Economia

OCTAVI BONO

DIRECTOR GENERAL DE TURISME DE LA GENERALITAT

“És aviat per dir si hi haurà davallada del turisme espanyol”

El director general de Turisme afirma que la sensació en molts departaments és que s’ha perdut ritme en el desenvolupament de l’activitat i que si no es corregeix en breu tindrà efectes també en la temporada turística

Bono creu que és un repte actuar a Barcelona perquè és molt difícil condicionar els fluxos dels visitants

DE L’ÀMBIT LOCAL
Octavi Bono va ser fins al juliol del 2016 director del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona. Feia 21 anys que ocupava el càrrec quan, llavors, va ser nomenat director general de Turisme. Coneixedor de les particularitats turístiques del territori, no perd la visió turística de conjunt, més enllà de la marca Barcelona.
Valorem que hem crescut un 9,6% en ingressos en turisme internacional
Hi ha hagut molta polèmica sobre si van afectar el turisme els atemptats de l’agost i el referèndum de l’1 d’octubre.
El fet és que l’any passat vam créixer per damunt del 5% pel que fa al nombre de turistes, i ho valorem bé, però valorem millor que hem crescut un 9,6% en ingressos en turisme internacional, i en el fons aquesta és la informació de valor. Hem tingut una tendència creixent fins al setembre, fins i tot preveient l’efecte de l’agost, que es va produir tant a Barcelona com a Cambrils, i a partir del darrer trimestre de l’any l’activitat es va anar refredant i es va alentir; això és un fet. Pel que fa als valors globals, al mes d’octubre l’activitat devia baixar un 4,7% en el nombre de persones, però en canvi, curiosament, encara vam créixer en ingressos un 4,9%, i al novembre la baixada en nombre de persones va ser del 2,3% i en ingressos, superior al 4%. Al desembre els valors van ser una mica més elevats: en persones van fregar el 13% en turisme internacional i en ingressos, per sota del 7%. L’activitat es va alentir, però en aquesta escala i dimensió, no en els nivells de vints, trentes i quarantes per cent que alguns llançaven la primera setmana d’octubre sense disposar d’informació, perquè en aquell moment no se’n tenia i segurament perquè tenien un objectiu al darrere que ja podem sospitar quin era. Però, a més, hi ha un component de caràcter territorial en què la tendència d’aquesta reducció o relativament de l’activitat la determina Barcelona; a la resta del país, fins i tot va créixer.
Fins a quin punt xoca el model de turisme sostenible que defensen amb una Barcelona a un punt, diuen, de la massificació turística. Com es regula, això?
És tot un repte i no és senzill actuar-hi. Hauríem de veure la diagnosi de fins a quin punt és cert això, perquè segurament té més matisos. Però no ens enganyem: ens movem en societats on afortunadament tenim paràmetres de conducta que estan molt a les nostres mans. Les nostres societats permeten que la gent es mogui amb independència, a partir del seu criteri... Hi ha molt pocs països al món on la conducta del turista queda determinada per la voluntat d’una autoritat. És molt difícil condicionar els fluxos del visitant; hi pot haver mesures dissuasives que poden tenir alguns efectes, a vegades.
Per exemple, restringir?
Per exemple, a la Sagrada Família, la restricció tindria algun sentit? Tot i que potser algun dia l’hi hauran de posar, quan estem parlant de quatre milions de turistes, amb el doble de visitant fora que dintre... Una mobilitat de 8 milions de persones que no arriben a entrar mai en el recinte del propi temple i que estan allà també provocant aquest tipus d’efecte que sabem que en algun lloc de la ciutat han provocat. Les mesures, segurament, moltes vegades no venen del sector turístic: hi ha polítiques associades doncs a l’habitatge, a la mobilitat, al comerç, etcètera, i la conjunció d’alguns d’aquests elements modulen i atenuen l’efecte d’un repte sempre difícil de resoldre.
Quina repercussió ha tingut el 155 en el seu departament?
El que podria dir és que quan en el seu moment, en el govern, es pren la determinació a un determinat nivell de responsabilitat, les secretaries generals i les direccions generals, de seguir estant en les posicions, més enllà de les decisions que es puguin haver pres des de Madrid, quan això es va decidir, la reacció va ser pensant en clau de professionalitat, però no de normalitzar una situació que no ens semblava normal. Quan es veia que havia de ser un període curt s’intuïa que el nivell d’afectació, per la mateixa vigència del període, no hauria de ser elevada. Però, en general, després de l’experiència, ara, una mica la sensació de molts departaments és que per facilitar aquest entorn no normal hem perdut ritme en el desenvolupament de la nostra activitat.
Afectarà això la temporada turística d’aquest any?
Si això es corregeix en breu, no; si aquesta situació no fos, com ho ha estat, de quatre o cinc mesos i fos d’una durada més llarga, acabaria tenint una incidència major de la que ha tingut, sense cap mena de dubte.
Temen una davallada del turisme espanyol, aquest estiu?
És un element que hem estimat. Hem vist darrerament que la previsió a priori era d’una certa inquietud, i a mesura que van passant els dies veiem que potser té una dimensió inferior. La participació a Fitur va donar pistes i ens va fer veure que hi pot haver algun tipus d’incidència, per sota de la que intuïem. A més, és un mercat que funciona en un procés de compra més proper a l’inici de les vacances; en resum, encara és aviat per dir-ho.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.