cultura

Mirador

El petit ase i el rei

Els progres de l'època mai haurien imaginat que ‘Borriquito como tú' era una “cançó protesta”

Can­tar lle­tres com “Que tú y que tú y que tururú” a l'estiu del 1971 no tenia res d'estrany. La com­petència per acon­se­guir ser la canción del verano era forta. I el que es trac­tava de fer per tri­om­far era crear un tema amb una tor­nada que fos fàcil de recor­dar. Ni que fos amb parau­les ine­xis­tents. A més de l'ono­ma­to­peia tururú, aquell estiu, als autos de xoc i als xirin­gui­tos de platja també se sen­tia l'Achi­lupú, de Dolo­res Var­gas, La Ter­re­moto, que també tenia una lle­tra que Déu n'hi do: “Achili, achili, achili, achili...” Ales­ho­res, Peret llui­tava en les llis­tes d'èxit amb pesos pesants de la cançó comer­cial de platja, sol i amor de vacan­ces com els xicots de l'Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat Los Dia­blos, amb el tema Fin de semana, i els madri­lenys Fórmula V, que can­ta­ven Ahora sé que me qui­e­res. També va ser l'any de La mini­falda, de Manolo Esco­bar.

Mirat d'aquesta manera, Peret, que ales­ho­res –com tam­poc la rumba cata­lana– no era con­si­de­rat com a part del patri­moni artístic de Cata­lu­nya, podria sem­blar un artista més en la cursa del tri­omf efímer inter­pre­tant cançons xiclet a l'Espa­nya de la pan­de­reta i les sue­ques esta­ci­o­nals. Però ni la rumba cata­lana era un gènere per menys­te­nir ni Peret un artista que el temps engo­li­ria. Fins i tot, molts dels pro­gres que aquell estiu de 1971 escol­ta­ven el tema d'Ovidi Mont­llor Sol d'estiu, que amb un to agre can­tava també als amors esti­uencs, mai hau­rien ima­gi­nat que Peret parlés de Bor­ri­quito como tú com una “cançó pro­testa”. L'ase a qui es refe­ria Pere Pubill Calaf era el cap d'Estat de l'època. Fins i tot Peret va reconèixer que havia tin­gut for­tes pres­si­ons de Tele­visió Espa­nyola per repre­sen­tar Espa­nya en el fes­ti­val d'Euro­visió de 1974, l'any de l'exe­cució de Puig Antich. Ell no ho volia, ni en tenia cap neces­si­tat. Era un moment en què els seus dis­cos es venien a tot Europa, però les ame­na­ces van ser tan for­tes per a ell i la seva família que va haver de com­pe­tir amb unes altres sue­ques. Les del grup Abba.

Però el bor­ri­quito va morir. I les coses es van posar al seu lloc. Molts van des­co­brir que Peret era el dimi­nu­tiu de Pere –tant de temps i no se n'havien ado­nat!– i que era un gitano català de Mataró. Va aju­dar a rei­vin­di­car-se com a gran artista català l'accep­tació de la rumba cata­lana per part d'un grup ampli de públic, fins i tot els rockers. La Cata­lu­nya de la Tran­sició va ser un país de fes­tes i fes­ti­vals on es podien sen­tir les rum­bes de Peret amb les dels també cata­lans ger­mans Cap­de­vila, que, amb Josep Sardaña, van for­mar el grup d'èxit Rumba Tres. Tot això, amb la bene­dicció d'un argentí com­promès que tan bon punt va tre­pit­jar Cata­lu­nya es va ado­nar del poten­cial de la rumba cata­lana: Gato Pérez. Aquest beneplàcit de nous públics que des­co­brien o recon­si­de­ra­ven la mirada a Peret era per a la comu­ni­tat gitana cata­lana una qüestió molt superada. Ja feia anys que sabien i sen­tien que Peret era seu i nos­tre, i així ho havia demos­trat l'any 1965 enre­gis­trant en català el tema El mig amic, dedi­cat al seu pare, un hàbil vene­dor ambu­lant.

Després d'un període en què es va dedi­car a fer de pre­di­ca­dor –Peret sem­pre havia demos­trat la seva espi­ri­tu­a­li­tat en reconèixer la futi­li­tat dels béns mate­ri­als–, va tor­nar a la música. Ningú l'havia obli­dat. En els dar­rers anys encara havia dis­pa­rat més el seu talent i la seva per­so­na­li­tat. En el Con­cert per la Lli­ber­tat, al Camp Nou l'estiu del 2013, va demos­trar que era el rei, i no només de la rumba. Va saber ges­ti­o­nar la música, la paraula i, el que és més difícil, el silenci, com ningú dalt l'esce­nari. Abans del dar­rer anunci ofi­cial del càncer que patia, ell mateix havia dit que no estava prou fi, i refer­mava el seu com­promís amb el país. Ho va fer l'octu­bre pas­sat, en l'estrena, en el fes­ti­val Inèdit de Bar­ce­lona, del docu­men­tal Cuchíbiri Cuchíbiri que va fer Car­les Prats sobre la seva tra­jectòria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia