cultura

MANEL RAGA

CINEASTA

Curt rodoredià a Ulldecona

Des de Bur­gos, a poques hores d'ini­ciar una nova actu­ació de l'obra Degus­tación de Titus Andro­ni­cus, dins l'actual gira de La Fura dels Baus, el jove cine­asta fal­dut m'explica alguns detalls del nou curt­me­tratge que diri­geix.

Per què una adap­tació del conte La Gallina, del recull La meva Cris­tina i altres con­tes, de Mercè Rodo­reda?

Vaig lle­gir el conte ja fa uns anys i em va dei­xar pro­fun­da­ment impac­tat. Al curt­me­tratge he vol­gut cen­trar-me en la mirada del xiquet del conte, pre­ci­sa­ment en el moment en què deixa de ser-ho, quan mor la seua mare i el seu pare comença a rela­ci­o­nar-se amb una gallina. La gallina és la història d'un desig que per­sis­teix en el temps, de rutina, decadència i mort i al curt­me­tratge s'explica com un somni, com si aquest xiquet somiés per última vegada. A l'hora d'adap­tar el conte de Rodo­reda he inten­tat fer pre­val­dre les sen­sa­ci­ons que s'hi trans­me­ten, l'ambi­ent malalt que s'hi res­pira, la seua cru­esa i tota la seua dimensió simbòlica i poètica.

Per què has esco­llit les Ter­res de l'Ebre per emmar­car aquest curt­me­tratge que surt de Bar­ce­lona, con­cre­ta­ment de l'ESCAC?

L'ari­desa d'alguns dels nos­tres pai­sat­ges té una gran força psi­cològica, i en una història de sole­dat com és aquesta, actua com un per­so­natge més. Els ambi­ents d'aquest curt són bells i opres­sius a la vegada. Una de les imat­ges que sol impres­si­o­nar més del curt és quan el nen pro­ta­go­nista deam­bula pel riu en el moment que la seua mare està a punt de morir: el sòl del riu Sénia apa­reix com una roca estri­pada que s'estén fins l'infi­nit, com un riu enèrgic con­ver­tit de cop i volta en pedra. El pla és un dels més evo­ca­tius i màgics de la pel·lícula.

Si mirem la teua pro­ducció ante­rior, des­taca Matando el sueño, codi­ri­git amb la gallega Leti­cia Cas­tro i la basca Eider Sáez, que va obte­nir el segon premi en curts dins l'Aby­cine, el XI Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Cine d'Alba­cete...

Matando el Sueño és el retrat poètic d'un escor­xa­dor de pollas­tres, que gira entorn de la mort, la nit i allò oníric, expli­cat amb un punt d'irre­a­li­tat, en forma de somni. Es tracta d'un curt­me­tratge fet amb molt pocs mit­jans però amb un con­tin­gut i una estètica molt potents.

Gua­nyar el segon premi en un fes­ti­val com és Aby­cine, va ser tota una victòria ja que Matando el sueño és un curt­me­tratge docu­men­tal i havia entrat a com­pe­tició amb els de ficció. Vam inter­pre­tar-ho com la rei­vin­di­cació d'un gènere tra­di­ci­o­nal­ment menys­tin­gut. A més, va ser molt esti­mu­lant que, gràcies al premi, el curt es pro­jectés a l'Acadèmia de Cine Espa­nyola.

La gallina aspec­tes en comú amb Man­tando el sueño?

De Matando el Sueño a La gallina, salto del docu­men­tal a la ficció, i del vídeo al cinema, però la mirada és simi­lar, a cavall entre estar des­pert i estar dor­mint.

Tor­nant a La gallina, l'actriu tor­to­sina Sílvia Sabaté, la Clara d'El cor de la ciu­tat, és una de les pro­ta­go­nis­tes d'aquest curt.

Tre­ba­llar amb Sílvia Sabaté ha estat un autèntic plaer, ja que a més de ser una gran actriu i de tenir unes con­di­ci­ons físiques que l'apro­pa­ven molt al per­so­natge de la història i a la nos­tra terra, sem­pre ha estat molt pre­dis­po­sada a tot. A més, la seua experiència en el món del cinema sem­pre és una ajuda per a per­so­nes que estem començant ara.

Alguna anècdota?

La majo­ria de les anècdo­tes que et puc expli­car tenen a veure amb el fred. Sílvia és molt fre­do­lica i el clima que vam tenir en el rodatge va ser extre­ma­da­ment fred. Un dia, men­tre rodàvem, fins i tot vaig obser­var com li que­ien unes llàgri­mes. Va donar la coin­cidència que el moment era bas­tant dramàtic però les llàgri­mes eren pel fred. Després em van dir que la sen­sació tèrmica era de -11 graus. No era per a menys.

La música té un paper molt impor­tant, també.

Sí, la música actua com a sen­ti­ment inte­rior dels per­so­nat­ges, expressa allò que ells callen. Des del pri­mer moment, vaig con­ce­bre el curt amb la música incon­tro­la­ble de Car­les San­tos per crear una sen­sació de pur abisme entre el que es veu i el que se sent. Ara mateix, exis­teix la incògnita de si San­tos final­ment com­po­sarà música exclu­si­va­ment per a La gallina. És una qüestió que tenim sobre la taula. Seria magnífic!

Gai­res coses més sobre la taula?

Unes quan­tes. Vam patir con­di­ci­ons climàtiques molt adver­ses durant el rodatge i aquest fet va pro­vo­car que encara fal­tin alguns plans per rodar. Tot i això, tenim pre­vist tenir total­ment enlles­tit el curt cap al setem­bre. També estic pre­pa­rant un altre pro­jecte: La fora­dada. El curt és un autèntic fes­teig sur­re­a­lista que comença amb la pro­cla­mació de les fes­tes majors d'un poble del nord de Cas­telló i que està ambi­en­tat en un camp d'oli­ve­res mil·lenàries des­ti­nat a con­ver­tir-se en un gran com­plex de golf. Actu­al­ment, a inter­net ja es poden veure tres peti­tes peces pro­mo­ci­o­nals de La fora­dada.

Què és el més difícil quan ela­bo­res un curt?

Cada curt té els seus pro­ble­mes específics, però gene­ral­ment el més difícil és el finançament. La gallina va rebre una dotació de 6.000 euros de l'ESCAC (Escola de Cinema i Audi­o­vi­su­als de Cata­lu­nya). També ha comp­tat amb el suport econòmic de la Fun­dació Rei Jaume I. Hi han col·labo­rat l'Ajun­ta­ment d'Ull­de­cona i de Ros­sell, la fàbrica de mobles JJP, els res­tau­rants L'Antic Molí i el P38 d'Ull­de­cona, el Cen­tre d'Estu­dis d'Ull­de­cona... És un pro­jecte real­ment ambiciós: per 10 dies de rodatge han tre­ba­llat 35 per­so­nes, entre actors i equip tècnic. Tot i el gran suport rebut, ens ha tocat ficar diners de la but­xaca i con­ti­nuem bus­cant sub­ven­ci­ons.

Quin futur li espera a La gallina?

El curt­me­tratge serà dis­tribuït per la pro­duc­tora Escándalo Films i espe­rem que tin­gui una bona aco­llida en fes­ti­vals de cinema naci­o­nals i inter­na­ci­o­nals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.