cultura

Cultura

Des del no-res

Montblanc reconstrueix un dels convents franciscans més antics d'Europa, totalment desaparegut des del segle XIX. Es destinarà a usos culturals i turístics

La decisió de Patrimoni d'autoritzar sols una obra contemporània i l'ús del formigó generen polèmica

Pretenen recuperar part dels elements venuts per incorporar-los a l'edifici

Al Palau Maricelde Sitges s'han identificat alguns dels elements originals del monestir del segle XIII

Fets cap al 1895, els dibui­xos ide­a­lit­zats de Ramon Cantó del que havia estat la seva escola eren les úniques pis­tes gràfiques sobre l'aspecte d'un dels mones­tirs de fran­cis­cans més antics d'Europa, el de Sant Fran­cesc de Mont­blanc. Durant la infan­tesa de Cantó,al mones­tir ja no hi havia mon­jos. Després de la desa­mor­tit­zació del govern espa­nyol del 1835, l'expulsió de la comu­ni­tat va ser l'inici del des­man­te­lla­ment de tot el con­junt monàstic. Tran­sitòria­ment presó i escola, el 1870 l'Estat va aca­bar venent-lo a un francès per ins­tal·lar-hi una fàbrica de guix. Als nos­tres dies, sols hi havia arri­bat l'església i la tanca peri­me­tral.

Men­tre con­tem­pla el nou claus­tre aca­bat d'inau­gu­rar, l'alcalde, Josep Andreu, asse­gura: “A la memòria, teníem un record, el somni de refer-lo i la neces­si­tat d'un nou equi­pa­ment per a usos cul­tu­rals i turístics.” El 2008, els arqui­tec­tes Car­les Brull i Pau Carazo van rebre l'encàrrec de recons­truir el monu­ment i, alhora, ade­quar-lo com a equi­pa­ment. “És molt atre­vit, perquè par­ties del no-res. Hem inten­tat que el visi­tant es faci una idea glo­bal del que era el con­vent, però sense fer-ne una recons­trucció que hau­ria estat un fals històric.”

Patri­moni de la Gene­ra­li­tat ja havia rebut­jat, el 2002, un pro­jecte de recons­trucció mimètica, com volia l'Ajun­ta­ment: “ Si sols et dedi­ques a con­so­li­dar les res­tes, els visi­tants no ente­nen el què veuen. Això és una exqui­si­desa d'arqueòlegs –i que consti que jo en sóc– i un eli­tisme into­le­ra­ble. Però és una bata­lla que vam per­dre i, si no començàvem la recons­trucció, perdíem les sub­ven­ci­ons”. Patri­moni sols ha auto­rit­zat una cons­trucció con­tem­porània. Hi mana el for­migó, que no ha aca­bat de convèncer molts dels veïns d'una vila curu­lla d'edi­fi­cis medi­e­vals. Brull defensa el pro­jecte: “Hem vol­gut ser sin­cers amb l'ori­gi­nal. El for­migó és fred, sí, però per­met una lec­tura a pri­mer cop d'ull de l'església”. El nou edi­fici ocupa 1.800 metres qua­drats i té una coberta acces­si­ble de grans dimen­si­ons per a esde­ve­ni­ments. Des d'ella, Pau Carazo con­tem­pla el con­junt i afirma: “No podíem com­pe­tir amb l'església ori­gi­nal. Ara s'hi esta­bleix un diàleg visual.” També amb les mura­lles, que a l'altre extrem de la nova plaça deli­mi­ten el con­junt.

Les actu­als sales i el claus­tre se situen al mateix indret on eren al segle XIII. Les exca­va­ci­ons arqueològiques, ini­ci­a­des el 2011, van per­me­tre saber que, abans d'una reforma del segle XVI, el con­vent era molt més extens del que es creia. S'hi van des­co­brir els fona­ments, una antiga cape­lla i alguns dels 44 arcs ori­gi­nals del claus­tre. Cinc d'ells s'han recol·locat al claus­tre modern. L'Ajun­ta­ment té la intenció d'anar recu­pe­rant part d'aquest patri­moni. Sos­pita que alguns ele­ments arqui­tectònics poden ser a Occitània des del segle XIX: la dona del fabri­cant de guix era antiquària i pos­si­ble­ment les hi hau­ria venut. Altres es van fer ser­vir per empe­drar car­rers del nucli antic i refor­mar cases de la vila. Pro­ce­dents d'aquesta venda a bocins, el con­sis­tori ha iden­ti­fi­cat un capi­tell i una columna en l'escala del Palau Mari­cel de Sit­ges.

Amb un cost de 1,8 mili­ons, el nou edi­fici ha estat finançat sobre­tot amb sub­ven­ci­ons de l'1% cul­tu­ral del Minis­teri de Foment. Des de la seva res­tau­ració el 1987, la impo­nent església ser­veix per a con­certs, fires i actes de gran for­mat. Però nodis­po­sava de cap espai de ser­vei, lava­bos inclo­sos. Ara, entre altres dependències, l'antic con­vent dis­posa de tres sales prin­ci­pals. L'antiga cape­lla serà un espai expo­si­tiu dedi­cat a la figura de Sant Jordi, lli­gada a la vila pel cos­tu­mari de Joan Ama­des. Una altra allot­jarà la Casa del Seguici Popu­lar, i l'antic refetó dels mon­jos serà esce­nari de jor­na­des i con­gres­sos.

Referent històric
La primera notícia del convent data del 1238. Hi vivien una trentena de monjos. El refetó va rebre la celebració de les corts catalanes el 1414. Els templers de la Corona d'Aragó s'hi van reunir per defensar la seva innocència poc després de la supressió papal de l'ordre religiosa i militar el 1312. El nou convent porta el nom del religiós i filòsof medieval Anselm Turmeda. Asseguren que, com Sant Francesc d'Assís, va fer estada, una llarga temporada, al principal centre cultural de la vila.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia