Economia

Emprenedors

Accelerar la innovació

Vuit empreses emergents competeixen per participar en el primer programa d'acceleració de Seat, que organitza conjuntament amb Connector

La marca espera tenir accés a innovació i talent amb aquests emprenedors, que passaran cinc mesos a les seves instal·lacions

El fabricant no descarta entrar en un futur en el seu accionariat

Els emprenedorsseleccionats s'instal·laran
a Martorell durant els cinc mesos de programa

Ahir es respirava un cert ambient de nervis a l'edifici corporatiu de Seat a Martorell. Era el moment en què els vuit projectes finalistes –d'entre 42 candidatures– es presentaven davant els directius de la marca i els responsables i mentors de Connector per aspirar a entrar en el primer programa d'acceleració promogut per les dues companyies i centrat en el sector de l'automoció. D'aquí a pocs dies es publicarà la llista definitiva, que es tancarà amb cinc o sis empreses emergents.

Entre els finalistes (Innroute, Rivekids, GOI Travel, Xesol Innovation, Pulpcar, Valeet, open.car i Boonder) hi ha una mostra prou completa de nous models de negoci lligats a la mobilitat i l'automoció, i evidentment tots amb un alt component tecnològic. Com per exemple el portal Pulpcar, una mena de Wallapop per a la compravenda de cotxes de segona mà, que es va llançar en fase de proves al març i que traurà l'aplicació per a dispositius mòbils abans de finalitzar l'any. Pulpcar es presenta, explica el seu fundador, Clément Dubuisson, com una manera “segura i de confiança” de comprar un cotxe usat: “Oferim serveis com per exemple enviar un professional que certifiqui la situació del vehicle, el finançament, que faci una valoració del preu o la possibilitat d'entregar-lo a casa”, explica l'emprenedor. A més Pulpcar dóna una opció premium que recull un any de garantia, entre altres serveis afegits. L'objectiu de Dubuisson és fer créixer l'aplicació per poder exportar-la a altres mercats i en el futur, si arriben als dos milions d'usuaris, “ser una plataforma atractiva per al llançament de nous models de Seat”.

L'aposta dels madrilenys de Valeet és facilitar la mobilitat privada amb un servei d'aparcament. Els usuaris de l'aplicació poden deixar el cotxe al davant de la seva destinació i Valeet el recull per aparcar-lo i el torna quan el client ho demana: “De mitjana invertim 20 minuts a fer voltes buscant lloc per aparcar i aportem una solució a aquest problema”, explica el fundador de l'aplicació, Carlos Jiménez. Valeet permet, a més, serveis per portar el cotxe a rentar, posar-hi gasolina o fins i tot gestionar la ITV. Però a més contribueix a reduir les emissions de CO2, “perquè els cotxes que busquen aparcament generen el 30% del tràfic urbà”, diu l'emprenedor. L'aplicació, que es llançarà el 20 d'octubre a Madrid i que preveu ser a Barcelona abans de finals d'any, segueix el model que ja explota Luxe als EUA a través de Tesla.

El que proposa la catalana Innroute és una plataforma per optimitzar el transport de mercaderies per carretera, ja que permet als transportistes vendre l'espai lliure que queda als camions: “Sovint un camió torna buit després d'haver fet una entrega”, explica el fundador del projecte, Joan Bosch. I és un fet més habitual del que es pot pensar, ja que es calcula que a Europa cada any es fan 250 milions de viatges de camions buits.

La plataforma espera estar activa al gener per a l'Estat, però Bosch confia accedir al programa d'acceleració per aconseguir recursos i escalar el negoci a altres mercats europeus.

Aconseguir finançament és un dels objectius evidents per a tots els emprenedors presents ahir a Seat, i aquest serà de fet el punt culminant del programa d'acceleració que durarà cinc mesos. En acabar, els emprenedors podran presentar els seus projectes davant possibles inversors, entre els quals hi haurà la mateixa Seat, que no descarta invertir-hi també.

Per al fabricant aquest projecte no deixa de ser una manera barata d'accedir a innovació i talent que, d'altra manera, tindria més difícil d'atreure, i en un moment en què l'aposta de Seat és ser referent de connectivitat dins el grup VW, aquesta finestra es fa més estratègica que mai. El fabricant vol ser la marca dels joves i dels emprenedors, i per això el seu president, Luca de Meo, valorava ahir la possibilitat que genera l'acceleradora “per tenir també la visió de la indústria de l'automoció des de fora”. Una imatge que, va bromejar De Meo, potser “era de Jurasik Park” per als joves emprenedors: “Però el cert és que aquesta és una indústria d'innovació constant”, hi va afegir.

Emprenedors a domicili
La de Seat és la tercera acceleradora corporativa que gestiona Connector, però no serà l'última. Les grans empreses estan aprenent que pot ser molt més rendible portar de fora la innovació que fabricar-la des de dins, i per això cada vegada són més les que aposten per posar en marxa programes d'acceleració. El soci fundador de Connector, Carlos Blanco, no només confia a repetir amb Seat, sinó que anuncia un nou gran projecte amb una empresa “de facturació similar a Seat” amb seu a Madrid.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.