Imatges d'ahir
S'inaugura avui el festival Memorimage amb un documental que furga en els secrets d'un film nazi sobre el gueto de Varsòvia
Amb la projecció d'A film unfinished (una pel·lícula inacabada), un documental israelià que posa l'accent en la manipulació visual, s'inaugura avui al Teatre Bartrina de Reus (20.00 h) la cinquena edició del Festival Internacional de Pel·lícules amb Imatges d'Arxiu Memorimage. A film unfinished està dirigit per la realitzadora Yael Hersonski. El film furga en la veritat que hi ha darrere d'una misteriosa pel·lícula de propaganda nazi filmada al gueto de Varsòvia poc abans que els seus habitants fossin enviats als camps d'extermini. Irònicament, després de la guerra, cineastes i museus van fer servir imatges del film per il·lustrar llibres i escrits de supervivents de l'holocaust. Unes imatges, doncs, que durant anys van ser considerades veritat històrica.
El documental de Yael Hersonski marcarà l'ambició artística amb què s'ha programat el Memorimage d'enguany. Núria Vidal, que amb la directora del certamen, Anna Marquès, n'ha programat la secció oficial, destaca la gran participació (sis de quinze) de produccions catalanes: “No ha estat buscat. Totes les propostes que ens arribaven les trobàvem molt bones. Potser l'any que ve no n'hi haurà cap”. Els films són Barcelona, abans que el temps no ho esborri, de Mireia Ros; Barcelona era una fiesta (undeground. 1970-1980), de Morrosko Vila-Sanjuan; El Papus, anatomia d'un atemptat, de David Fernández de Castro; La noche que no acaba, d'Isaki Lacuesta; Morir de dia, de Laia Manresa i Sergi Dies, i Revolució#2. Retorn als escenaris, de Carles Bosch.
Vidal també destaca les relacions que s'estableixen entre algunes pel·lícules, també fruit de la casualitat. Per exemple, la incidència en qüestions polítiques de la producció islandesa Dreamand (explotació dels recursos naturals) i de l'austríaca Resistance in Haider Country (l'ascens de l'extrema dreta austríaca des de l'any 2000); o el tractament d'aspectes biogràfics d'estrelles del cinema, com és el cas de la pel·lícula d'Isaki Lacuesta sobre Ava Gardner o el documental alemany dedicat a Rock Hudson, el cèlebre actor nord-americà que sempre va haver d'ocultar la seva homosexualitat.
Memorimage també recupera enguany una secció dedicada als audiovisuals produïts al Camp de Tarragona, que coordina José Carlos Suárez. Són A.K.A Família nuclear, de Marc Igual; Festa major de Reus. La memòria d'un poble, de Jesús Llungueras; Francesc Vidal i Barraquer: coherència i exili, de Josep M. Pagès; La II República a la Selva del Camp, de Quim Masdeu; Reus als anys 40. Records d'una ciutat, de Pedro Nogales, i Whiskyn's. 360 graus, de David Fernàndez.