Economia

Automoció

Els efectes del ‘dieselgate' a Seat

Un any des del ‘tsunami'

Seat ja ha cridat a revisió el 30% dels 700.000 vehicles afectats per l'escàndol dels motors trucats dotze mesos després de l'esclat del frau, i preveu tenir a punt la solució per a la resta abans de finals d'any

La marca ha lliurat fins a l'agost 277.100 vehicles i tancarà l'any amb beneficis després d'haver augmentat un 77% el resultat operatiu el primer semestre

Els models amb motors1.2 i 2.0 ja tenen una solució tècnica aprovada, i queda pendent la dels 1.6

Fa tot just un any que els fonaments de la indústria de l'automoció tremolaven amb l'esclat de l'anomenat dieselgate del grup Volkswagen. El consorci alemany reconeixia que havia trucat un programari per rebaixar les emissions de gasos contaminants del motor dièsel EA189 dels seus vehicles.

En total, 11 milions de vehicles afectats, el 6,3% dels quals, és a dir, 700.000, de la marca Seat (prop d'uns 200.000 venuts dins el mercat estatal). Dotze mesos després la filial del grup VW està encara en ple procés per reparar l'alteració que es va generar als seus motors en el moment de la fabricació.

Segons les dades aportades per la marca, entre el gener passat i aquest setembre Seat ha cridat a revisió el 30% dels turismes afectats, és a dir, uns 210.000. Es tracta d'aquells vehicles amb versions del motor 1.2 i 2.0. En aquests dos casos les autoritats alemanyes ja han aprovat les mesures tècniques per revisar els motors. Els motors 1.2 afecten bàsicament l'Ibiza i tenen aprovada la solució tècnica tot just des del mes d'agost passat, mentre que el 2.0, amb les mesures aprovades ja des de fa mesos, inclou l'Alhambra, l'Exeo, l'Altea o el León.

D'altra banda, els vehicles amb una versió 1.6 –aquí hi ha l'Ibiza, el León i l'Altea, entre altres– encara estan pendents que s'aprovin aquestes mesures, un pas que la marca confia a tenir resolt abans de finals d'any.

Ara bé, aquests 210.000 vehicles que Seat ja ha informat que ja poden passar la revisió, no necessàriament han d'haver-la passat efectivament. A l'Estat espanyol, per exemple, la revisió és voluntària i sobre aquesta base la marca afirma que a hores d'ara no pot saber quants l'han passat.

Tot i això, el president de l'associació de concessionaris de Seat (Ancosat) i alhora president de la patronal estatal de distribuïdors, Jaume Roura, afirma que els clients “estan responent de manera receptiva” i creu que la revisió serà generalitzada.

Roura també explica que malgrat la forta incertesa generada en les primeres setmanes després de l'esclat del frau, “ara els clients es mostren comprensibles i no han perdut la confiança en la marca”. El primer impacte va ser diferent perquè, com recorda Roura, “al principi no era clar quina era la gravetat i si afectaria el funcionament del cotxe, però ara ja tenen clar que no hi ha cap perjudici”.

Efecte sobre els dièsel

En tot cas, en aquest darrer any sí que hi ha hagut una baixada generalitzada de les vendes de models dièsel a l'Estat. Així, d'una quota de mercat del 63,7% el setembre del 2015, quan encara no s'havia destapat el frau, s'ha passat a una quota al voltant del 57% el mes d'agost passat, segons les dades de matriculacions de la patronal de fabricants, Anfac. I les previsions del sector és que aquesta tendència es mantingui, entre altres coses perquè l'aposta que administracions i fabricants havien fet pel dièsel en la dècada dels noranta sembla que ha arribat a la fi sense possibilitat de fer marxa enrere.

Més enllà de l'impacte sobre la tria de dièsel o benzina, el que sembla clar és que l'impacte sobre les matriculacions de la marca ha estat controlat. El 2015, quan ja havien passat alguns mesos després del frau, Seat va ser la segona marca més venuda a l'Estat, just al darrere de Volkswagen, i les previsions per a aquest 2016 també són bones. “Estem creixent per quart any consecutiu i fins a l'agost s'han lliurat 277.100 vehicles”, expliquen fonts de Seat. De fet, malgrat que el grup VW va tancar el primer trimestre de l'any amb una caiguda del benefici del 20,1%, Seat es va anotar el millor inici d'any des del 2001, amb una millora en el resultat operatiu del 63,6% respecte del mateix període del 2015, i en el primer semestre l'augment és del 77%. L'any passat la marca va superar la barrera dels 400.000 vehicles venuts a clients finals.

Enguany la firma és optimista i anuncia que tancarà amb beneficis després que el 2015 digués adéu als números vermells després de vuit anys.

L'Ateca aplana el camí
Tot i el tsunami viscut amb el ‘dieselgate', Seat passa un moment dolç i això és així en gran part per la gran aposta de la marca pel llançament de nous models. L'any que ve en traurà tres, tot un rècord, i la darrera novetat, el Seat Ateca (fabricat a la República Txeca), està tenint una gran acollida al mercat. Això ha fet que les entregues es facin a quatre o fins i tot cinc mesos, un temps que fins ara mai s'havia produït a la filial del grup VW


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.