Seat farà el nou tot camí a Alemanya i deixa Martorell pendent de l'Ateca
Per primer cop fabricarà un dels seus models en una planta alemanya
Els sindicats veuen vital que la fàbrica catalana elabori algun dels SUV grossos
Seat portarà a la planta insígnia de Volkswagen, a Wolfsburg, la producció del nou tot camí (SUV en les seves sigles en anglès) que llançarà al mercat i que serà més gros que l'Ateca. La notícia l'avançava ahir El Periódico de Catalunya i, si bé la companyia no ha volgut confirmar quin model anirà cap a Alemanya, el cert és que els plans del fabricant per al futur són centrar-se a completar la família de SUV i donar un germà gran a l'Ateca i a l'Arona. Els plans de Seat són començar a fabricar el nou model el 2018, i contribuir així amb un gest significatiu a consolidar la viabilitat de la planta de Wolfsburg. De fet, Alemanya hauria lluitat fort per assegurar-se un model dels que aporten més rendibilitat després de l'anunci d'acomiadament de 23.000 treballadors de VW al país germànic.
Per la seva banda, els sindicats veuen com a bona notícia per a la marca que s'afegeixi un nou model estratègic, però lamenten “que es faci sense implicar més feina per a Martorell”, explica el president del comitè d'empresa, Matías Carnero. La companyia explica que la planta catalana, on sí que es farà el SUV petit, l'Arona, no està preparada tecnològicament per assumir la producció d'un SUV gros, però els sindicats creuen que això s'hauria pogut salvar amb noves inversions a les plataformes actuals, “com també les hauran de fer a Alemanya”.
Per Carnero el SUV gros aporta una estabilitat futura a Wolfsburg que falta ara per a Martorell, “perquè ens cal captar models amb marges elevats que aportin rendibilitat”. Carnero dubta que això s'aconsegueixi amb l'Arona i per això els sindicats pressionen de nou amb l'opció de poder portar una part de la producció de l'Ateca (el mitjà de la família dels SUV) que ara es fa íntegrament a la planta txeca de Skoda. De fet, aquesta és també una de les opcions que es planteja la companyia, entre altres coses perquè l'èxit comercial de l'Ateca està desbordant les previsions i provoca importants retards en l'entrega dels vehicles als nous compradors. De moment, però, Seat no es mulla. El seu vicepresident de recursos humans, Xavier Ros, ja explicava a aquest diari el setembre passat que aquesta maniobra només es podria plantejar a mitjà termini, quan es tinguin dades més acurades de les vendes del nou model (en alguns mercats importants per a la marca com Mèxic encara no es comercialitza). Però els sindicats alerten que, si bé per al 2017 no hi ha urgències de volum de feina, quan el 2018 Martorell substitueixi el Q3 per l'A1 d'Audi això canviarà totalment.
LA FRASE
LA XIFRA
El Saló de l'Automòbil de Barcelona es reinventa
Cada vegada costa més omplir els salons de l'automòbil i, amb els grans de Frankfurt, Ginebra i París a l'agenda europea, el Saló de Barcelona ha patit de valent en les darreres edicions per aconseguir que hi participessin les grans marques i garantir el seu futur. En aquest context el president del saló, Enrique Lacalle, va presentar un nou enfocament per a aquest esdeveniment destacat de la ciutat. En la pròxima edició, que es farà el maig del 2017, el saló es transformarà en l'“Automobile Barcelona” i combinarà l'espai tradicional de motorshow, on es mostren els nous models dels fabricants, amb un nou espai, el connected hub, centrat a donar a conèixer les novetats en tecnologies de mobilitat. Els promotors confien donar un nou punt de referència a la cita i assegurar l'interès de les marques per ser-hi presents. De moment, però, els organitzadors no han parlat de cap previsió de participació per a la nova edició.