cultura

Joan Felip Vilà reviu a Ceret en una exposició d'homenatge

Josep Ministral estreny els vincles amb el mestre i amic, mort ara fa 25 anys, posant les obres respectives en diàleg

La mostra s'inaugura dimecres a l'espai de la Capelleta

Joan Felip Vilà (Figue­res, 1932-Ceret, 1990) va anar per pri­mera vegada a Ceret el 1956 amb el desig de conèixer Picasso, que li havien dit que aquell any hi feia estada. El va bus­car per tot el poble, però Picasso no era enlloc, de manera que va deci­dir que­dar-se uns dies a espe­rar-lo. Al cap d'un temps, sense ni un franc a la but­xaca i incapaç d'evi­tar més les mira­des repro­vatòries del pro­pi­e­tari de l'hotel on s'allot­java, va acce­dir a l'ofe­ri­ment del crític d'art Paul Gui­tard, germà de l'alcalde de la vila, de pre­sen­tar una expo­sició de la seva obra al mateix ajun­ta­ment. El resul­tat no podia ser més fastuós: va ven­dre tots els qua­dres, i amb els diners es va com­prar un altre bit­llet de tren, ara en direcció a París. Hau­ria pogut aca­bar que­dant-se a la capi­tal de França, amb la seva natu­ral pro­pensió a fer excel·lents i gene­ro­sos amics, com el lituà Pinkus Kre­megne, que li cedi­ria el seu propi taller, però l'olor dels cire­rers flo­rits l'atreia irre­sis­ti­ble­ment de nou cap a Ceret, on el 1958 va deci­dir ins­tal·lar-hi casa i taller.

Felip Vilà, que aca­ba­ria conei­xent de totes mane­res Picasso, a Mou­gins, i també Pau Casals i, per des­comp­tat, Sal­va­dor Dalí, va ser un dels últims pun­tals d'aque­lla relació tan natu­ral i fructífera entre la Cata­lu­nya del nord i la del sud que havien enfor­tit els pri­mers empor­da­ne­sos fede­rals. Des de Ceret, va sal­tar sovint a París, on va expo­sar amb èxit la seva pin­tura escla­tant, llu­mi­nosa i enèrgica, com també a Luxem­burg, Mònaco, Darms­tadt, Nova York o Lon­dres, sense obli­dar la Figue­res natal, on va ser un dels impul­sors i el millor pro­pa­gan­dista de la Fira del Dibuix que des de 1961 se cele­brava cada any per les Fires de la Santa Creu.

Fa molts anys que la seva entrada tri­om­fal a la Ram­bla, menant un ase damunt el qual hi enca­va­llava un ninot amb els trets incon­fu­si­bles de Dalí, és ja només un record difús d'aque­lles fires popu­lars que encara no aver­go­nyien els artis­tes, però uns quants amics es resis­tei­xen a per­me­tre que s'oblidi del tot l'aire tre­men­da­ment refres­cant que va apor­tar Felip en aquell ambi­ent monòton. Des de les dues ban­des del Piri­neu, l'artista i poeta del Pertús Michèle Vert-Nibet, el col·lec­ci­o­nista i hos­ta­ler ceretà Albert Astrou i el pin­tor figue­renc Josep Minis­tral s'han posat d'acord, amb la col·labo­ració de l'Ajun­ta­ment de Ceret, per orga­nit­zar una expo­sició en home­natge a Felip Vilà, coin­ci­dint amb el 25è ani­ver­sari de la seva mort, a l'espai La Cape­lleta de l'antic hos­pi­tal de la vila. L'expo­sició, que s'inau­gura demà pas­sat (18.30 h) i estarà oberta només fins al 5 d'octu­bre, aplega dibui­xos i pin­tu­res cedits per diver­sos col·lec­ci­o­nis­tes par­ti­cu­lars del Valles­pir i es com­ple­men­tarà amb algu­nes pin­tu­res de Minis­tral, que con­si­dera Felip, a qui va conèixer quan tenia 12 anys, com “un germà gran”.

LA DATA

08.03.90
és el dia que va morir
l'artista Joan Felip Vilà, als 57 anys, un dels puntals de la Fira del Dibuix de Figueres.

L'artista sorneguer, generós i tavernari

Amb les seves camises florejades, l'afició als ambients tavernaris i l'ànsia irreprimible de viatjar buscant el groc intens de la llum o el blau del mar, Felip Vilà representava el prototip de l'artista bohemi, però “d'un bohemi que treballa molt”, aclaria el crític d'art Miquel Gil i Bonancia.”Le petit lapin de la grande moustache”, com el retratava amb afecte Paul Guitard, era un home difícil d'oblidar: espontani, vital, sorneguer, voluptuós i alhora sentimental, enlluernava per la seva franquesa camperola en un ambient sovint pervertit per l'esnobisme intel·lectual. De formació autodidacta, la seva obra era pur instint, el producte d'una intuïció exuberant i essencialment feliç. Durant la seva carrera, d'una brevetat cruel per culpa del càncer, va aconseguir fites remarcables, com ara el primer premi del concurs internacional de Deauville (1960), l'encàrrec del mecenes Jean Neyrolles per pintar al fresc la capella de Nostra Senyora del Perdó a Costoja, i les il·lustracions per als llibres de Carles Fages de Climent, el seu primer padrí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia