Tortosa
Festes de la Cinta 2010
Ha tornat el Vaporet
El nou espectacle de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries amb el llagut turístic ‘Lo Sirgador'ha estat una de les revelacions de la Cinta 2010
Les obres per fer un pàrquing al barri del Temple han obligat els Quicos a substituir la recreació dels viatges del Carrilet pels trajectes del vapor ‘Anita', que també unia Tortosa i els pobles del Delta
Tortosa ha evocat aquesta setmana els viatges del vapor Anita, gràcies al nou espectacle de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries, que han sabut aprofitar les possibilitats del nou llagut turístic Lo Sirgador. La proposta ha estat un èxit de públic rotund, tot i que va nàixer com a solució d'emergència a causa de la construcció del nou pàrquing a la plaça del Carrilet. Les obres al barri del Temple impedien realitzar el muntatge Torna el Carrilet, l'espectacle clàssic que els Quicos fan durant les festes de la Cinta per recordar els viatges del tren de via estreta que unia Tortosa i els pobles del Delta. Per tant, dimarts i dimecres, l'embarcador del Club de Rem ha estat l'escenari de Torna el Vaporet, que rememora aquest mitjà de transport contemporani del Carrilet i gairebé igual de mític per a la gent del Delta.
Desenes de persones van fer cua durant una bona estona, ahir a la tarda, per poder pujar en el llagut transformat en el Vaporet. Els mateixos Quicos, caracteritzats de mariners, amenitzaven l'espera amb una guitarra i un acordió, tot cantant el tema Delta del Ebro precioso, del mestre Josep Bo, el mateix autor de la cançó Lo Carrilet de la Cava que també ha popularitzat el grup format per Artur Gaya, Quique Pedret i Jordi Fusté.
Al mateix temps, el pallasso Muniatto divertia els més menuts, i hi havia algú que es remullava la gola en el servei de barra de l'espectacle. En total, els Quicos i la productora Túbal han dirigit un equip de 60 persones, per bastir una proposta innovadora que ha inclòs teatre de carrer, música, un taller de jotes, jocs tradicionals, havaneres i circ. A més, els viatges amb el Vaporet estaven comentats, i per tant els espectadors podien contemplar i conèixer la ciutat des del riu, a un preu força competitiu. Cada viatge tenia un preu de només dos euros per als adults, i d'un euro per als menors de 13 anys, tot i que permetia recórrer l'Ebre des de l'embarcador del Club de Rem fins a la platja de la Xiquina. A mig camí, a l'altura del monument de la Batalla de l'Ebre, el llagut rebia la salutació especial d'una barca plena de pirates.
El vapor ‘Anita'
El 28 d'octubre de 1915, a tres quarts d'una del migdia, va botar-se a Tortosa el vapor Anita, construït a la foneria de Sales per encàrrec de Lluís G. Pons Enric. L'Anita havia de fer el servei de passatgers entre Tortosa i Amposta, Jesús i Maria, la Cava i l'illa de Buda. El vaixell es deia Anita perquè Anna Roca era la dona de l'armador, també propietari de l'illa de Buda del 1896 al 1919. El vapor substituïa l'antic Ciudad de Tortosa. De fet, era del mateix propietari i la màquina també era la mateixa. Amb 32 metres d'eslora, 5 metres de mànega i 2,2 metres de puntal, el Vaporet tenia un timó a popa i un altre a proa, i podia assolir una velocitat de nou milles per hora. L'Anita tenia tres cambres, dos per als passatgers i l'altra per al propietari. A més, també hi havia dormitoris per a la tripulació, així com una bona cuina i lavabos. En total, hi cabien uns 300 passatgers.
El vapor Anita sortia cada matí a les nou de davant del mercat. Però la competència del ferrocarril i el baix cabal de l'Ebre van impossibilitar la navegació del vapor el 1928, quatre anys després que fos adquirit per Sebastià Albacar i Nicolau. El nou propietari va renovar-lo i va canviar la ruta del vapor Anita: ara unia Tortosa amb Tarragona. El seu darrer viatge devia portar els alumnes de l'institut de Tortosa i de Tarragona al far de l'illa de Buda, el 29 d'abril del 1929. Amarrat després a l'altura de l'Enveja, la riuada de l'octubre de 1937 va enfonsar-lo.