cultura

Tot en família

Jordi Casanovas tanca la trilogia sobre la identitat catalana fent temporada amb ‘Vilafranca' al Lliure

El Lliure tanca una trilogia que també ha fet temporada al TNC i al Teatre Poliorama

Un dinar de festa major a Vila­franca és com un dinar de Nadal o Sant Esteve arreu de Cata­lu­nya, és una cita anual que con­grega fills, cunyats i néts a la llar paterna i es con­ju­ren els records, sovint (no hi ha estadística que ho cer­ti­fi­qui encara) con­ver­tits en greu­ges dels uns con­tra els altres. Dels cane­lons i el cava se salta a la broma, que es va fent cada cop més ferotge alhora que es des­co­breix una men­tida que ferirà part de la família.Vila­franca fa tem­po­rada al Lliure de Montjuïc des de demà fins al 29 de novem­bre. Recu­pera la dis­po­sició ori­gi­nal d'un espai cen­tral amb dues gra­des de públic enfron­ta­des, mirant-se fit a fit, com un ter­ri­ble mirall.

Aquest mun­tatge, amb un repar­ti­ment ambiciós quant a nom­bre d'actors i tra­jectòria dels selec­ci­o­nats (Marta Ange­lat, David Bagés, Manel Bar­celó, Lluïsa Cas­tell, Geor­gina Latre, Vicky Puengo, Àurea Márquez, Marc Rius, Manuel Veiga, David Vert i Anna Yco­bal­zeta), és la pri­mera pro­ducció de l'asso­ci­ació Tea­tres Amics, que ajun­ten cinc tea­tres públics amb una gestió a través d'un con­sorci. L'obra per­met una fàcil iden­ti­fi­cació a través de les acti­tuds dels per­so­nat­ges i també per la malal­tia del pal de paller fami­liar, el pare, que comença a tenir un fort Alz­hei­mer.

Vila­franca ana­litza els cos­tums més domèstics d'una família mit­jana com a àtom d'aquesta soci­e­tat cata­lana que vol­dria ser tan tole­rant i gene­rosa. Després d'estre­nar-se el febrer pas­sat a Vila­franca, com a acte inau­gu­ral de la Capi­tal Cul­tu­ral Cata­lana del 2015, ha fet gira per Vila­de­cans, Gra­no­llers, Sant Cugat, Man­resa, Vic, Ter­rassa i Mataró. Després de Bar­ce­lona, la com­pa­nyia encara té fun­ci­ons a Girona (quasi aco­mi­a­dant el Tem­po­rada Alta) i Tar­ra­gona.

Aquesta és la ter­cera part de la seva tri­lo­gia sobre la iden­ti­tat cata­lana. L'autor i direc­tor expli­cava ahir que els pri­mers apunts d'aquesta tri­lo­gia arren­ca­ven del 2005 amb notes per a Vila­franca. Ara cele­bra que hagi estat la dar­rera de les que s'hi han enfron­tat perquè aquesta dècada de dis­tan­ci­a­ment ha ser­vit per pair millor la trama i madu­rar les raons de cada per­so­natge. Una història cata­lana (Sala Tallers del TNC, 2011 i Sala Gran, 2013) con­tra­po­sava la Cata­lu­nya rural amb la postolímpica, amb gran capa­ci­tat per a l'espe­cu­lació i els nego­cis més bruts. A Pàtria (Tem­po­rada Alta, 2012, i estada al Tea­tre Poli­o­rama poste­rior) ima­gi­nava l'entrada a la política d'un pre­sen­ta­dor incor­rup­ti­ble per qüesti­o­nar la història ofi­cial.

Sala Muntaner i Temporada Alta

Casanovas estrena traducció i impulsa l'autoria

David Desola és un guionista barceloní que ha fet fortuna a Madrid i a Mèxic. Sobretot, arran del seu Almacenados, que es va poder veure el 2006 a la Villarroel amb José Sacristán. Jordi Casanovas reivindica el seu teatre, ara, amb la traducció d'aquest muntatge, que ha titulat Zona franca i que es podrà veure a la Sala Muntaner amb Lluís Marco i Pau Vinyals. El debat, evidentment, no varia: la relació que mantenen les persones adultes amb la feina de sempre i, en canvi, la mirada dels joves que només la veuen com un mitjà de supervivència.

Casanovas també és notícia perquè aquest divendres arrenca la segona edició sobre la dramatúrgia. El grup de treball busca complicitats amb productors per avançar en obres inspirades en biografies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.