la crònica

Shakespeare aglutina retorns

Forts aplaudiments per reconèixer durant la inauguració, dijous al vespre, la feina feta pels promotors de l'exposició audiovisual Els carrer dels sonets, és a dir, el col·lectiu En Veu Alta (grup que dinamitza la biblioteca del Centre de Lectura), l'escultor Salvador Juanpere i els cineastes de Juandesafinado Produccions. I que ha implicat, i és necessari destacar-ho, un munt de gent, artista o no, de Reus i del Camp; fet que demostra, malgrat tot, la vitalitat de la societat local.

Doncs bé: molta gent, incloent-hi l'alcalde, encara que en un discret segon pla, es va aplegar a la Sala Fortuny del Centre de Lectura per assistir a la presentació del projecte, amb el qual es volen commemorar els 400 anys de la publicació dels Sonets de Shakespeare, una obra que aquí no és tan coneguda com a la Gran Bretanya, on forma part de l'imaginari cultural del poble. Per això, i per introduir-nos en els secrets dels sonets, l'exposició comença amb una sòbria introducció enregistrada del professor John Style, degà de la Facultat de Lletres de la URV, que ens explica, a nosaltres, pobres mortals, els ets i uts de l'obra poètica de Shakespeare, en la qual ja es poden resseguir els temes que després va tractar en la dramatúrgia que l'ha fet universal i intemporal. I l'exposició continua amb la projecció dels quatre audiovisuals de Juandesfinado Produccions i l'exhibició de la instal·lació de Juanpere, que ha trepanat en quatre estructures de fusta els sonets que han il·lustrat amb imatges els curts. Un muntatge sobri i efectiu, que convé visitar amb calma per poder-s'hi recrear una bona estona.

Perquè dijous, amb la gentada que s'hi va aplegar, va ser gairebé impossible fer-ho. Va ser com un retorn a la vida cultural després de l'estiu, amb tanta sequera d'activitat cultural com hi ha hagut a Reus, i el personal semblava que tingués moltes ganes de retrobar-se i de xerrar. La regidora de Cultura, Empar Pont, que va oficiar de mestre de cerimònies, va qualificar de «magnífica» l'exposició, mentre el seu antecessor en el càrrec, Xavier Filella, coordinador del projecte, intentava passar desapercebut a prop de la taula del pica-pica. Des que va deixar el càrrec, Filella ha mantingut un paper discret («que saps què fa, ara, el Filella?», s'ha sentit inquirida més un cop la cronista) que ha trencat ara amb El carrer dels sonets, una proposta que esperem que sigui el primer d'una nova i fecunda trajectòria. Per la cronista va ser una satisfacció poder saludar-lo, igual que a Pere Anguera, al qual els problemes de salut no li van impedir acostar-se al Centre de Lectura per fer costat a Xavier Filella, Dolors Juanpere i Salvador Juanpere i saludar amics i coneguts. També va ser una satisfacció tornar a veure art contemporani a la Sala Fortuny, una circumstància casual perquè el Centre d'Art Cal Massó, espai per al qual estava pensant El carrer dels sonets, està en obres. Però els 400 anys dels sonets són ara i hauria fet una mica de riure esperar l'any que ve, quan s'acabin les obres, per poder muntar l'exposició. La cronista, doncs, va estar contenta de tornar a veure art contemporani a la Sala Fortuny, després que el Centre de Lectura abdiqués fa uns anys del paper de foment de les arts visuals que l'havia situat al mapa cultural del país als anys vuitanta. Des de llavors, ha mantingut una política expositiva erràtica. El president de l'entitat, Jordi Agràs, es va comprometre a recuperar part de la glòria perduda en el camp de les arts, això sí, amb la col·laboració de les institucions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.