cultura

Música per redescobrir el patrimoni ebrenc

El festival Ebre, Música & Patrimoni preveu una dotzena de concerts “únics” en espais singulars de l'Ebre

Ahir va començar a les sales del Museu de les Terres de l'Ebre

Un con­cert “irre­pe­ti­ble” a les sales del Museu de les Ter­res de l'Ebre (Amposta) va donar ahir al ves­pre el tret de sor­tida al fes­ti­val Ebre, Música & Patri­moni, que aquest estiu por­tarà la música als espais més sin­gu­lars del patri­moni cul­tu­ral i natu­ral de les Ter­res de l'Ebre. “No es tracta de fer un con­cert dins d'un museu”, explica Toni Car­tes, tècnic del Museu Ter­res de l'Ebre, “es tracta d'inter­re­la­ci­o­nar un fet patri­mo­nial –històric, cul­tu­ral, natu­ral o imma­te­rial– i donar-li una nova visió des del punt de vis-ta musi­cal”, en parau­les d'Agustí Veri­cat, res­pon­sa­ble del Cen­tre d'Inter­pre­tació de l'Art Rupes­tre d'Ull­de­cona.

Així, el fes­ti­val pre­veu una dot­zena de con­certs en llocs tan sin­gu­lars com l'Abric 4 de les pin­tu­res rupes­tres d'Ull­de­cona, la cota 705 de Cor­bera d'Ebre –un dels esce­na­ris més durs de la bata­lla de l'Ebre–, el poblat ibèric de la Moleta del Remei d'Alca­nar, les oli­ve­res mil·lenàries de Pou de Piques i la ser­reta de Fre­gi­nals. A més, en alguns dels con­certs hi haurà un reper­tori creat o adap­tat expres­sa­ment per a l'ocasió. “Es cre­a­ran moments únics i irre­pe­ti­bles”, diu Toni Car­tes, fruit de “la ins­pi­ració recíproca entre els artis­tes i el fet patri­mo­nial”.

Això és el que va pas­sar en el con­cert d'ahir al Museu de les Ter­res de l'Ebre amb els músics Miquel Àngel Marin (cla­ri­net) i Oriol Aymat (vio­lon­cel), que van ofe­rir un con­cert “impro­vi­sat” recor­rent les sales d'expo­sició per­ma­nent i a par­tir de les sen­sa­ci­ons que en aquell moment els va gene­rar el museu.

També sin­gu­lar serà la pro­posta de fer arri­bar la música a les pin­tu­res rupes­tres d'Ull­de­cona de 8.000 anys d'anti­gui­tat. Així, l'Abric 4 serà l'esce­nari d'un con­cert “expe­ri­men­tal” fruit d'unir la viola de roda d'Adrià Gran­dia i la música electrònica de Vicent Fibla. Els dos artis­tes ja han visi­tat l'espai i han com­post un reper­tori espe­cial per a l'ocasió, que fusi­o­narà la música electrònica amb el so “fòssil i pre­històric” de la viola.

També hi ha dues pro­pos­tes sin­gu­lars, a Mas de Bar­be­rans i la Galera. En aquest cas es faran sonar ins­tru­ments fets també expres­sa­ment per a l'ocasió, amb fibres vege­tals i fang. “Es tracta de dues pro­pos­tes expe­ri­men­tals, ja que el que és bonic és que no sabem com sonarà”, diu Veri­cat. També hi ha pro­pos­tes que han adap­tat el reper­tori per a l'esde­ve­ni­ment. Així, a la Cota 705 de la Serra de Pàndols es farà un con­cert, el 17 de juliol, en què s'han rea­dap­tat la Suite 1936, com­po­sició ins­pi­rada en la Guerra Civil espa­nyola que donarà una nova pers­pec­tiva d'un dels esce­na­ris més cru­ents de la bata­lla de l'Ebre. Al Museu de la Mar de l'Ebre, Riu en So rein­ter­pre­tarà cançons dedi­ca­des al mar de Joan Manel Ser­rat i Maria del Mar Bonet i recu­pe­rarà cançons popu­lars i tra­di­ci­o­nals dels mari­ners de la Ràpita

Amb aquest fes­ti­val, que durant els mesos de juliol, agost i setem­bre pre­veu fins a una dot­zena de con­certs, la xarxa ter­ri­to­rial d'equi­pa­ments i museus de les Ter­res de l'Ebre pretén apro­par el públic al ric patri­moni de les Ter­res de l'Ebre. “Volem que la gent del ter­ri­tori mire al seu vol­tant i assi­mile el patri­moni com quel­com que els genera orgull de per­ti­nença”, insis­teix Veri­cat. Tots els con­certs seran gratuïts.

LA FRASE

Es crearan moments únics i irrepetibles fruit de la inspiració recíproca entre els artistes i el patrimoni
Toni Cartes
Tècni Museu terres de l'Ebre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia