Quadern de Música
Novetats per duplicat de Valeri Gergiev i la Gewandhaus de Leipzig, Rolando Villazón com a Werther i ‘Poppea' filmada al Liceu
Ecos de la temporada
Diverses novetats discogràfiques són ecos de l'activitat concertística a casa nostra, alguns de ben frescos, com el de l'idolatrat Gustavo Dudamel i la seva electritzant Simfònica Simón Bolívar, ahir a L'Auditori coincidint amb l'aparició a Deutsche Grammophon del seu últim disc amb una de les obres del programa, l'Heroica de Beethoven. És curiós constatar com aquesta fulgurant figura del podi ofereix, en el fons, un Beethoven que es pot titllar de tradicional, alhora que impecable.
Una de les grans orquestres visitants de la temporada ha estat la Gewandhaus, ara de doble actualitat. Per una banda, Riccardo Chailly torna a col·laborar amb el pianista de jazz Stefano Bollani en un fascinant programa, Sounds of the 30s (Decca) on, al costat del meravellós Concert en sol major de Ravel, trobem la suite del ballet Mille e una notte de Victor de Sabata, tota una explosió de color. Territori més dens és el que recorre l'antecessor de Chailly a Leipzig, Herbert Blomstedt (esplèndid músic no prou conegut aquí), amb una Tercera de Bruckner imponent (Querstand).
Presència duplicada també la de Valeri Gergiev, en sengles projectes operístics amb els segells de les seves dues orquestres. La novetat més inesperada és una Lucia di Lammermoor de Donizetti amb el Mariinski i una parella de luxe, Natalie Dessay, compensant certes asprors vocals amb una aprofundida visió del personatge, i un solar Piotr Beczala. Si l'orquestra queda en aquest enregistrament en un segon pla, a Elektra de Strauss és la protagonista indiscutible. La Simfònica de Londres recrea amb delit tota l'exuberant brutalitat d'una partitura (sense talls) que Gergiev dirigeix amb un ímpetu abassegador, correspost per la protagonista, JeanneMichèle Charbonnet, i un cameo de luxe, Matthias Goerne com a Orest.
També a Londres (al Covent Garden) i en directe va captar Deutsche Grammophon un Werther de Massenet amb una apassionada encarnació de Rolando Villazón i una senyorívola Charlotte de Sophie Koch, sota la batuta d'un dels millors directors de teatre del moment, Antonio Pappano. I per tancar la part operística, aquest himne al triomf de la immoralitat que és L'Incoronazione di Poppea de Monteverdi, filmada per Opus Arte al Liceu en la producció rica en percepcions de David Alden i dues magnífiques protagonistes, Miah Persson i Sarah Connolly. Després de tantes emocions, el repàs que Concerto Italiano i Rinaldo Alessandrini fan a 1600 (Naïve) del repertori instrumental italià del segle XVII és un bàlsam ideal per contrarestar la canícula.