cultura

Cultura

Moderació noucentista

Un llibre, coordinat per Mercè Vidal, recull les principals obres del noucentisme, un moviment encara no prou conegut pel públic però molt idiosincràtic

La his­to­ri­a­dora de l'art Mercè Vidal està con­vençuda que no podria viure en un inte­rior moder­nista. En canvi, la calma, l'aus­te­ri­tat i la recerca del con­fort per part de l'arqui­tec­tura nou­cen­tista li sem­bla molt més ade­quada per a un habi­tatge o per a un edi­fici públic com seria una escola o una bibli­o­teca. Això és pre­ci­sa­ment el que bus­ca­ven els arqui­tec­tes nou­cen­tis­tes.

Vidal, experta en aquest movi­ment i co-comissària de la gran expo­sició que es va dedi­car al nou­cen­tisme el 1994 al CCCB, ha coor­di­nat ara un lli­bre de gran for­mat, Joies del Nou­cen­tisme, que acaba de publi­car Enci­clopèdia Cata­lana. Il·lus­trat luxo­sa­ment amb foto­gra­fies fetes expres­sa­ment per a aquest tre­ball, el volu­minós lli­bre –que costa 495 euros amb venda directa– recull per pri­mer cop el bo i millor de l'arqui­tec­tura nou­cen­tista, que, segons Vidal, “és encara un patri­moni molt des­co­ne­gut per al gran públic, sobre­tot si el com­pa­rem amb el del moder­nisme, del qual hi ha una inflació de lli­bres i guies”.

I el turisme?

La relació del nou­cen­tisme amb el moder­nisme ja va ser com­plexa en la seva època, però avui dia “a un turista que visita Bar­ce­lona, per exem­ple, només se li parla de moder­nisme”. El lli­bre, en canvi, posa de mani­fest, per exem­ple, que a Bar­ce­lona, a l'Eixam­ple, les obres nou­cen­tis­tes abun­den, bar­re­ja­des amb les moder­nis­tes. “El que passa és que la gent ho des­co­neix i molts cops molts edi­fi­cis nou­cen­tis­tes pas­sen per moder­nis­tes”, diu Vidal. També és cert que alguns arqui­tec­tes ads­crits al moder­nisme, com Puig i Cada­falch o Enric Sag­nier, van aca­bar cons­truint edi­fi­cis nou­cen­tis­tes.

Si ens limi­tem a Bar­ce­lona i pas­se­gem pels seus car­rers mirant cap amunt, ho podem com­pro­var. Són nou­cen­tis­tes, per exem­ple, el Palau de les Arts Gràfiques (actual Museu d'Arque­o­lo­gia de Cata­lu­nya), el Palau de l'Agri­cul­tura (actual Tea­tre Lliure), el grup esco­lar Pere Vila, la Casa Godó (actual con­so­lat dels Estats Units), la Casa Cambó a la Via Laie­tana, el monu­ment a Jacint Ver­da­guer, el Turó Park o els jar­dins de Mira­mar.

Ja que el nou­cen­tisme és un movi­ment pla­ni­fi­cat des dels polítics de la Man­co­mu­ni­tat amb l'ide­ari de la Cata­lu­nya-ciu­tat, es va esten­dre per tot el ter­ri­tori. Abun­den en el lli­bre magnífiques cases d'esti­ueig a Sit­ges, Vila­drau, el Figaró, Vall­do­reix... però també són nou­cen­tis­tes edi­fi­cis públics d'arreu com el Tea­tre Kur­saal de Man­resa, el mer­cat de Saba­dell, el jardí botànic de Bla­nes o la Casa Museu Pau Casals del Ven­drell.

Però com es pot dis­tin­gir un edi­fici nou­cen­tista? “Evi­dent­ment, hi ha una recu­pe­ració del món clàssic però sense arri­bar a ser acadèmic –res­pon Mercè Vidal–. Hi ha una aus­te­ri­tat i una recerca de l'ordre. En els inte­ri­ors, es busca la domes­ti­ci­tat amb fus­tes càlides, amb l'ús de l'arc de mig punt, per exem­ple. És una sim­pli­ci­tat de caràcter huma­nista.” Aquesta mode­ració és, segons Vidal, molt “idi­o­sincràtica, ja que es van bus­car les essències i tra­di­ci­ons”.

Un estil iden­ti­tari

És per això que la his­to­ri­a­dora de l'art con­si­dera que el nou­cen­tisme és el movi­ment català més “iden­ti­tari” del segle XX i que per això “hi tro­bem alguna cosa fami­liar” quan mirem una obra nou­cen­tista. Un exem­ple d'aquesta recu­pe­ració de la tra­dició és l'ús mas­siu de l'esgra­fiat, pro­ce­dent del Bar­roc, o de la pin­tura mural.

El nou­cen­tisme és inse­pa­ra­ble del pro­jecte polític de la Man­co­mu­ni­tat de Cata­lu­nya, que va donar un espe­cial pro­ta­go­nisme a l'edu­cació i la cul­tura. “Però va ser un pro­jecte que malau­ra­da­ment es va trun­car molt ràpid amb la dic­ta­dura de Primo de Rivera”, recorda Vidal.

La his­to­ri­a­dora de l'art s'ha encar­re­gat del pròleg del lli­bre i de molts dels tex­tos de les obres, però en el lli­bre hi han escrit una vin­tena de col·labo­ra­dors més. El volum ha supo­sat una recerca exhaus­tiva d'edi­fi­cis, molts dels quals en mans de par­ti­cu­lars que han donat permís per fer les foto­gra­fies dels inte­ri­ors per pri­mer cop. De fet, hi ha alguns edi­fi­cis “inèdits” com Can Soli­guer, de Duran i Rey­nals; el Mas Rus­que­lles, a Vila­drau; i la Torre Amet­ller, de Josep Sala i Lluís Bonet, a Cabrera de Mar.

A la dar­rera part del lli­bre s'han reu­nit algu­nes obres d'art apli­ca­des (com l'abe­ce­dari per a nens de Xavier Nogués) i s'hi asse­nya­len els museus on hi ha obres de pin­tura i escul­tura nou­cen­tis­tes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia