cultura

La crònica

Una vida, 700.000 clics

Com a foto­pe­ri­o­dista i càmera de tele­visió que podia arri­bar a pas­sar dies fora de casa cobrint infor­ma­ti­va­ment infi­ni­tat d'actes de tot tipus, Narcís Sans i Prats (Vila­da­sens, 1920 - Girona, 1994) “va ser un ull pri­vi­le­giat com pocs, perquè va veure més coses de la nos­tra història durant la segona mei­tat del segle XX que la gran majo­ria dels pro­ta­go­nis­tes dels fets que ell retra­tava”, com va remar­car ahir l'alcalde de Girona, Car­les Puig­de­mont, durant la pre­sen­tació del lli­bre de la col·lecció Girona fotògrafs dedi­cat a l'obra de Sans. La pre­sen­tació va omplir la sala Miquel Diumé de l'Ajun­ta­ment de Girona d'un públic que, en bona part, havia cone­gut bé Narcís Sans, en per­sona o a través de les seves foto­gra­fies, amb alguns mem­bres de la seva família en pri­mera fila, entre ells el seu fill i també repor­ter gràfic Miquel Sans. L'alcalde va agrair a la família la seva gene­ro­si­tat per haver donat a la ciu­tat i “al bé comú” l'immens fons d'imat­ges de Narcís Sans, for­mat per prop de 700.000 foto­gra­fies, més cen­te­nars de rot­llos de pel·lícula i cin­tes de vídeo. El 6 de febrer pas­sat va fer exac­ta­ment 20 anys del pri­mer ingrés del fons Sans a l'Arxiu Muni­ci­pal de Girona, tal com va recor­dar el seu res­pon­sa­ble, Joan Boa­das. “Una part del fons era a Platja d'Aro, dins d'unes saques enor­mes ple­nes de nega­tius.” Boa­das va remar­car també que aquest onzè volum de Girona fotògrafs –coe­di­tat amb Rigau Edi­tors– és una acció més dins la “difusió cons­tant” del fons Sans que l'arxiu ha por­tat a terme des de fa anys a través de dife­rents ini­ci­a­ti­ves i pla­ta­for­mes, inclo­ent-hi un canal de You­tube amb les seves pel·lícules i vídeos.

També hi van inter­ve­nir les dues auto­res dels tex­tos d'aquest lli­bre emi­nent­ment gràfic. Fina Navar­rete, del Cen­tre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l'Ajun­ta­ment de Girona, va des­ta­car la “minu­ci­o­si­tat” del tre­ball de Sans, tot i no tre­ba­llar sem­pre en les millors con­di­ci­ons. “Gràcies a la digi­ta­lit­zació dels seus nega­tius han sor­git altres imat­ges que no tenien res a veure amb les dels actes ofi­ci­als que publi­ca­ven els dia­ris per als quals va tre­ba­llar.” Del petit tast de la seva obra que és forçosa­ment el lli­bre, Navar­rete en va des­ta­car dues imat­ges “molt repre­sen­ta­ti­ves”: una dels grans aiguats del 12 d'octu­bre del 1962, que Sans va fil­mar per ini­ci­a­tiva pròpia i que el van con­ver­tir en cor­res­pon­sal pio­ner de TVE, i una altra tri­ada entre les més de 2.000 fotos que va fer de Dalí, tant en públic com en la inti­mi­tat de Port­lli­gat. La inves­ti­ga­dora i crítica fotogràfica Laura Terré –filla del fotògraf Ricard Terré (1928-2009)– va des­ta­car la “passió íntima” de Sans per la imatge, més enllà de l'ofici per gua­nyar-se la vida, i la seva capa­ci­tat de “ser empàtic i de tre­ba­llar al ser­vei de la rea­li­tat que plas­mava en imat­ges”.

L'alcalde va tan­car l'acte rei­vin­di­cant Narcís Sans “com a impul­sor d'una nis­saga fami­liar vin­cu­lada a la imatge, cre­a­dor d'un negoci de foto­gra­fia pro­fun­da­ment arre­lat a la ciu­tat, i tes­ti­moni ini­gua­la­ble de les tran­si­ci­ons polítiques, soci­als i urba­nes de Girona i les seves comar­ques”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia