cultura

Pedra escopida

Mai el món de l'art ha estat tan unit com quan es va voler desprestigiar el seu treball
Una campanya va promoure l'insult al seu treball a la porta de la Passió de la Sagrada Família

L'art admet tota mena d'inter­pre­ta­ci­ons. D'això, Josep Maria Subi­rachs en sabia prou. El 10 de juliol de 1990 va rebre mis­sat­ges de tota mena sobre la seva inter­venció escultòrica a la façana de la Passió de la Sagrada Família. Més que comu­ni­cats valo­ra­tius, van ser insults que ana­ven més enllà de la crítica. Alguns van inten­tar ser simpàtics i ocur­rents. Però l'insult cou ni que sigui fet amb gràcia. La pedra escul­pida va esde­ve­nir pedra esco­pida.

La crua crítica a les escul­tu­res de Subi­rachs va ser pro­mo­guda per la revista Àrtics, diri­gida per Vicenç Altaió. Aquesta con­vo­catòria es produïa com a clo­enda de la publi­cació, que ales­ho­res es dei­xava d'edi­tar. Des d'Àrtics es van enviar 11.000 invi­ta­ci­ons a aquesta mena de per­for­mance. De manera activa hi van res­pon­dre unes 500 per­so­nes que es van con­cen­trar davant l'ara basílica, però ales­ho­res tem­ple expi­a­tori. No tot van ser fra­ses nega­ti­ves, hi va haver qui va pujar al faris­tol per lloar el seu mèrit i tre­ball.

Abans de començar l'acte ja s'havien rebut 200 mis­sat­ges en con­tra. Para­do­xal­ment, de com­panys seus: l'elit d'artis­tes i gale­ris­tes cata­lans de l'època, que es van unir en un mateix objec­tiu com no es recor­dava d'abans, ni mai més s'ha arri­bat a fer. Part de la crisi que viu el sec­tor actu­al­ment no tin­dria aquesta virulència si el món de l'art català hagués con­ti­nuat tan unit.

A més, a la festa s'hi afe­gi­ren escrip­tors i edi­tors. La intel·lec­tu­a­li­tat més pro­gre. La llista de noms que va sor­tir a la premsa escriu­ria la història cul­tu­ral con­tem­porània de Cata­lu­nya. Tots con­tra l'obra de Subi­rachs, a qui cul­pa­ven de la bana­lit­zació de Gaudí i de traïció al seu espe­rit.

Si ara cri­ti­ques­sin el toc de mal gust i kitsch acu­mu­lat a l'uni­vers de Gaudí, hau­rien de posar el faris­tol a una de cada dues boti­gues que hi ha al vol­tant de la Sagrada Família i a la ram­bla de Bar­ce­lona. La con­versió de la idea de Gaudí en un pas­titx, en cas que així sigui, no es deu només a la inter­venció de Subi­rachs, sinó a la natu­ra­lesa del pro­jecte.

Gaudí va morir dei­xant “12 foto­gra­fies, 12 car­tes i un parell de dibui­xos”, com va dir ahir l'escrip­tor ame­ricà Glenn Coo­per, que curi­o­sa­ment es troba a Bar­ce­lona per pre­sen­tar La pie­dra de fuego (Gri­jalbo), un thri­ller històric que rela­ci­ona Gaudí amb Mont­ser­rat i el Sant Grial.

D'un pro­jecte d'un home sin­gu­lar que va revo­lu­ci­o­nar l'arqui­tec­tura, però que tre­ba­llava amb totes les dades al seu cer­vell i fent pro­va­tu­res amb maque­tes, és molt difícil que el seu tre­ball pugui ser inter­pre­tat fidel­ment dècades més tard. La seva frase “va lenta perquè l'amo no té pressa” és una clara indi­cació que la Sagrada Família no era ni per al clero, ni per als fidels, ni tan sols per a la ciu­tat. La seva Sagrada Família era direc­ta­ment un ofe­ri­ment a Déu.

En aquest con­text, inde­pen­dent­ment del grau d'encert que pogués tenir Subi­rachs amb les seves escul­tu­res, és difícil cali­brar de manera justa la idoneïtat del pro­jecte. A més, la notícia va ser una d'aque­lles serps d'estiu que aju­den a omplir pla­nes de dia­ris.

Per­so­nal­ment, mai he sen­tit passió per la seva obra, però sem­pre he pen­sat en la des­me­sura de les acu­sa­ci­ons que aquell 10 de juliol va patir des de l'inte­rior de la basílica, on, com va fer Gaudí, va ins­tal·lar el seu habi­tatge.

El mateix Gaudí ja havia sofert l'escarni de la premsa quan la Pedrera va ser dibui­xada com un aero­port de diri­gi­bles, i no va ser fins als anys cin­quanta que la seva obra va adqui­rir la rellevància que ha por­tat Bar­ce­lona a ser una ciu­tat cone­guda inter­na­ci­o­nal­ment.

Van ser els arqui­tec­tes joves del cor­rent raci­o­na­lista, tendència ben opo­sada al moder­nisme, els que van rei­vin­di­car la seva obra i figura. Alguns d'aquells joves van apun­tar-se anys després a l'acte de greuge a Subi­rachs.

L'escul­tor va ser sem­pre polèmic. Seva és també la peça dedi­cada a Fran­cesc Macià situ­ada a la plaça Cata­lu­nya de Bar­ce­lona que repre­senta una escala inver­tida i que va pro­vo­car un cert rebuig i crítiques, però ell va con­ti­nuar en la línia de tre­ball intens que el va carac­te­rit­zar.

L'art és qüesti­o­na­ble, però a ell li va tocar patir una part ben trista i agra. Més encara quan ben segur que d'inter­ven­ci­ons deplo­ra­bles podríem tro­bar-ne un munt escam­pa­des per tot el ter­ri­tori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia