Opinió

art & CO

pilar parcerisas

L'art des de la perifèria


Salt com a referència

A mesura que el cos social comença a ser més pro­ta­go­nista de la història, les perifèries exhi­bei­xen la seva poten­ci­a­li­tat cul­tu­ral d'una manera espontània i enri­qui­dora, enfront de la dinàmica més turística i con­su­mista de les grans capi­tals. Això és el que suc­ce­eix a Salt que, poc a poc, va recu­pe­rant presència a l'espai públic des de la Casa de Cul­tura de les Ber­nar­des, un gran equi­pa­ment en metres qua­drats que fins fa poc estava aban­do­nat als llimbs de la letar­gia dels fun­ci­o­na­ris de torn. Una població tutti colori pel seu alt grau d'immi­gració és un gran poten­cial per a la cul­tura, que cal cui­dar. For­mació, exhi­bició i pro­moció de la cul­tura i l'art és el camí emprès per les Ber­nar­des, que en rela­ti­va­ment pocs mesos ha acon­se­guit endreçar l'ús d'aquest espai amb una posada al dia de les fun­ci­ons, de la senya­lit­zació, de les expo­si­ci­ons, tot acon­se­guint ser un focus d'atenció més enllà de la loca­li­tat.

Foto­pe­ri­o­disme

Un dels camps que ha abor­dat és el del foto­pe­ri­o­disme, pri­mer amb una expo­sició d'Agustí Cen­te­lles, República, guerra, exili (1934-1939), un tes­ti­moni únic sobre el bom­bar­deig de Lleida, el retorn a Cata­lu­nya del mateix Cen­te­lles i tants altres exi­li­ats, i la foto­gra­fia vista com a arma de lluita con­tra els actes cri­mi­nals. I ara, fa pocs dies, l'ober­tura d'una altra sig­ni­fi­ca­tiva expo­sició del repòrter gràfic gironí Pep Igle­sias, de llarga tra­jectòria al Diari de Girona i al Diari d'Andorra, i en agències inter­na­ci­o­nals com la Cover, avui absor­bida per la Getty Ima­ges. L'expo­sició es titula Ja en tinc prou. L'autor exposa un final d'etapa d'una pro­fessió basada en la indis­creció que, amb la demo­cra­tit­zació de la foto­gra­fia gràcies a la digi­ta­lit­zació, tot­hom ha esde­vin­gut col·labo­ra­dor gràfic en potència dels mit­jans.

El Lab i els nous valors

Les Ber­nar­des ha obert altres sales a la cre­ació de la pin­tura con­tem­porània, exhi­bint com a exem­ple dos tre­balls com­ple­men­ta­ris, el de Jordi Abelló, que se cen­tra en el retrat múlti­ple d'un únic model: una pros­ti­tuta de car­re­tera, una mirada psi­cològica a la per­sona, al seu inte­rior, a través del seu ros­tre; i les pin­tu­res i dibui­xos de Xevi Sala que, a par­tir dels models humans i per­so­nals dels inter­nats al psi­quiàtric de Salt, cons­tru­eix una mirada crítica sobre una soci­e­tat esgar­ri­ada de tall nord-ame­ricà. I per crear un cert debat, s'ha creat el LAB Ber­nar­des, un full volant de qua­tre pàgines que ha llançat el número zero, Art i Eco­no­mia, amb ànim de des­per­tar les neu­ro­nes intel·lec­tu­als que la crisi ha dei­xat al voral. Un pro­jecte edi­to­rial del direc­tor del cen­tre, Robert Fàbre­gas, amb l'asses­so­ra­ment d'Eudald Camps.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia