ECONOMIA
El ‘Tinder' de les empreses
Take a Part crea una plataforma per fomentar les aliances entre pimes
Les empreses ja tenen un punt de trobada per cercar parella ja sigui per una cita ocasional o per forjar una relació més duradora. “Hem creat el Tinder, el Meetic o l'eDarling dels negocis”, il·lustra Carlos Huertos, director general de Take a Part, una consultoria especialitzada en les aliances estratègiques. La insòlita proposta de la firma catalana parteix de la idea que vinculant les marques adequades es poden aconseguir beneficis per les dues parts, ja sigui en forma d'estalvis, de nous ingressos o de la millora de les rendibilitats. Aquest missatge en plena crisi –Take a Part va néixer el 2011–, quan moltes empreses estaven retallant costos i personal, va ser molt ben acollit i en aquests anys s'han celebrat molts casaments amb la mediació de la firma catalana. Alguns, de sonats, com ara el festeig que van protagonitzar la companyia aèria Vueling i la cadena d'hotels Catalonia, que va donar lloc a un producte d'establiments inspirats en la companyia aèria. En altres ocasions el fruit no ha estat un producte sinó un acte promocional. Però després de cinc anys fent de Celestina de grans marques (Cinesa, RACC i Boehringer, entre d'altres) cerca més capil·laritat i ho fa automatitzant els processos de flirteig. Take a Part factura uns 80.000 euros anuals amb una cartera de pocs clients de base econòmica alta i ja volen atacar el segment d'empreses de base econòmica baixa.
L'eina d'emparellament empresarial té inicialment forma de botiga en línia. Però també hi ha la intenció que sigui una aplicació per al mòbil. La idea és que el mecanisme de trobar parella empresarial sigui semblant al de cercar xicot o xicota al Tinder, mitjançant l'aplicació de filtres com poden ser la dimensió, l'àmbit d'activitat, el públic objectiu, l'estratègia o la filosofia empresarial.
L'empresa que provi l'eina també trobarà dues modalitats de relació, les propostes tancades que llancen empreses amb una necessitat molt concreta i les aliances a construir des de zero. Però la intenció és que sigui d'ús àgil, senzill i de resultats ràpids.
Un dels aspectes crítics de l'eina és la base d'empreses. En aquesta primera fase, s'ha alimentat amb la cartera d'empreses amb les quals Take a Part sol contactar (unes 300 cada any), però la intenció és fer un esforç promocional important en mitjans fora de línia i en línia. Huertos avança que per al desenvolupament i promoció d'aquesta eina s'obrirà una roda de finançament.
Take a Part pretén que aquesta botiga d'aliances sigui un trampolí per al creixement de la companyia. Nascuda a final del 2011 com un projecte personal de Carlos Huertos, fins ara Take a Part ha posat el focus en les grans firmes. Actualment té una plantilla de cinc persones i entre els projectes en curs, destaca la cerca d'aliances per a Goldcar, una companyia de lloguer de cotxes especialitzada en el segment de vacances que va adquirir al novembre del 2014 per Investindustrial, que ha fet una aposta forta per penetrar en les noves generacions de conductors. “Nosaltres hem proposat aliances estratègiques amb Hawkers, una marca d'ulleres de sol de moda entre els joves i que es mou per les xarxes socials com un peix a l'aigua, i més recentment, amb Amazon, el líder de la venda en línia”, explica Huertos. La intenció és que Goldcar tingui nous canals per accedir als joves, i que els comerços virtuals puguin contactar amb un públic viatger per oferir productes per aquesta necessitat.
El ‘Tinder' de les empreses