Les administracions s'hauran gastat uns 25 milions en deu anys per tenir Ryanair a Reus

Govern i institucions locals defensen el nou conveni i l'aposta per potenciar l'aeroport des del Pacte de la Boella del 2003

El 19 de maig del 2003 se sig­nava a la Canonja el que es va bate­jar com a Pacte de la Boe­lla, un acord entre 14 ins­ti­tu­ci­ons i agents soci­o­e­conòmics del Camp de Tar­ra­gona (les qua­tre cam­bres –Tar­ra­gona, Reus, Tor­tosa i Valls–, el Patro­nat de Turisme de la Dipu­tació, els ajun­ta­ments de Tar­ra­gona, Reus, Vila-seca, Salou i Cam­brils, l'Auto­ri­tat Portuària, la Con­fe­de­ració Empre­sa­rial de la Província de Tar­ra­gona, la Fede­ració d'Empre­sa­ris d'Hos­ta­le­ria i la Unió de Boti­guers de Reus) per mirar d'impul­sar l'acti­vi­tat aèria a l'aero­port de Reus. La idea era unir esforços i incen­tius econòmics perquè Rya­nair, la lla­vors inci­pi­ent com­pa­nyia irlan­desa de vols de baix cost, situés una base al Baix Camp, per a la qual com­pe­tia amb l'aero­port de Girona, que tenia avan­tatge perquè des del desem­bre del 2002 ja en pro­gra­mava vols, i aquell març ja havia sig­nat un pri­mer acord comer­cial amb la com­pa­nyia a través dels ens soci­o­e­conòmics giro­nins i la Gene­ra­li­tat.

Més d'un milió d'euros

Al Camp, amb el Pacte de la Boe­lla, el ter­ri­tori es com­pro­me­tia a pagar fins a 656.947 euros l'any –com a màxim, si l'ocu­pació era del 100%, a raó d'1,6 euros per pas­sat­ger– si Rya­nair posava en marxa sis vols des de Reus, i aug­men­tava l'oferta fins a 1.084.647 euros si en posava onze, amb les matei­xes con­di­ci­ons d'ocu­pació, però a raó lla­vors d'1,25 euros per pas­sat­ger, ja que «la gent tenia por de morir d'èxit», recorda el gerent del Patro­nat de Turisme de la Dipu­tació, Octavi Bono. Els sig­nants nome­na­ven la Cam­bra de Comerç de Tar­ra­gona, impul­sora del pacte, inter­lo­cu­tora davant la com­pa­nyia, i també ens encar­re­gat de reco­llir els diners entre els socis i lliu­rar-los a Rya­nair, tot i que, d'altra banda, també es desig­nava el lla­vors actiu Con­sorci del Camp liqui­da­dor de les apor­ta­ci­ons que, igual que havia fet a Girona, es com­pro­me­tia a fer pel seu cantó el Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques de la Gene­ra­li­tat (DPTOP).

Doble con­veni

Els estira-i-arron­ses amb la com­pa­nyia encara van durar uns mesos més, pre­ci­sa­ment perquè lla­vors Rya­nair va exi­gir a la Gene­ra­li­tat més diners per esta­blir la base a Girona. Final­ment, es van des­vin­cu­lar amb­dues ope­ra­ci­ons, i el 24 d'octu­bre del 2003 –després d'un pri­mer intent frus­trat el dia 16– s'acon­se­guia sig­nar un doble i enre­ves­sat con­veni per tres anys. Per una banda, la Cam­bra de Tar­ra­gona –en nom dels inte­grants del pacte– feia una apor­tació ini­cial de 15.000 euros i 1.500 més dia­ris durant el pri­mer tri­mes­tre, men­tre que els 33 mesos res­tants hi posa­ria 1,6 euros per pas­sat­ger, amb un màxim anual de gai­rebé 700.000 euros. Per l'altra, el Con­sorci del Camp –amb diners de la Gene­ra­li­tat– hi posa­ria d'entrada 333.334 euros l'any, amb un màxim d'un milió en funció del nom­bre de vols, la mateixa quan­ti­tat que el DPTOP posava a Girona. A canvi, Rya­nair es com­pro­me­tia a obrir sis rutes en un any, i a fer publi­ci­tat de la Costa Dau­rada al web i en les pro­mo­ci­ons en gene­ral. Els fruits pràctics es veu­rien ben aviat, el 6 de novem­bre, amb l'estrena dels dos pri­mers vols dia­ris a Lon­dres.

Males­tar al ter­ri­tori

L'entrada en ser­vei, el gener del 2004, de nous vols a Frank­furt va coin­ci­dir amb una pri­mera crisi interna per l'anunci de la Cam­bra de Reus de con­ge­lar les apor­ta­ci­ons a Rya­nair pel que con­si­de­rava un incom­pli­ment de l'acord per part de la com­pa­nyia, un fet que no va agra­dar als com­panys del pacte. No era, tan­ma­teix, l'únic inte­grant que es mos­trava dece­but, ja que a l'abril era l'Ajun­ta­ment de Cam­brils –un dels que han estat més crítics amb aquests tipus de con­ve­nis– qui anun­ci­ava que dei­xava de pagar els 11.000 euros que li per­to­ca­ven men­tre no es com­plis­sin els com­pro­mi­sos. Al prin­cipi, de fet, els impa­ga­ments i males­tars serien una cons­tant, ja que la Cepta, la Cam­bra de Tor­tosa o els ajun­ta­ments de Salou i de Vila-seca també van tar­dar a pagar, si bé a poc a poc s'ani­ria recon­duint tot, mal­grat els pro­ble­mes evi­dents que admet la Cam­bra de Tar­ra­gona que va tenir tant per cal­cu­lar els diners exac­tes que havia de donar a Rya­nair com per cobrar-los abans entre els sig­nants del pacte. Tot ple­gat pro­pi­ci­a­ria que l'octu­bre del 2006, quan es va extin­gir el con­veni, el Pacte de la Boe­lla estigués més que dis­solt, així que la com­pa­nyia va con­ti­nuar ope­rant a Reus rebent només els ajuts de la Gene­ra­li­tat a través del Con­sorci del Camp, que paral·lela­ment també sig­na­ria fugaços con­ve­nis amb altres com­pa­nyies, com Air Ber­lin i Transa­via, que no van aca­bar reei­xint a Reus.

El rellançament del 2008

No va ser fins a final del 2007 que els agents del ter­ri­tori, lide­rats aquest cop pel Patro­nat de Turisme de la Dipu­tació, van nego­ciar amb la com­pa­nyia l'esta­bli­ment d'un nou con­veni que, aquest cop sí, per­metés esta­blir a Reus una mínima base d'avi­ons que fes mul­ti­pli­car el nom­bre de rutes. Paral·lela­ment, en aquesta època la Gene­ra­li­tat aca­bava de crear l'ens públic Aero­ports de Cata­lu­nya SL, fet que per­me­tria eli­mi­nar la inter­me­di­ació de l'ago­nit­zant Con­sorci del Camp a l'hora de pagar, i esde­vin­dria l'altre gran inter­lo­cu­tor davant la com­pa­nyia. El con­veni se sig­na­ria final­ment el febrer del 2008 i per­me­tria ampliar l'oferta en onze noves rutes. Això sí, a canvi es revi­sava el con­veni del 2003, de manera que s'acor­dava que des de l'octu­bre del 2006 fins al del 2008 s'abo­na­ria a Rya­nair l'import deri­vat dels càlculs fets a par­tir de les vari­a­bles pac­ta­des cinc anys enrere, com ara el nom­bre de pas­sat­gers. Aquesta xifra, que ja abo­na­ria el Patro­nat, puja­ria a vora 600.000 euros.

Els càlculs de paga­ments futurs, tan­ma­teix, ja no es farien en funció del nom­bre de pas­sat­gers, sinó d'un mínim de freqüències set­ma­nals, que es fixava en 63 vols a l'hivern i 93 a l'estiu. Amb això, el màxim anual que paga­ria la Gene­ra­li­tat seria d'1,75 mili­ons d'euros, i el dels ens del ter­ri­tori, d'un milió d'euros: mig a càrrec de la Dipu­tació, uns 200.000 –100.000 cadas­cun– a càrrec dels ajun­ta­ments de Reus i Tar­ra­gona, uns 80.000 –40.000 cadas­cuna– de les cam­bres de Reus i Tar­ra­gona, i la resta repar­tits entre els altres sig­nants del Pacte de la Boe­lla, excepte la Cepta, la Cam­bra de Tor­tosa i l'Auto­ri­tat Portuària –que se'n des­lli­ga­ven– i la Cam­bra de Valls, que rea­jus­tava la seva par­ti­ci­pació res­pecte al pacte.

Rya­nair perd i pres­si­ona

El con­veni era en prin­cipi fins a l'octu­bre del 2011, pror­ro­ga­ble fins al 2013, però la com­pa­nyia no tri­ga­ria ni dos anys a plan­te­jar-ne un altre cop la revisió. I és que la crisi econòmica mun­dial va fer que entrés en pèrdues, també con­cre­ta­ment a l'aero­port de Reus a par­tir del segon semes­tre del 2009. Per això, cons­ci­ent de la seva posició de mono­poli, l'empresa va forçar les admi­nis­tra­ci­ons a rene­go­ciar a l'alça els ter­mes del con­veni, amb l'amenaça d'aban­do­nar la base del Camp, com ja ha con­su­mat per exem­ple a l'Alguer. Tant la Gene­ra­li­tat com els ens del ter­ri­tori van haver de cedir, i aquest febrer pac­ta­ven una millora de les con­di­ci­ons econòmiques en el con­veni, a canvi, això sí, d'allar­gar-ne la durada fins al 2013, i d'una redis­tri­bució de freqüències, d'acord amb les noves con­di­ci­ons del mer­cat, fins a un mínim de 100 set­ma­nals a l'estiu i 39 a l'hivern.

Aero­ports es com­pro­me­tia a apor­tar mig milió d'euros més a l'any, fins als 2,25, men­tre que el ter­ri­tori també esti­rava en 250.000 euros extres anu­als la seva con­tri­bució: 125.000 que ja se sap que ani­ran a càrrec del Patro­nat de Turisme, i la resta que es repar­ti­ran entre els altres ens i ins­ti­tu­ci­ons del Camp. Un acord, a més, que se suma al que Rya­nair també té sig­nat, a banda, amb Port Aven­tura, sobre­tot per a estratègies d'inter­canvi i de pro­moció con­junta, que per exem­ple per­me­ten a la com­pa­nyia ven­dre entra­des per al parc temàtic dins dels avi­ons.

TOTES LES APORTACIONS ENTRE EL 2003 I EL 2013

Via 1. Totes les liquidacions del Pacte de la Boella (octubre 2003 - octubre 2006)
En signar el pacte: 15.000 euros
De novembre del 2003 a gener del 2004: 136.500 euros
Febrer-abril 04: 57.497,63
Maig-juliol 04: 83.286,37
Agost-octubre 04: 91.756,8 (* a l'estiu hi ha més vols)
Novembre 2004 - gener 2005: 61.436 euros
Febrer-abril 05: 93.210 (** Ryanair va obrir més línies)
Maig-juliol 05: 137.427
Agost-octubre 05: 134.370
Novembre 2005 - gener 2006: 85.922
Febrer-abril 06: 114.955
Maig-juliol 06: 153.075
Agost-octubre 06: 142.166
Total aportació Pacte de la Boella: 1.306.601,8
Via 2. Les liquidacions del Consorci del Camp, amb diners de la Generalitat, entre l'octubre del 2003 i l'octubre del 2008
Total: 3.220.780,53
Via 3. Les liquidacions fetes a posteriori pel Patronat de Turisme de la Diputació, en nom dels agents del territori, a compte del període octubre 06 - octubre 08
Liquidació entre el novembre del 2006 i el desembre del 2007: 329.000 euros
Liquidació entre el gener i l'octubre del 2008: 256.000 euros
Total: 585.000
Via 4. Aportacions segons el nou conveni signat el febrer del 2008, vigent fins al febrer del 2010
Aportació màxima de la Generalitat, a través del nou ens Aeroports de Catalunya: 1.750.000 euros anuals. Total: 3,5 milions
Aportació màxima del territori, a través del Patronat de Turisme de la Diputació: un milió l'any. Total: 2 M
Total conveni 2008: 5,5 milions d'euros
Via 5. Aportacions acordades en el conveni signat el febrer del 2010, i fins a finals del 2013
Aportació màxima de la Generalitat: 2.250.000 euros l'any. Total: 9 M
Aportació màxima dels ens del territori: 1,25 M l'any. Total: 5 M
Total conveni 2010: 14 milions d'euros
TOTAL MÀXIM ESTIMAT 2003-2013
24.612.382 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.