cultura

ENTREVISTA. Meritxell Gené

jordi llavina. Cantautora

“He connectat amb el Vinyoli més nocturn i enigmàtic”

“Papasseit és el cap de brot de tota la colla”

El quart disc de Merit­xell Gené –Bran­ques, publi­cat per Khlämor Records– té un títol vinyolià, i, de fet, comença amb un poema de l'autor de Vent d'aram, el titu­lat Orfeu. Amb l'ante­rior, I així t'escau la melan­gia –dedi­cat ínte­gra­ment a la poe­sia de Màrius Tor­res–, Gené inau­gu­rava una nova etapa en la seva obra: la de posar veu i música a un gran poeta del país. Amb el tre­ball que ara pre­senta, home­natja, a banda l'esmen­tat, els poe­tes Joan Bar­celó, Manuel de Pedrolo, Vicent Andrés Estellés, Bar­to­meu Ros­selló-Pòrcel, Joan Sales, Blai Bonet, Maria-Mercè Marçal, Marià Villangómez, Mont­ser­rat Abelló, Con­cepció G. Malu­quer i Joan Sal­vat-Papas­seit.

Ens tro­bem a cal Pas­tor, a la Pobla de Cérvo­les (les Gar­ri­gues), la casa de turisme rural d'en Ton i la Carme. És un dia fei­ner de la dar­re­ria de maig: els camps encara no estan segats. L'entre­vista té lloc sota el porxo del casa­lici.

El disc és una demos­tració de la vita­li­tat de la poe­sia en llen­gua cata­lana del segle XX. A més, si seguim cri­te­ris de pro­por­ci­o­na­li­tat ter­ri­to­rial, es diria que has estat curosa.

Sí, per una banda volia que hi fos­sin repre­sen­tats tots els llocs, i volia que el disc con­tribuís a la idea de Països Cata­lans. Però, si hem d'obser­var la pro­porció al llarg i ample del país, lla­vors pot­ser hi ha més repre­sen­tació de les veus de Ponent i de les Illes. No he seguit un cri­teri fix, cer­ta­ment. He vol­gut –això sí– rei­vin­di­car la idea d'una cul­tura molt viva.

Tres dones: dues de molt cone­gu­des, la Marçal i l'Abelló, i una que no ho és gens, Con­cepció G. Malu­quer...

De vega­des, tot i que en català hi ha dones poe­tes des de temps medi­e­vals i dar­re­ra­ment n'hi ha cada vegada més, penso que això de les dones poe­tes cone­gu­des sem­bla poc menys que un mira­cle. Pel que fa a la Malu­quer, Fran­cesc Gelonch em va con­vi­dar a musi­car-la. Cal dir que hi va haver un moment que, després d'uns començaments molt nota­bles com a poeta i nar­ra­dora –que li van repor­tar pre­mis impor­tants i una certa visi­bi­li­tat–, va deci­dir des­a­parèixer radi­cal­ment de l'escena pública, però jo crec que la hi hem de retor­nar. Tot­hom es pen­sava que havia aban­do­nat l'escrip­tura, però, en la inti­mi­tat, no només no va dei­xar mai d'escriure, sinó que la seva poe­sia es va trans­for­mar cada vegada més en una veu dura i essen­cial. Con­for­ta­ble­ment ins­tal·lada en el seu ano­ni­mat, tenia un poema de caire popu­lar, L'auca de l'enfadós (o la fi del Cagaelàstics), que cele­bra la mort de Franco i que es va trans­me­tre com si fos anònim. Durant un temps va ser un poema molt cone­gut. Fa pocs anys, quan es va des­co­brir que ella n'era l'autora, es va tro­bar que Malu­quer tenia tot un con­junt d'obres poètiques inèdites, que havia dei­xat “guar­da­des en un calaix”, de llarg el millor de la seva poe­sia (Galàxies, el poema que he musi­cat, forma part d'aquest con­junt de lli­bres inèdits de la seva etapa de madu­resa), i que, com va con­fir­mar-me fa poc un nebot-nét seu, hi ha molt d'interès els dar­rers anys a mirar de publi­car. Per mi, és una poeta fal­sa­ment des­co­ne­guda. Era mes­tra, com jo. Es va tras­lla­dar a Bar­ce­lona, va dema­nar una excedència: va començar a escriure par­lant del seu Pallars, molt influïda per Papas­seit... Pel que fa a Abelló i Marçal, també les vaig triar, a banda de la qua­li­tat com a poe­tes, per la seva vin­cu­lació tan estreta amb el femi­nisme.

¿Per què has optat per musi­car tex­tos d'altri?

És molt sen­zill: el moment Màrius Tor­res em va obrir una fines­tra, una fines­tra que m'ha con­vi­dat a seguir explo­rant dins el món de la poe­sia. Després d'aquest moment, d'alguna manera sen­tia que tenia ganes de con­ti­nuar musi­cant altres poe­tes. Bran­ques és la con­seqüència natu­ral del disc del Màrius. I és fruit de la importància que han tin­gut, en mi, totes aques­tes lec­tu­res.

El disc comença amb ‘Orfeu', de Vinyoli. Tu t'has fixat, jus­ta­ment, en el Vinyoli que més s'assem­bla a Màrius Tor­res, el de la trans­cendència, el del cant. L'òrfic, en defi­ni­tiva. ¿Per què?

Jo crec que m'he fixat en aquell Vinyoli més sin­cer, i també he con­nec­tat amb el Vinyoli més noc­turn, més enigmàtic, més exis­ten­ci­a­lista, en un sen­tit més íntim. El poeta que em tras­llada a la qüestió més òrfica de Màrius Tor­res.

“El viatge sense fi / no comença si no saps / que no hi ha demà ni ahir / només foc, vent, terra i mar”, diuen uns ver­sos de Joan Bar­celó i Cullerés. Recu­pe­res aquesta eterna pro­mesa de la lite­ra­tura cata­lana, mort pre­ma­tu­ra­ment. Ja no hi ha gaire gent que se'n recordi, d'ell.

Vaig arri­bar al seu poema, inèdit, gràcies a una adap­tació tea­tral per a ado­les­cents. Entenc Bar­celó com un símbol: va morir molt d'hora. S'ha rei­vin­di­cat, però, al meu enten­dre, no s'ha rei­vin­di­cat prou. Crec que el temps farà que se'l valori molt més. Em con­necta amb Ponent des d'un punt de vista més màgic, més místic: el con­tacte amb la natura, que enllaça amb els grans secrets de la vida.

¿Com tro­bes la forma musi­cal per a cada text? Parla'ns de la manera de com­pon­dre.

Tot això és molt rela­tiu: em deixo por­tar moltíssim. Intento que la poe­sia es vagi des­ple­gant en música. Miro de dei­xar-me endur per la musi­ca­li­tat de la poe­sia en si mateixa, que també pot par­tir –i força!– del reci­tat. Fran­cesc Gelonch m'ha ense­nyat molt a reci­tar els poe­mes. Ara els dic, els declamo, i ja no em fa tanta ver­go­nya. Puc par­tir d'aquí, del reci­tat. Però la poe­sia ja irra­dia aquesta musi­ca­li­tat. Si per a un poema no hi trobo la música, l'aparto i... bon vent i barca nova!

Aquest és un disc molt uni­tari en la seva diver­si­tat: vari­e­tat de poe­tes i, tant com això, vari­e­tat musi­cal.

Jo no ho bus­cava, però em sorprèn i m'agrada que ho vegis així. Tots els poe­tes que for­men aquest disc tenen una mateixa manera d'enten­dre la vida. Si, per a mi, hi ha un poeta que és el cap de brot de tota la colla, aquest és, sens dubte, Sal­vat-Papas­seit: per la seva manera de con­ce­bre la vida i la poe­sia, una manera que va dei­xar con­tin­guda en el mani­fest Con­tra els poe­tes amb minúscula (que diria que defi­neix l'essència del disc). En aquesta diver­si­tat, hi ha, en efecte, molts punts d'unió entre ells. A tots ells, els veig un punt d'essència, de sin­ce­ri­tat.

Segueix aquesta cançó la que dedi­ques al poema de Joan Sales ‘A en Màrius'. Aquest reci­tat que hi fas –aquí no hi can­tes–, sobre la música de Jordi Gasion, em sem­bla un bon exem­ple del ritme en una lec­tura ben escan­dida.

Em va sor­pren­dre molt que Joan Sales conegués tan bé la ciu­tat de Lleida i el seu pai­satge. Va escriure aquest poema després d'anar a conèixer Màrius Tor­res, al sana­tori de Puig d'Olena.

La bellíssima ‘Mari­ner absent', sobre un poema de Blai Bonet, ¿és un val­set, oi?

Més que un val­set, diria que té un punt més medi­ter­rani: a mig camí entre el ball pla i l'hava­nera; però pot­ser sí... És allò del ritme ter­nari. Però, per damunt de tot, es tracta d'una cançó medi­terrània.

I ‘Terra natal', sobre un poema del gran Marià Villangómez, ¿té un aire de napo­li­tana?

Podria ser... Torno, però, al sen­tit ampli del terme cançó medi­terrània.

Són, en gene­ral, unes cançons molt pul­cres, amb uns arran­ja­ments que no des­tor­ben mai la teva veu...

Això ve de tre­ba­llar amb Jordi Gasion: vam començar amb el Màrius. Aquí hi va haver un punt i a part, com et deia abans, res­pecte a la meva obra. Vaig des­co­brir alguna cosa en mi mateixa que no conei­xia: ell em aju­dar a gra­tar endins.

‘Galàxies', sobre el poema inèdit de Malu­quer, em sem­bla una cançó pop (em recorda les nord-ame­ri­ca­nes Azure Ray).

La pro­ducció que hi ha fet el Jordi, que pot­ser s'acosta més a la música inde­pen­dent, en aquesta cançó enllaça dos mons musi­cals dife­rents: el del folk i el del pop. Jo tenia el poema, el lle­gia. I la gui­tarra al cos­tat. No n'aca­bava de tro­bar la melo­dia. Un dia ja era al llit, a punt de dor­mir. Però el cap no parava de donar vol­tes i més vol­tes, fins que va arri­bar el moment que vaig aga­far la gui­tarra, i la vaig tocar. Ho vaig gra­var amb el mòbil. Mira, t'ho ense­nyaré...

‘Bran­ques' és un títol molt sug­ge­ri­dor...

És un títol que dóna molt de joc, és cert. Perquè, en el nos­tre ima­gi­nari col·lec­tiu, les bran­ques hi apa­rei­xen cons­tant­ment. Pau Llop, el dis­se­nya­dor, es va ins­pi­rar en L'arbre de la vida de Ramon Llull. Des d'un punt de vista més biològic, el joc és clar: la terra són les tra­di­ci­ons, el tronc és la llen­gua (les dife­rents mane­res de par­lar la nos­tra llen­gua) i els fruits són els poe­tes, que, al seu torn, entau­len un diàleg amb la terra. També molts de nosal­tres volem ser bran­ques, per ger­mi­nar.

BRANQUES
Meritxell Gené
Discogràfica: Khlämor Records


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia