cultura

A tocar del sostre

La cinquena edició del Festival Internacional de Circ Ciutat de Figueres, del 25 al 29 de febrer, aspira a repetir l'èxit de l'any passat

Ahir ja hi havia 21.000 entrades de les 30.000 que es posen a la venda en cinc úniques gales

L'equip de Cir­cus Arts Foun­da­tion, que pro­mou, amb l'Ajun­ta­ment, la 5a Edició del Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Circ Ciu­tat de Figue­res, només pot aspi­rar a repe­tir l'èxit de la dar­rera edició: omplir les 30.884 loca­li­tats dis­po­ni­bles en les cinc fun­ci­ons pre­vis­tes (l'any pas­sat van ven­dre'n 30.412). Repe­teix la seva fórmula: con­vo­car artis­tes que mai hagin actuat abans a Europa i que pre­sen­tin números d'alt nivell. Són 84 artis­tes de 13 països que pre­sen­ten 24 actu­a­ci­ons. Les com­pa­nyies es dis­tri­bu­ei­xen entre dos grups: l'espec­ta­cle blau i l'espec­ta­cle ver­mell. Els dotze millors números acce­di­ran a l'espec­ta­cle Or del dilluns 29 de febrer, quan també es faran públics el números que s'endu­ran els ele­fant d'or, de plata i de bronze 2016. Com l'any pas­sat, es torna a fer ser­vir una pista de 20 metres d'alçada que, a més, dis­posa de grada en pen­dent i d'una estruc­tura que eli­mina les colum­nes exte­ri­ors, garan­tint una visi­bi­li­tat única.

El direc­tor del fes­ti­val, Genís Mata­bosch, està orgullós que un muni­cipi com Figue­res (el més petit dels 15 que pro­po­sen un fes­ti­val d'abast mun­dial) ja esti­gui con­si­de­rat el segon d'Europa, dar­rere del de Mon­te­carlo. Què es podrà veure aquest any? Des­ta­quen les dis­ci­pli­nes aèries (una ter­cera part dels selec­ci­o­nats són d'aquesta dis­ci­plina); des­taca la ter­cera visita del Nati­o­nal Cir­cus of Pyo­nyang de Corea del Nord. El seu mun­tatge de funam­bu­lis­tes, a 9 metres d'alçada, sense cap tipus de segu­re­tat, és el pri­mer cop que sur­ten del seu país. Però també hi ha el Duo Volkov, que repre­nen després que la dona caigués de 9 metres, des­ma­iada. En equi­li­bris hi ha dos dels mun­tat­ges més vis­to­sos: el Qin War­ri­ors, que com­bina el joc d'Ícar dalt de mono­ci­cles i els xine­sos de Sheyang Acro­ba­tic Troupe of China, que superen l'ini­ma­gi­na­ble en l'exer­cici d'equi­li­bri.

Tots dos mun­tat­ges van gua­nyar el lleó d'or dins el Fes­ti­val de WuQiao, l'octu­bre pas­sat. Tres són els mun­tat­ges de mà a mà, on des­ta­quen els arme­nis Var­da­nyan Brot­hers (pri­mera com­pa­nyia que visita el fes­ti­val inter­na­ci­o­nal). Swan Lake pre­para un dels dos exer­ci­cis de con­torsió amb equi­li­bris ins­pi­rada en El llac dels cig­nes. La Troupe Nomuna, de Mongòlia, un dels dos pri­mers ele­fants d'or de la pri­mera edició repe­tei­xen amb nova troupe d'artis­tes en un exer­cici d'acrobàcia (un dels 4 pro­gra­mats) de bàscula i vol­teig acrobàtic de cer­cles, hi ha un clàssic de roda Cyr i unde hula-hoop aeri, vin­gut de Rússia. I final­ment, un únic exer­cici de mala­bars (dia­bolo in soul) i dos pallas­sos, Paquín & Angelo, de Mèxic, i el rus Vla­di­mir Deri­abkin.

El Fes­ti­val manté l'aposta del for­mat, per ser paral·lel al tre­ball que es pre­senta al Fes­ti­val Tra­pezi de Reus de circ con­tem­po­rani, prin­ci­pal­ment, autòcton. Mata­bosch no pot fer més que aspi­rar a ven­dre fins a l'últim paper de les 30.884 loca­li­tats dis­po­ni­bles. Sí que aspira a créixer en la con­tinuïtat del circ d'excel·lència a Figue­res i el seu entorn. Per exem­ple, ja fa dos anys que pro­grama Circ de Nadal al Fon­ta­jau de Girona (aquest any, per pri­mer cop, amb orques­tra de música autòctons en directe) i l'any pas­sat es va atre­vir amb el circ Char­lie Rivel. Aspi­rava a fer una gira per tot Cata­lu­nya. Per ara, la pista de 900 loca­li­tats més còmode d'Europa espera a què es pugui repren­dre el 2017. També està avançant len­ta­ment en el pro­jecte d'ins­tal·lar un museu del circ d'abast euro­peu. L'Ajun­ta­ment de Figue­res ha for­mat una comissió que estu­dia un pla de via­bi­li­tat i que aspira a tenir la com­pli­ci­tat d'admi­nis­tra­ci­ons, com és el cas de la cata­lana i l'euro­pea.

LA XIFRA

73
per cent
és el percentatge que s'assumeix a través de taquillatge i patrocini d'un pressupost de 592.000 euros.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia