Economia

Històrics Jorba

Memòria.cat obre un web amb 2.500 fotografies dels emblemàtics magatzems, símbol del comerç manresà del segle XX

Practicaven un impactant màrqueting, poc usual per l'època, i es van expandir fins a Brussel·les

La firma Jorba va organitzar durant més de 30 anys la cavalcada reial

Impul­sats per Pere Jorba i Gassó (Calaf, 1849 - Man­resa, 1927), els històrics magat­zems Jorba van esde­ve­nir tot un símbol del comerç man­resà del segle XX, no només per la seva tren­ca­dora manera de ven­dre i de fide­lit­zar els cli­ents, sinó també pel relle­vant paper cul­tu­ral i social que van adqui­rir.

Ara, el por­tal d'història Memòria.​cat ha obert un web amb 2.500 imat­ges, algu­nes d'inèdites, que mos­tren l'evo­lució del negoci del 1900 al 1971, any en què la família se'l va ven­dre. L'últim emplaçament on va estar és avui el majestuós edi­fici de Can Jorba, a ple cen­tre de la ciu­tat –a la can­to­nada de la Mura­lla del Carme amb el car­rer Nou–. Va ser pro­jec­tat per l'arqui­tecte Arnald Cal­vet i és un dels pocs exem­ples d'art déco que hi ha a Cata­lu­nya, segons els experts.

Pràcti­ca­ment tots els man­re­sans que pas­sen dels 50 anys en conei­xen la història; i els més joves l'iden­ti­fi­quen perquè durant anys el patge reial s'ins­tal·lava al hall de l'edi­fici per rebre, de mans dels infants, la carta als Reis.

Història digi­ta­lit­zada

El pre­si­dent de l'Asso­ci­ació Memòria i Història, Joa­quim Aloy, con­si­dera el mate­rial un “extens, variat i ric arxiu que de ben segur que des­per­tarà la curi­o­si­tat de més d'un”. El res­pon­sa­ble docu­men­tal del tre­ball és Joan Maria Serra, que ha tin­gut la col·labo­ració de la família Jorba i de l'Arxiu Comar­cal del Bages, encar­re­gat de digi­ta­lit­zar les imat­ges. N'hi ha 250 que s'han pogut reve­lar per pri­mer cop: els nega­tius, guar­dats fins ara a la colònia indus­trial que els Jorba van obrir a Cal­ders, eren velles pla­ques de vidre que mai abans havien vist la llum.

Ricard Jorba expli­cava durant l'acte de pre­sen­tació del web que el seu pare, Lluís G. Jorba i Gomis –pro­pi­e­tari del fons gràfic i últim direc­tor dels magat­zems–, havia fet un llarg i minuciós tre­ball per orde­nar les 2.500 foto­gra­fies guar­da­des a la colònia. Segons Aloy, “sense la feina del Lluís, hauríem tri­gat anys a clas­si­fi­car totes les imat­ges”. L'eix ver­te­bral del recull fotogràfic és l'evo­lució de la nis­saga comer­cial Jorba.

Família de visi­o­na­ris

L'ori­gen del negoci es remunta al 1886, quan Pere Jorba i Gassó i la seva dona, Teresa Rius, van obrir el pri­mer local al car­rer d'Urgell de Man­resa. Rius venia la roba que fabri­cava el seu marit men­tre que el fill gran, Joan Jorba i Rius, es dedi­cava a la venda ambu­lant en fires i mer­cats. Un any després obrien la pri­mera fàbrica de fila­tu­res a Sant Vicenç de Cas­te­llet, i el 1892, la citada colònia Jorba. El 1893 l'empresa es va tras­lla­dar al car­rer del Born. Les deco­ra­ci­ons de la façana durant les enra­ma­des i altres ini­ci­a­ti­ves empre­sa­ri­als havien fet conèixer la botiga per tota la comarca.

Al cap de quasi deu anys la família va llo­gar un edi­fici moder­nista a la plaça Sant Domènec per posar-hi els pri­mers magat­zems. No era, però, el cone­gut edi­fici actual, sinó un que era al davant dels ter­renys on van aca­bar aixe­cant els dar­rers magat­zems. La firma va apro­fi­tar l'embran­zida per obrir una botiga a Bar­ce­lona. El 1911, al car­rer Call, i el 1926, al Por­tal de l'Àngel, en un immo­ble que pre­ci­sa­ment avui es coneix amb el nom de Casa Jorba i on ara hi ha El Corte Inglés. Entre­mig, el 1919, la marca va tras­pas­sar fron­te­res en obrir una sucur­sal a Brus­sel·les.

El defi­ni­tiu Can Jorba

Per obrir els defi­ni­tius magat­zems de Man­resa va cal­dre ender­ro­car dos immo­bles, un al car­rer Nou i l'altre a la Mura­lla del Carme, que ja eren uti­lit­zats pels Jorba com a tallers i botiga de mobles. La pri­mera part de l'edi­fici, impul­sada per Joan Jorba, es va inau­gu­rar el 1936. Però eren anys de guerra i el comer­ci­ant man­resà estava en el punt de mira. Els magat­zems es van col·lec­ti­vit­zar i Jorba va que­dar reclòs a casa seva fins que, al cap de dos anys, va morir. El 1940 la cons­trucció la repren­dre el seu fill, Pere Jorba i Vall, que va estar al cap­da­vant de l'empresa fins al 1964.

Però les imat­ges mos­tren molt més que el pas dels anys per a l'històric negoci. El cognom Jorba també repre­senta la millor època de Man­resa. Serra asse­gura que durant els anys 30 “les ciu­tats més impor­tants del país eren Saba­dell, Ter­rassa, Reus i Man­resa, ja que tenien un gran poten­cial econòmic i es notava en la soci­e­tat, una bur­ge­sia tre­ba­lla­dora i ambi­ci­osa”.

La firma és recor­dada per les impac­tants cam­pa­nyes de màrque­ting, que eren inu­su­als en l'època i que lide­ra­ven els Jorba, com ara la col·locació de car­tells de gran for­mat a la façana o sor­te­jos de cot­xes i motos.

També van ser molt popu­lars per la gran quan­ti­tat d'acti­vi­tats cul­tu­rals i soci­als que duien a terme: s'encar­re­ga­ven de rebre impor­tants per­so­na­li­tats; van orga­nit­zar la caval­cada dels Reis Mags durant més de trenta anys (des del 1900); aco­llien expo­si­ci­ons i demos­tra­ci­ons cons­tants de nous pro­duc­tes; mun­ta­ven tallers de cuina i con­ferències; i la ter­rassa de Can Jorba va ser el punt de reunió de colles sar­da­nis­tes. La marca també patro­ci­nava esde­ve­ni­ments espor­tius i qual­se­vol festa al car­rer tenia la seva empremta.

L'arxiu demos­tra que en aque­lla època eren pocs els actes en què el negoci no fos pre­sent així com també es revela l'esplen­dor de la Man­resa indus­trial amb una família, els Jorba, que alguns com Aloy des­cri­uen com “uns fora de sèrie”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia