cultura

Tortosa

Festes de la Cinta 2010

Ha tornat el Vaporet

El nou espectacle de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries amb el llagut turístic ‘Lo Sirgador'ha estat una de les revelacions de la Cinta 2010

Les obres per fer un pàrquing al barri del Temple han obligat els Quicos a substituir la recreació dels viatges del Carrilet pels trajectes del vapor ‘Anita', que també unia Tortosa i els pobles del Delta

Els Quicos i la productora Túbal Espectacles han dirigit un equip de 60 persones

Tor­tosa ha evo­cat aquesta set­mana els viat­ges del vapor Anita, gràcies al nou espec­ta­cle de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Fer­re­ries, que han sabut apro­fi­tar les pos­si­bi­li­tats del nou lla­gut turístic Lo Sir­ga­dor. La pro­posta ha estat un èxit de públic rotund, tot i que va nàixer com a solució d'emergència a causa de la cons­trucció del nou pàrquing a la plaça del Car­ri­let. Les obres al barri del Tem­ple impe­dien rea­lit­zar el mun­tatge Torna el Car­ri­let, l'espec­ta­cle clàssic que els Qui­cos fan durant les fes­tes de la Cinta per recor­dar els viat­ges del tren de via estreta que unia Tor­tosa i els pobles del Delta. Per tant, dimarts i dime­cres, l'embar­ca­dor del Club de Rem ha estat l'esce­nari de Torna el Vapo­ret, que reme­mora aquest mitjà de trans­port con­tem­po­rani del Car­ri­let i gai­rebé igual de mític per a la gent del Delta.

Dese­nes de per­so­nes van fer cua durant una bona estona, ahir a la tarda, per poder pujar en el lla­gut trans­for­mat en el Vapo­ret. Els matei­xos Qui­cos, carac­te­rit­zats de mari­ners, ame­nit­za­ven l'espera amb una gui­tarra i un acordió, tot can­tant el tema Delta del Ebro pre­ci­oso, del mes­tre Josep Bo, el mateix autor de la cançó Lo Car­ri­let de la Cava que també ha popu­la­rit­zat el grup for­mat per Artur Gaya, Qui­que Pedret i Jordi Fusté.

Al mateix temps, el pallasso Muni­atto diver­tia els més menuts, i hi havia algú que es remu­llava la gola en el ser­vei de barra de l'espec­ta­cle. En total, els Qui­cos i la pro­duc­tora Túbal han diri­git un equip de 60 per­so­nes, per bas­tir una pro­posta inno­va­dora que ha inclòs tea­tre de car­rer, música, un taller de jotes, jocs tra­di­ci­o­nals, hava­ne­res i circ. A més, els viat­ges amb el Vapo­ret esta­ven comen­tats, i per tant els espec­ta­dors podien con­tem­plar i conèixer la ciu­tat des del riu, a un preu força com­pe­ti­tiu. Cada viatge tenia un preu de només dos euros per als adults, i d'un euro per als menors de 13 anys, tot i que per­me­tia recórrer l'Ebre des de l'embar­ca­dor del Club de Rem fins a la platja de la Xiquina. A mig camí, a l'altura del monu­ment de la Bata­lla de l'Ebre, el lla­gut rebia la salu­tació espe­cial d'una barca plena de pira­tes.

El vapor ‘Anita'

El 28 d'octu­bre de 1915, a tres quarts d'una del mig­dia, va botar-se a Tor­tosa el vapor Anita, cons­truït a la fone­ria de Sales per encàrrec de Lluís G. Pons Enric. L'Anita havia de fer el ser­vei de pas­sat­gers entre Tor­tosa i Amposta, Jesús i Maria, la Cava i l'illa de Buda. El vai­xell es deia Anita perquè Anna Roca era la dona de l'arma­dor, també pro­pi­e­tari de l'illa de Buda del 1896 al 1919. El vapor subs­tituïa l'antic Ciu­dad de Tor­tosa. De fet, era del mateix pro­pi­e­tari i la màquina també era la mateixa. Amb 32 metres d'eslora, 5 metres de mànega i 2,2 metres de pun­tal, el Vapo­ret tenia un timó a popa i un altre a proa, i podia asso­lir una velo­ci­tat de nou milles per hora. L'Anita tenia tres cam­bres, dos per als pas­sat­gers i l'altra per al pro­pi­e­tari. A més, també hi havia dor­mi­to­ris per a la tri­pu­lació, així com una bona cuina i lava­bos. En total, hi cabien uns 300 pas­sat­gers.

El vapor Anita sor­tia cada matí a les nou de davant del mer­cat. Però la com­petència del fer­ro­car­ril i el baix cabal de l'Ebre van impos­si­bi­li­tar la nave­gació del vapor el 1928, qua­tre anys després que fos adqui­rit per Sebastià Alba­car i Nico­lau. El nou pro­pi­e­tari va reno­var-lo i va can­viar la ruta del vapor Anita: ara unia Tor­tosa amb Tar­ra­gona. El seu dar­rer viatge devia por­tar els alum­nes de l'ins­ti­tut de Tor­tosa i de Tar­ra­gona al far de l'illa de Buda, el 29 d'abril del 1929. Amar­rat després a l'altura de l'Enveja, la riuada de l'octu­bre de 1937 va enfon­sar-lo.

Actes d'avui
Al velòdrom municipal, a partir de les 17.30 hores, activitats solidàries de la Lliga contra el Càncer. Parc temàtic d'inflables, xocolatada, twirling, futbol, trial i sopar de germanor. A les 18.30 hores, II Caminada dels Castells per la Pau. Sortida des del portal del Romeu, fins al fortí d'Orleans. A les 23.00 hores, al pavelló de Remolins, concert de La Pegatina, Los Maleantes i Natural Band


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.