-ho– per escriure una novel·la que encaixa totalment amb el premi: Barcelona, en concret el barri de Sant Pere, en són protagonistes i, per tant, la història de la ciutat –i ella és historiadora–; apareixen personatges reals, com ara Josep Maria Sert i Margarida Xirgu, tots dos amb força paper i entre molts altres, barrejats amb mà experta amb els ficticis; el món del teatre, en especial el Romea, és columna vertebral de l’obra; i no hi falten històries d’amor, humanes, i “també algun mort, que sempre dona joc”; tot ben sacsejat i servit amb el talent de l’autora.
La protagonista és la Regina Soldevila, filla d’una família humil del barri de Sant Pere. La novel·la està marcada per la importància de dos passatges paral·lels: el passatge d’en Cirici –avui de les Manufactures– i el passatge de Sert. L’inici de l’obra té lloc a finals del segle XIX i el final el 1949, quan el passatge “amb veu pròpia i a l’epíleg, fa un resum de la seva història i, per tant, de la de la ciutat”. El lector hi veurà fets com la Segona República i la Guerra Civil, l’obertura de la Via Laietana i la Setmana Tràgica. Tot i que les accions dels personatges principals estan ambientades en pocs carrers, tots del barri.
“Quan vaig conèixer aquest premi, a la primera convocatòria, ja em va cridar l’atenció per santa Eulàlia –vaig anar a una escola de monges– i perquè està dedicat a la ciutat i jo estimo Barcelona, amb totes les seves mancances; és una ciutat viva, que evoluciona”, comenta l’autora, que admet que, de manera inconscient, potser sí que va escriure El passatge pensant en aquest premi. “És una de les novel·les que he escrit de manera més frenètica, a raig”, partint de la història del passatge que ja coneixia de petita, com tot el barri. “Abans d’escriure una novel·la me l’he de creure, l’he de viure si vull emocionar el lector.”
Nascuda a Barcelona el 1955, Maria Carme Roca és una historiadora i filòloga catalana de formació que des del 1997 es dedica professionalment a l’escriptura, cosa gens fàcil. Cal ser constant com ella. Per això ja ha publicat una setantena llarga de títols, entre novel·les (13) –moltes de les quals amb un fons històric, perquè li agrada documentar-se i la història és part de la seva formació–, assajos (2) i, la resta, obres de literatura infantil i juvenil, a més d’haver participat en vuit reculls col·lectius de narracions. Aquest és el seu catorzè premi.
Un cop més, doncs, l’escenari històric és ben present en l’obra de Roca, en aquest cas la Barcelona de finals del segle XIX. I és que l’ambientació barcelonina és una de les exigències d’aquest premi i Maria Carme Roca ho ha respectat totalment. Passin, passin a visitar el passatge que ja es pot comprar.