Un any a Vallfogona

El fotògraf Xavi Fàbrega retrata els paisatges, les gents i les tradicions del poble ripollès per a un llibre que es presenta per la Diada

Xavi Fàbrega no està en con­tra del progrés: sap que quan es fa o s'amplia una car­re­tera, alguna cosa es perd en el pai­satge, però també sap que algun dia pot­ser hi aca­barà pas­sant amb el cotxe. Així que Fàbrega ha deci­dit que només pot fer una cosa: inten­tar retra­tar amb la seva càmera aquests pai­sat­ges natu­rals i humans perquè almenys en quedi un tes­ti­moni. For­mat en la premsa local, a aquest fotògraf nas­cut a Mie­res fa 35 anys li agra­den els pobles petits i, sense cap pre­me­di­tació, ara fa dos anys va publi­car un lli­bre sobre Vila­ma­co­lum, que ara té con­tinuïtat en el seu currículum amb un nou volum dedi­cat a Vall­fo­gona de Ripollès. Després de pre­sen­tar el seu pro­jecte cre­a­tiu i edi­to­rial a l'Ajun­ta­ment de Vall­fo­gona, Fàbrega va pujar al poble ripollès nom­bro­ses vega­des entre el maig del 2008 i el maig del 2009, per plas­mar en imat­ges el cicle anual del poble. El lli­bre, del qual s'ha fet un tiratge de 400 exem­plars –Vall­fo­gona té ara uns 280 habi­tants–, es pre­sen­tarà diven­dres vinent coin­ci­dint amb la Diada i la festa d'home­natge a la gent gran del poble. Tots els jubi­lats del muni­cipi seran obse­quiats amb un lli­bre. El volum, molt ben edi­tat i far­cit de foto­gra­fies sobre el poble, les seves masies, les seves fes­tes i tra­di­ci­ons i, sobre­tot, els seus habi­tants, es podrà adqui­rir el dia de la pre­sen­tació i, a par­tir de lla­vors, també estarà dis­po­ni­ble a les dependències muni­ci­pals.

Amb dis­seny gràfic i tex­tos de Raquel Andreu, el lli­bre inclou també una pre­sen­tació de l'alcal­dessa, M. Carme Freixa i Bosch, i el poema Esbós de Vall­fo­gona, de Mercè Sala. Fàbrega també s'aco­mi­ada i dóna les gràcies amb un poema al final del volum –al cos­tat del nou gegant Pla­fal­gars, que «ame­nit­zarà les pro­pe­res fes­tes»–, que s'obre amb un noti­ci­ari gràfic del que ha pas­sat al poble durant el 2008-2009: la cre­ació d'una llar d'infants a la rec­to­ria nova, el començament de la res­tau­ració de l'església de Sant Julià, la inau­gu­ració de la plaça de l'Era de Can Rafart... Tot el lli­bre trans­met la sen­sació d'un poble viu i molt actiu. Fàbrega ha retra­tat, amb sol, pluja o neu, el grup de tea­tre, els cam­pi­o­nats de boti­farra i escacs, el par­tit entre casats i sol­ters, la festa i el ball del Roser, la tallada de troncs i la festa major. També ha foto­gra­fiat les més de 80 masies del poble, però pri­o­rit­zant sem­pre la gent –els seus pobla­dors, que sem­pre apa­rei­xen en pri­mer terme– per sobre dels edi­fi­cis. «No volia fer un catàleg de masies.»



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.