cultura

Beuda recupera el monestir de Palera com a centre cultural i turístic

Inverteixen 1,2 milions en unes obres que duraran dos anys

Men­tre que l'església s'ha man­tin­gut en bon estat i roman oberta al culte, les dependències de l'antic pri­o­rat del Sant Sepul­cre van ini­ciar als anys setanta del segle pas­sat un procés de dete­ri­o­ra­ment impla­ca­ble que ha dei­xat el recinte en estat gai­rebé de ruïna.

El pro­jecte –ela­bo­rat per l'arqui­tecte Lluís Bayona– pre­veu fer-hi, entre altres, una sala poli­va­lent, una sala d'actes i d'expo­si­ci­ons, un men­ja­dor, un bar botiga i un habi­tatge per al per­so­nal. Les obres ani­ran acom­pa­nya­des d'un segui­ment arqueològic, una cir­cumstància que per­metrà als his­to­ri­a­dors conèixer millor les dife­rents eta­pes cons­truc­ti­ves del recinte, entre les quals hi ha unes refor­mes poc afor­tu­na­des rea­lit­za­des a mit­jan segle pas­sat.

L'alcalde, Josep Riu; el direc­tor del Depar­ta­ment de Cul­tura a Girona, Miquel Sit­jar, i el dipu­tat de cul­tura de la Dipu­tació, Roger Zamo­rano, van pre­sen­tar ahir con­jun­ta­ment el pro­jecte, esce­ni­fi­cant així el front comú que ha fet pos­si­ble l'empresa. La Gene­ra­li­tat i la Dipu­tació hi posen 500.000 euros cadas­cuna (en el marc d'un pro­grama per res­tau­rar cinc grans monu­ments giro­nins) i l'Ajun­ta­ment, la resta, fins a cobrir els 1,2 mili­ons neces­sa­ris. Paral·lela­ment, el con­sis­tori i el Bis­bat (pro­pi­e­tari del recinte) han pac­tat la cessió de Palera al muni­cipi per sei­xanta anys.

Documentat al segle X

R. E

Les primeres notícies escrites que es conserven relatives al Sant Sepulcre de Palera es remunten al 979 i se sap que s'hi va consagrar un temple l'any 1085. Al segle XII s'hi fundà un priorat benedictí de petites dimensions (hi havia dotze monjos) però de gran influència a la comarca, que a partir del segle XVI va ser regit per religiosos provinents de monestirs com ara els de Banyoles, Ripoll i Besalú. La desamortització dels béns de l'Església del 1835 va suposar la fi de la vida al Sant Sepulcre. Tot i conservar elements medievals, l'estructura actual és una barreja de les nombroses reformes que s'hi han fet al llarg de la història.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.