La Diputació calcula en uns 130 milions anuals l'impacte econòmic dels vols de la companyia al Camp
Al 2009 Ryanair hi va generar unes 300.000 pernoctacions i 85.000 al 2004
El resultat dels números que fa la Diputació, a grans trets, és diàfan: dels 1,7 milions de passatgers que va registrar l'aeroport de Reus al 2009 –per cert, rècord històric absolut–, un 71% –més d'1,2 milions– els aportaria Ryanair pel mig milió que hi passaria en xàrters (el 98% dels passatgers també faria estada al Camp). Això vol dir –tenint en compte que gairebé tots són passatgers d'anada i tornada– que hi generaria un volum real d'unes 600.000 persones arribades a l'aeroport. Segons les enquestes del Patronat de Turisme, més d'un 25% eren residents del Camp de Tarragona que usen l'avió per viatjar a altres destinacions, per oci o per negocis, una dada que va créixer d'uns cinc punts respecte al 2008, però que els sectors econòmics menystenen perquè no aporta negoci al territori, si bé les administracions també ho tenen en compte ja que l'aeroport ofereix així un servei més a la ciutadania.
Una fuga de sols el 20%
Al voltant d'un 20% dels arribats es calcula que «es fuga», segons el gerent Octavi Bono, a altres destinacions finals –«sobretot a Barcelona, però no només a Barcelona», explica–, mentre que un 50% llarg «són els que efectivament reté el territori». A partir de tot plegat, Bono calcula que al 2009 almenys uns 300.000 turistes arribats per aire a Reus haurien pernoctat a establiments turístics del Camp –sobretot a Salou i, menys, a Cambrils, la Pineda, Tarragona i Reus–, respecte dels encara no 200.000 que de l'any anterior, fruit de l'augment de vols pel nou conveni. Un registre que no ha parat de créixer, fins a multiplicar-se gairebé per quatre des dels 85.000 que van arribar al 2004. Tenint en compte que l'estada mitjana del turista es calcula en uns 7,7 dies, les dades de l'any passat –que són semblants a les previsions que es fan per a enguany– s'elevarien a uns 2,3 milions de pernoctacions generades a la regió –per tot just unes 600.000 al 2004, i encara no 1,5 milions al 2008, per exemple–, que en el seu conjunt es calcula que haurien deixat uns 130 milions d'euros de negoci. Tal com ja havia fet públic en un estudi l'any passat, la Diputació estima que un 54% d'aquests turistes visiten algun dia Port Aventura, i un 49% viatja a la capital catalana. Al territori, Reus (amb un 23%), Tarragona (22%), Tortosa (7%), el delta de l'Ebre (6%), Montblanc (5%) i Miravet (4%) són les altres visites preferides.