Emprenedoria
Emobike pedala a Itàlia, Portugal i Puerto Rico
La firma de lloguer de bicis elèctriques s'implanta a l'exterior
Abans que acabi aquest any, Emobike, una empresa de lloguer de bicicletes elèctriques de Montornès del Vallès, vol haver inaugurat la seva expansió internacional amb dos fronts paral·lels: d'una banda Europa, començant per Itàlia i Portugal, i per l'alta Amèrica Llatina, amb Puerto Rico com a primera escala. La intenció és afrontar el creixement amb la fórmula de la franquícia, la mateixa que ha fet possible la implantació a tot l'Estat.
L'empresa Emobike ha desenvolupat un sistema d'estacions per a bicicletes elèctriques que instal·la en hotels perquè els seus clients les puguin llogar. La idea -recorda Miguel Ángel González, fundador d'Emobike- va sorgir com a resultat d'un procés de reflexió desplegat al si de l'empresa d'eficiència energètica MAM Energia, en el context de la crisi econòmica i la necessitat de cercar noves oportunitats. “D'una banda, vam constatar que hi havia espai per créixer en matèria de mobilitat sostenible i que la bicicleta era el vehicle més madur; d'altra banda, hi havia l'evidència que el sector que menys estava patint la crisi era el turisme”, explica González. De la combinació de les dues reflexions neix la idea de fer un bicing per a visitants, que començà a caminar amb caràcter pilot el 2011 a Mallorca i Barcelona i que a partir de 2012 va tenir una primera fase de creixement després de l'acord amb algunes cadenes hoteleres.
Per abordar l'expansió, Emobike va obrir unes rondes de finançament que no van satisfer les expectatives, per la qual cosa es va optar per sondejar la via de les franquícies. Les xifres parlen de l'èxit d'aquesta formula: un parc de bicicletes que ja arriba a les 500 i les estacions, a un centenar, en una vintena de ciutats espanyoles. Emobike està present en hotels de quatre i cinc estrelles, centres turístics i clubs esportius. “Si t'equivoques de lloc és tan fàcil com canviar l'estació d'hotel”, reconeix el director general de l'empresa.
L'empresa de Montornès rep del franquiciat un cànon inicial i un 15% dels ingressos d'explotació. “El risc és la inversió inicial, però no té costos fixos, per la qual cosa és fàcil de rendibilitzar”, explica González. De mitjana l'ocupació de les bicicletes és d'un 60%, un bon nivell si es té en compte que a partir del 25% ja es fa negoci.
L'expansió a l'Estat espanyol s'ha fet amb només una desena de franquiciats. Una part de les franquícies són compartides al 50% per Emobike. Des del punt de vista comptable, d'aquest model de creixement es deriva una xifra de negoci baixa: l'any passat es van assolir els 300.000 euros. Ara bé, el ritme és accelerat, de tal manera que el 2015 es va facturar un 50% més que el 2014 i per al 2016 es preveu un 100% més i voltar els 600.000 euros. I lògicament també té conseqüències en l'esquema organitzatiu: l'empresa conserva una estructura reduïda (la plantilla és de cinc persones) i bàsicament orientada al R+D. Tota la tecnologia és pròpia: des de les bicicletes -fetes per l'empresa Alterbike a partir dels requeriments i el disseny fixats per Emobike- al programari de gestió o el sistema antirobatori i les estacions d'ancoratge. González reconeix que el fet de franquiciar solucions integrals a partir de desenvolupaments propis és una barrera a la competència molt alta.
Per això segueixen apostant per la tecnologia pròpia sobretot ara que es volen abocar a la concessió pública. En concret aspiren al concurs del bicing de Barcelona, que s'hauria de licitar ben aviat. La firma de Montornès proposa unes estacions per a bicis elèctriques i convencionals amb plaques solars per recarregar les bicis, però també altres vehicles. Les bicicletes incorporen altres avançaments com ara la incorporació de sensors i mecanismes de geolocalització que converteixen les bicicletes en generadors de dades útils per ser aprofitades de diferent manera, ja sigui per trobar la bici en cas de robatori o per obtenir informació in situ d'aspectes com les emissions de CO2, contaminació sonora o temperatures. Emobike també ha patentat un sistema de bloqueig de la bicicleta quan aquesta està fora de servei.
Pensant també en la línia de negoci de les concessions públiques, la firma catalana està desenvolupant una bici amb un xassís especial que permet convertir una de convencional en elèctrica en només 30 minuts. Això flexibilitza les comandes dels ajuntaments que sovint opten per estacions mixtes.
UTE per al concurs del ‘bicing'
Emobike constituirà una unió temporal d'empreses (UTE) amb una companyia especialitzada en gestió de serveis públics, el nom de la qual no ha transcendit, per tal de licitar pel bicing de Barcelona. Les xifres del servei d'ús compartit de la bicicleta a Barcelona són importants: unes 6.000 bicicletes, 30.000 punts d'ancoratge i uns 300 treballadors. Miguel Ángel González, que defineix Emobike com una start-up, entén que si guanyen el concurs rebran un fort impuls que contribuirà a reforçar la projecció internacional.
Emobike pedala a Itàlia, Portugal i Puerto Rico