cultura

Crítica

teatre

Fragilitats

En unes notes Ten­nesse Willi­ams escri­via: quan un mira una deli­cada peça tallada de vidre, pensa en dues coses: en la seva fra­gi­li­tat i la seva bellesa. Fra­gi­li­tat i bellesa són cons­tants vitals d'aquest espec­ta­cle mera­vellós de Romina Paula El tiempo todo entero. Però no només això, també una aura afa­ble i deli­cada, el clima d'un humor ale­gre que juga entre veri­tats que danyen inten­sa­ment, la ten­dresa gene­rosa i el viu incert d'unes rela­ci­ons pro­fun­des, gai­rebé malal­tis­ses, el sen­tir de la incom­prensió, l'amor vul­ne­ra­ble, l'afecte dels vin­cles i l'empara del refugi fami­liar. Però donat que és impos­si­ble trans­me­tre les emo­ci­ons vis­cu­des, tan difícils d'expres­sar, només puc dir que durant la funció va sor­gir alguna cosa íntima i extra­or­dinària entre l'espec­ta­dor i l'uni­vers reclòs d'aquesta estra­nya i ado­ra­ble família, com si alguna veri­tat mani­festés el seu pro­fund mis­teri, con­ver­tint el reducte domèstic en un sen­tir intens i ama­ble, sense estal­viar-nos el dolor tan humà que la vida implica, com l'estre­mi­dor eco d'un vidre tren­cadís dit Anto­nia.

El tiempo todo entero és una versió de Figu­re­tes de vidre de Ten­nesse Willi­ams? Sens dubte hi ha el fons de l'obra com el ressò d'una repi­ca­dissa, bàsica­ment perquè s'hi con­ser­ven algu­nes simi­li­tuds nar­ra­ti­ves i l'estruc­tura fami­liar dels per­so­nat­ges, però diria que la reflexió de fons és d'una altra mena, metafísica. Aquí el con­flicte fami­liar, un fill que vol mar­xar i la seva ger­mana que es nega a sor­tir de casa men­tre
la mare li cerca un noi, sem­blen fets cir­cums­tan­ci­als que ama­guen una veri­ta­ble reflexió sobre el temps i la consciència, sobre la per­cepció d'aquest i com viure'l, la renúncia i
la inco­mu­ni­cació insal­va­ble entre gene­ra­ci­ons, l'enorme distància entre veure i conèixer o l'íntima relació entre art i vida.

M'encanta la poètica de Paula i la seva capa­ci­tat per crear una atmos­fera enra­rida, amb éssers fran­gi­bles i per­duts que deam­bu­len, rela­ci­ons ambigües que no s'aca­ben de defi­nir, com l'estra­nya­ment pal­pa­ble que embri­aga l'aire enmig d'un espai escènic enllu­er­na­dor, sen­zill, llu­minós, mini­ma­lista, però bas­tit per una estruc­tura de marcs metàl·lics ama­rada de fra­gi­li­tat, on només hi ha la repro­ducció d'un qua­dre, el pare absent, de Frida Kahlo. Detalls mínims i màxima expressió. Esplèndida dra­matúrgia, bri­llant i sòlida, en la qual el joc dels ele­ments i l'estruc­tura interna fun­ci­o­nen de mera­ve­lla. Com la direcció, per­fecta, d'una coherència superba, amb la riquesa dramàtica d'uns per­so­nat­ges que, com qui no vol, tre­uen a la llum la part
fosca del seu amor. I tot mesu­rat per aquesta tor­ba­dora pavana entre drama i comèdia. I què es
pot dir de l'extra­or­di­nari talent i la imme­su­ra­ble sen­si­bi­li­tat dels actors?

El tiempo todo entero
Text i direcció: Romina Paula.
Intèrprets: Pilar Gamboa, Esteban Bigliardi, Susana Pampín i Esteban Lamothe.
Sala La Planeta, 3 de desembre del 2011.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.