cultura

Púbol i el Dalí escultor

Una exposició temporal mostra el ‘Bust de dona retrospectiu' i s'endinsa en el procés creatiu de l'escultura daliniana a partir del fons documental de la fundació

“Els departaments de París vulnerables al surrealisme es trobaren aviat atapeïts d'aquesta mena d'objectes, desconcertants de moment, però gràcies als quals la gent ja no s'havia de limitar a parlar de les seves fòbies, manies, sentiments i desitjos, sinó que els podia tocar, manipular i fer funcionar amb les pròpies mans.” Amb aquestes paraules recollides a La vida secreta defineix Salvador Dalí l'objecte surrealista, una disciplina artística que a partir dels anys trenta viu un dels seus moments àlgids. L'artista, malgrat que és molt més conegut per la seva vessant pictòrica, també va deixar alguns exemples d'aquesta faceta, la mateixa que ara, a través d'una exposició temporal al castell de Púbol, la Fundació Gala-Salvador Dalí vol reivindicar.

Ho fa organitzant per primera vegada una exposició dedicada a l'escultura, en aquest cas a partir de l'obra Bust de dona retrospectiu, exemplar en bronze de l'any 1976 que és una rèplica del mateix Dalí d'una peça que va concebre en porcellana el 1933 en el marc de l'Exposition surréaliste de la galeria Pierre Colle de París. Una escultura objecte que, si bé és la protagonista, té orbitant al seu voltant tota una sèrie de material provinent del fons documental de la Fundació Dalí, com ara 16 fotografies d'autors com Man Ray, Brassaï i André Caillet; llibres, revistes i un catàleg.

L'exposició, situada a tocar de la cuina del castell de Púbol, es divideix en tres àmbits: L'objecte abans de l'objecte, en què, a través d'una sèrie de fotografies, es localitzen alguns dels elements que posteriorment s'integraran a través de l'assemblatge i la possibilitat del seu origen (un maniquí d'aparador per mostrar perruques); La vida d'una obra original única, una cronologia de l'objecte surrealista des de la seva creació fins a dia d'avui i el seu procés de metamorfosi, i L'edició original de l'objecte surrealista, en què s'explica com, els anys setanta, Dalí edita de manera limitada 8 exemplars i 4 proves d'artista en bronze de peces úniques dels anys trenta.

El muntatge de l'exposició s'ha inspirat precisament en l'estètica de les mostres dels anys vint i trenta dedicades al surrealisme i a l'avantguarda que es feien a la capital francesa. La peça central és el bust dalinià i es presenta tal com es va exposar per primer cop el 1933 a la capital francesa.

LA DATA

1933
és l'any en què s'exposa per primera vegada a París ‘Bust de dona retrospectiu'.

Escultura objecte, una obra única i la sèrie original

Dalí va crear la que es considera l'obra única l'any 1933. Es tracta d'una peça feta sobre un maniquí de porcellana al qual l'artista empordanès, al llarg dels anys, incorpora nous elements mitjançant l'assemblatge, la qual cosa dóna lloc a diferents versions efímeres de la peça. Des del 1992, l'obra es conserva al MOMA de Nova York. Els anys 1976 i 1997, Dalí autoritza que es faci una sèrie limitada en bronze de Bust de dona retrospectiu, tal com va fer amb altres obres escultòriques. Se sap que en va autoritzar vuit exemplars i quatre proves d'artista, i que va enviar a fondre el bust en bronze. De les dotze peces, la fundació té coneixement de cinc exemplars. D'aquests, dos són al Museu de Figueres i la resta es creu que estan en mans privades. Una d'aquestes obres seriades, la que es pot veure a la mostra de Púbol, l'artista la va crear expressament per exposar-la al Museu Dalí de Figueres. Hi va incorporar un seguit d'elements, com ara una barra de pa, dues panotxes de blat de moro, plomes, un zoòtrop i un tinter de L'àngelus de Millet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.