Els guardians del fred

Congelats Olot prepara l'assalt als mercats internacionals amb la seva marca Don Cubito

Han estat pràcti­ca­ment tres anys adap­tant el con­junt de l'empresa per poder acon­se­guir el segell de qua­li­tat que els dis­tin­geix de la com­petència, l'Inter­na­ti­o­nal Food Stan­dard 05. Final­ment, l'estiu pas­sat els van acre­di­tar amb el reco­nei­xe­ment que els obre les fron­te­res del mer­cat euro­peu i els per­met afron­tar el repte d'inter­na­ci­o­na­lit­zar l'empresa, pre­sen­tant als mer­cats del con­ti­nent els pro­duc­tes pre­cui­nats ultra­con­ge­lats que sota la marca Don Cubito ela­bo­ren a la seva planta d'Arge­la­guer. La dis­tinció cer­ti­fica que la com­pa­nyia com­pleix 250 requi­sits que garan­tei­xen la bona salut dels seus pro­duc­tes, fins al punt que en cas d'alerta ali­mentària esta­rien en dis­po­sició de saber en un parell d'hores quin pro­blema s'hau­ria produït i en quina part del procés de fabri­cació, així com el destí de les supo­sa­des par­ti­des pro­blemàtiques. Actu­al­ment, només 60 empre­ses del sec­tor de plats pre­pa­rats de tot l'Estat tenen aquesta cer­ti­fi­cació, onze de les quals són a Cata­lu­nya i només qua­tre a les comar­ques giro­ni­nes.

Per poder empren­dre aquesta fase del seu procés d'expansió, Con­ge­lats Olot SL ha exe­cu­tat refor­mes per valor de dos mili­ons d'euros a la seva planta de fabri­cació d'Arge­la­guer. Aquesta inversió per­met a la fàbrica tri­pli­car la pro­ducció actual, poder expe­ri­men­tar en la recerca de nous pro­duc­tes i millo­rar les con­di­ci­ons de segu­re­tat ali­mentària. Ara per ara, dels set mili­ons d'euros fac­tu­rats el 2009, un 25% cor­res­po­nen a aquesta branca, men­tre que el 75% res­tant prové del camp de la dis­tri­bució, matriu del negoci fami­liar. Més de 600 referències de pro­ducte for­men el catàleg de Con­ge­lats Olot, que comença a notar aquest 2010 els rebrots ten­dres de l'eco­no­mia.

LES DADES

Any de la fundació de l'empresa
1967
Adreça de la seu corporativa
Carrer del Terri, 12. 17844 Cornellà del Terri Tel. 972 59 42 00
Principals directius
Francesc Comas, fundador
Núria Comas, gerent de la branca de distribució
Eva Comas, gerent de la branca de producció
Àrees de mercat
Espanya, França i Portugal
Principals productes
Canelons congelats, sofregit congelat i bunyols de bacallà congelats
Plantilla
40 treballadors
Seus
Distribuïdora a Cornellà i fàbrica a Argelaguer
Pàgina web
www.doncubito.com

LA HISTÒRIA

Amb visió de futur.
Francesc Comas va crear el negoci a Olot el 1967. Va fer néixer una empresa de distribució de productes congelats quan ni tan sols hi havia congeladors domèstics, però ell va preveure que allò era un negoci amb futur, i no es va equivocar. Un any més tard va obrir un magatzem a Salt per distribuir a Girona i el 1969 va traslladar totes les instal·lacions a Cornellà del Terri, perquè era un punt des d'on podia distribuir productes a totes les comarques gironines amb immediatesa. La companyia va créixer a la dècada dels setanta i el 1982 va construir una planta de productes precuinats a Argelaguer, que va obrir una nova línia de negoci. L'obtenció de la certificació IFS 05 permet eixamplar horitzons i afrontar el repte de la internacionalització al mateix temps que es fa el traspàs de la direcció de l'empresa a la nova generació de la família.
FRANCESC, NÚRIA I EVA COMAS

«El nostre repte és la internacionalització»

Fa uns mesos van obtenir la certificació International Food Standard 05. Què ha significat per a l'empresa?
–«Ha comportat una reorganització interna brutal, perquè s'han revisat i controlat tots els processos, cosa que ens dóna molta seguretat. Externament ens permet anar a molts mercats a l'estranger on, d'una altra manera, no podríem ser presents.»
–Era important aquesta distinció per diferenciar-se de la competència?
–«Sí, perquè a Europa t'obre totes les portes dels clients.»
–S'han plantejat entrar en el mercat del consumidor directe, com fa Eismann?
–«No, però des de la fàbrica treballem amb aquestes empreses donant-los producte.»
–Aquest és un moment de canvi generacional a l'empresa.
–«Cap de les dues fins fa cinc anys havíem posat els peus a l'empresa. Per circumstàncies diverses vam fer el pas, ens vam formar i quan el pare s'ha jubilat hem pres les regnes de la companyia. Volem aportar aires nous mantenint l'essència del negoci.»
–Europa és ara el seu objectiu?
–«Fa temps que era el nostre objectiu; de fet, per això vam demanar el certificat europeu. El nostre repte és la internacionalització pel que fa a la fabricació dels nostres productes; una altra cosa és la distribució, concentrada a les comarques gironines. En aquest cas apostem per la proximitat, per portar el producte al client en poc temps.»
–L'ampliació de la fàbrica d'Argelaguer ha significat un salt endavant.
–«Aquesta ampliació era necessària, sobretot per complir els requisits de la International Food Standard 05. Ens permetrà, a més, augmentar el volum de vendes i créixer en la comercialització de la fabricació dels nostres productes.»
–Fer productes propis els obliga a innovar també a la cuina?
–«Sí, al consumidor li agrada tastar coses diferents, encara que finalment acabi tornant sempre als productes clàssics.»
k
L'entrevista completa, a www.elpunt.cat



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.