cultura

L'Allan Poe català

El codirector del Congrés de Novel·la i Cinema Negres de Salamanca, Àlex Martín, presenta un estudi sobre Rafael Tasis, precursor en català del gènere policíac

Tasis és el primer a adonar-se de les possibilitats narratives
de la novel·la policíaca
Espriu, Carner, Calders, Murià i Bartra van reivindicar el gènere, però
mig d'amagat

Rafael Tasis, novel·lista policíac és el nou assaig que ha publi­cat Àlex Martín Escribà (Bar­ce­lona, 1974) a l'edi­to­rial Alrevés, després de La cua de palla: retrat en groc i negre (amb Jordi Canal) i Cata­lana i cri­mi­nal: la novel·la detec­ti­vesca del segle XX (en aquest cas, amb Adolf Piquer i publi­cat per Docu­menta Balear).

Què atrau tant d'aquest gènere a aquest pro­fes­sor de llen­gua i lite­ra­tura cata­la­nes i codi­rec­tor del Congrés de Novel·la i Cinema Negres a la Uni­ver­si­tat de Sala­manca? “Quan era estu­di­ant a la uni­ver­si­tat m'avor­ria, m'interes­sa­ven poques coses, fins que vaig des­co­brir Manuel de Pedrolo quan em va caure a les mans Joc brut. Em vaig sen­tir atra­pat i angoi­xat amb la història d'un ciu­tadà nor­mal que perd el con­trol de la seva vida davant els encants d'una dona. Vaig anar des­co­brint més autors autòctons (Jaume Fus­ter, Mau­rici Ser­ra­hima, Llo­renç Sant Marc) i clàssics (David Goo­dis –per mi és el millor–, Horace McCoy, Jim Thomp­son), i, a par­tir d'aquí, em vaig con­ver­tir en «una màquina de lle­gir novel·les policíaques», com diria Tho­mas Nar­ce­jac.”

Després de dos assa­jos que abor­den anàlisis del gènere des d'una visió panoràmica, en aquest cas Martín cen­tra el focus en un sol autor, si bé de manera exhaus­tiva i, a través de les cir­cumstàncies de Tasis, també ens parla dels ini­cis del gènere en què, “publi­car novel·la negra i policíaca en català era extra­va­gant, una qui­mera”.

Rafael Tasis (Bar­ce­lona, 1906 - París, 1966) va ser un escrip­tor precoç i prolífic, a més de polític i acti­vista cul­tu­ral. Tasis va ins­tau­rar part de les bases del gènere en català amb la tri­lo­gia for­mada per La Bíblia valen­ci­ana (1955), És hora de ple­gar (1956) i Un crim al Para­lelo (1960); l'ordre de publi­cació no es cor­res­pon al d'escrip­tura, ja que Un crim al Para­lelo va ser la pri­mera, escrita el 1944, com La Bíblia valen­ci­ana.

Àlex Martín no dubta a cata­lo­gar Tasis d'Edgar Allan Poe català. “Tasis no va ser el pri­mer a escriure novel·la policíaca a casa nos­tra, abans ja ho havien fet Antoni Careta (Les con­seqüències, 1888), Cèsar August Jor­dana (El collar de la Núria, 1927) i Merce Rodo­reda (Crim, 1936). Ara bé, la seva apor­tació és dife­rent. Rafael Tasis és el pri­mer a ado­nar-se de les pos­si­bi­li­tats nar­ra­ti­ves de la novel·la policíaca, que van molt més enllà d'una lite­ra­tura d'evasió. Gràcies a l'exili pari­senc, entre el 1939 i el 1948, Tasis lle­geix amb devoció autors com ara Sime­non, Ham­mett, Chand­ler, Spi­llane i Boris Vian, i s'entu­si­asma de tal manera que intenta apli­car aquest model a Cata­lu­nya. El resul­tat és l'escrip­tura d'arti­cles teòrics en defensa del gènere en revis­tes de pres­tigi cata­la­nes, tres novel·les policíaques ben bar­ce­lo­ni­nes, tra­duc­ci­ons, un epis­to­lari fas­ci­nant i res­se­nyes literàries. Tot ple­gat, el con­so­lida com l'intro­duc­tor real del gènere. En defi­ni­tiva, el nos­tre clàssic, el nos­tre Edgar Allan Poe.”

Tot i el rigor i l'expo­sició de tall acadèmic, Rafael Tasis, novel·lista policíac resulta molt amè tant per la con­tex­tu­a­lit­zació que fa Martín del gènere i de l'autor com per la relació de la cor­res­pondència de Tasis amb altres autors, tot ple­gat fruit d'una extensa docu­men­tació. “Fa més d'una dècada que tre­ba­llo sobre l'obra policíaca de Tasis, Pedrolo i Fus­ter. El lli­bre està ple d'anècdo­tes i d'històries, com ara que Tasis va escriure la seva pri­mera novel·la policíaca sota l'amenaça de les bom­bes nazis sobre París, men­tre anava a collir pas­ta­na­gues per ali­men­tar la seva família; l'existència d'un manus­crit ina­ca­bat dels seus per­so­nat­ges seri­als, i la molt sucosa cor­res­pondència de l'autor amb altres intel·lec­tu­als”, com ara Cal­ders, Tísner, Bar­tra, Ben­gue­rel, Bladé, Canya­me­res, Fus­ter, Guansé, Murià i Ser­ra­hima, entre molts altres.

La novel·la negra més clàssica se sol empa­ren­tar amb el jazz, pot­ser perquè els uneix l'ambigüitat moral, els per­so­nat­ges per­de­dors, la melan­co­lia, la noc­tur­ni­tat, la sen­su­a­li­tat, el fum de tabac, el gust de whisky i... el vic­ti­misme. Les com­pli­ca­ci­ons per inter­pre­tar i enre­gis­trar jazz a Cata­lu­nya man­te­nen un rum-rum queixós, com passa amb la novel·la negra. Per això és agra­da­ble que Àlex Martín surti una mica de la cova en par­lar del pre­sent del gènere: “El res­pecte ja l'hem gua­nyat. Vivim un moment d'eclosió de pre­mis, fes­ti­vals, blocs, acti­vi­tats i, ep!, d'espe­ci­a­lis­tes, que n'han sor­tit de sota les pedres! La llàstima és que ara sem­bla que tot s'hi val. De qual­se­vol cosa et fan una novel·la policíaca. Ha succeït allò que anti­ci­pava Manuel Vázquez Mon­talbán, que «el futur de la novel·la policíaca depèn de dei­xar de ser una lite­ra­tura de gènere i con­ver­tir-se en lite­ra­tura en gene­ral». Encara que no m'agradi gens ni mica, això avui és una rea­li­tat. D'altra banda, de lec­tors n'hem tin­gut sem­pre, tot i que abans s'ama­ga­ven perquè era una lite­ra­tura de man­lleu, d'hores bai­xes i viat­ges inhòspits. Crida l'atenció, i ho cons­tato en l'assaig, que Espriu, Car­ner, Cal­ders, Murià i Bar­tra rei­vin­di­ques­sin les novel·les policíaques, tot i que amb la boca petita.”

Àlex Martín, pro­fes­sor de català en, diríem, terra hos­til, no s'està d'ofe­rir l'altra cara de la moneda per rei­vin­di­car altres autors que qui sap si seran pro­ta­go­nis­tes de futurs estu­dis seus. “Ens obli­dem ràpida­ment de les patums i vivim temps d'efer­vescències. En el cas del gènere negre i policíac en llen­gua cata­lana, és claríssim. És ver­gonyós que fins fa deu anys no hàgim tin­gut una història del gènere, i que autors com ara Tasis, Pedrolo, Jaume Fus­ter i M. Aurèlia Cap­many (i Mont­ser­rat Roig, fora del gènere) hagin cai­gut inex­pli­ca­ble­ment en l'oblit. Cal rei­vin­di­car i estu­diar els nos­tres clàssics.”

Un intel·lectual molt treballador

A banda d'escriure novel·la, narrativa, teatre i assajos, Rafael Tasis va fer moltes traduccions i articles a la premsa. Per tot plegat hi ha una valoració en què coincideixen els que el van conèixer: era molt treballador. Aquí en van alguns exemples.

“Tu, patum? Ets l'exponent més brillant del treball efectiu, incansable, i mai la nostra causa no havia tingut altre defensor més agosarat i tan literalment al peu del canó. [...] Per això és tan meritòria la teva actitud: claves mossegades i et bats entre les mateixes cames policíaques.” (Avel·lí Artís Gener)

“El dic de tot cor que és per a mi sorprenent la teva capacitat de treball i el to superior que mantens en temes tan diversos. [...] Però em produeix la mica de pena de pensar què series tu, la teva carrera d'escriptor, en un país diguem-ne normal.”
(Pere Calders)

“Veig en Tasis, suara desaparegut: excel·lent persona, irreprotxable des de tots els punts de vista. Que poques coses li han dit, essent viu, que l'ajudessin! Va ser un home honest i molt treballador, conscient i responsable del seu paper.” (Salvador Espriu)

“Sí, vaig conèixer força Tasis. Era un home d'una gran capacitat de treball, d'una curiositat intel·lectual molt oberta i d'una envejable competència en una gran diversitat de camps culturals.”
(Manuel de Pedrolo)

I, per acabar, dues declaracions del mateix Tasis: “He procurat predicar amb l'exemple, sense pretensions d'iniciador però sí amb el desig que altres escriptors catalans volguessin engrescar-se a escriure també llibres d'aquesta mena.”

“Em sembla que, a casa nostra i en el dia d'avui, la literatura no pot ésser altra cosa que un acte de servei.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia