Teatre

DE PERPINYÀ A BARCELONA

J. BORDES

Flamenc-hop

La ‘danzaora' Rocío Molina presenta al Mercat de les Flors la seva experiència amb el ‘hip-hop'

É s el swing. El punt de trobada del flamenc i el hip-hop és el swing. Rocío Molina és una de les renovadores del flamenc, inquieta. No pretén res més que deixar-se amarar de nous llenguatges, crear les seves pròpies coreografies a partir del que copsa en la vida. I quan hi ha un artista com Sébastien Ramirez que li interessa mira que conflueixin els interessos. Així, quasi irreflexivament, neix Felahikum, que es va estrenar fa un mes al Teatre de l'Archipel de Perpinyà després de tres intenses setmanes de residència. La presència dels ventiladors a l'escenari sembla una picada d'ullet a la tramuntana tan habitual de Perpinyà. Aquests aparells (que també eren catàrtics a L'après-midi d'un foehn de la companyia Non Nova) acompanyen amb el seu so i també donant moviment a un tul que semblarà el tercer personatge a l'escena.

La setmana vinent, arribarà més depurat al Mercat de les Flors. El hip-hop és urbà i espontani. També ho és el flamenc, que li agrada la improvisació però que parteix d'una pauta molt estricta, com són els palos flamencs. Ramirez ha volgut jugar amb la semblança física de les dues intèrprets: Honji Wang i Rocío Molina. Tot i la dificultat del llenguatge, s'han entès per l'amor al ball, a la curiositat de conèixer els temps de cada estil. Probablement, això ha estat el més complicat per als de dansa urbana que, habitualment, construeixen primer la coreografia i després la completen amb la música. El flamenc exigeix la matemàtica dels palos que impossibilita allargar o escurçar compassos. El hip-hop i el flamenc han arribat a escena, finalment, molt estilitzats, buscant l'equilibri i el contrast. I el mirall trencat (tot un símbol de mal presagi com ja escriuria Mercè Rodoreda en aquella novel·la) es deixa persuadir per aquest ímpetu de ballar, provar i trobar nous camins. L'aventura artística ha estat possible gràcies al suport que la fundació BNP Paribas dóna a Clash66 de Sébastien Ramirez, que el beca, de moment, fins al 2017 per garantir estabilitat econòmica per dedicar-se de ple a la creació. Paribas fa 30 anys que manté el mecenatge als artistes.

Tambe ‘Bosque Ardora'

La visita de Molina al Mercat de les Flors és doble. Si fa poc més d'un any va intervenir a l'homenatge a Carmen Amaya (La capitana, Sala Gran del TNC, 2013) acompanyada de trombons, ara es veurà Bosque Ardora, on apareix desplegat aquell primer plantejament. La idea arrenca d'un dia que Molina es va perdre. Era fosc i era al mig d'un bosc i es va poder orientar gràcies a les cuques de llum. A alguns països asiàtics hi ha un efecte similar, el mar d'ardora, en què grans masses d'aigua emeten una llum blavosa a causa de la proliferació d'un bacteri associat al plàncton que també emet llum. L'obra planteja un combat físic entre tres bailaors i Molina. En aquest combat hi entra bé el trombó, que té un so antagònic, “pot sonar metall, o molt càlid”. En el procés, cada músic hi aporta la seva idea, i es va construint un arranjament amb el cante, la caixa i la guitarra acadèmica però també amb altres sonoritats que enriqueixen aquest flamenc d'intuïció de Molina (Premio Nacional de Danza del Ministeri de Cultura en la modalitat d'interpretació 2010).

De fet, la peça s'inspira en un mite japonès: una flor neix cada dia. Per a Molina, té interès tot allò que cada dia es mor. I reneix l'endemà, “les coses que neixen són genials; mentre que allò que no mor no es podrà superar”. L'aventura de Felahikum li ha permès estimar més encara el seu flamenc d'arrel. Molina és radical com un vendaval.

FELAHIKUM
Sébastien Ramirez
Ballarines: Rocío Molina i Honji Wang
Dies: 5 i 6 de març
Bosque ardora
Rocío Molina
Al ball: Rocío Molina, Eduardo Guerrero, Fernando Jiménez i Eduardo Trassierra
Músics: José Ángel Carmona (cante i baix elèctric), José Manuel Ramos Oruco (palmas i compàs), Pablo Martín Jones (bateria i electrònica), José Vicente Ortega i Agustín Orozco (trombó)
Dies: 7 i 8 de març


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La Mercè d’enguany se centra en la cultura popular i incorpora nous espais i espectacles

BARCELONA
patrimoni

Les excavacions al poblat ibèric del Turó del Vent del Corredor refermen la importància de l’assentament

Llinars del Vallès
llibres

Claudia Pagès escriu sobre les dualitats i l’aigua

barcelona
LLIBRES

L’Avenç edita una vuitantena de proses inèdites de Joan Vinyoli

Santa Coloma de Farners

Un Visa pour l’Image marcat per la guerra de Gaza

Perpinyà
música

La Fireluche i Joan-Lluís Lluís estrenaran l’experiment ‘Pareidolia’ al sisè cicle El Generador

girona
TEATRE

Croàcia celebra la Diada de Catalunya amb el record de Pau Casals a la Casa Blanca

BARCELONA
Llibres

El nou projecte editorial d’Abacus Futur publicarà 250 novetats en català i castellà el 2025

Barcelona
cinema

Tres clàssics per celebrar els 90 anys de Sophia Loren

Barcelona