L'expansió de Tea Shop apunta cap al Brasil i l'Argentina
Creixement. L'empresa barcelonina, fundada i dirigida pel suec Per Sundmalm, ja disposa de 64 punts de venda
L'estratègia de creixement dels establiments Tea Shop aplica ben bé allò de a poc a poc i bona lletra. El suec Per Sundmalm va obrir la primera botiga a Barcelona la tardor del 1990, a la travessera de Gràcia, i ha anunciat que aquesta primavera serà l'Argentina la que acollirà nous establiments d'una firma que ja s'ha fet un lloc entre els consumidors catalans, espanyols i italians, i que, a hores d'ara, ja disposa de 64 punts de venda.
Sundmalm va arribar a la Barcelona “canalla i portuària” als anys vuitanta, quan tenia 25 anys, amb la carrera d'economia i l'especialització en empresarials acabats. “Havia estudiat una mica de castellà i, equivocadament, vaig pensar venir a estudiar més l'idioma a Barcelona.” L'interessava l'exportació i va pensar que fer un treball de camp sobre l'exportació de pimes a través de les fires seria una bona excusa per traslladar-se uns mesos a Barcelona. “M'ho vaig passar bomba, vaig practicar poc castellà i molt d'anglès, perquè sortia amb gent d'altres països, i em vaig adonar que tots preníem cafè, tot i que veníem d'indrets amb cultura de te. Era el 1986 i em vaig enamorar de la ciutat i de la que avui és la meva dona”, confessa.
Aquella noia italiana i l'atracció per Barcelona el van fer viure entre dues terres –la sueca i la catalana– durant tres anys, amb diversos projectes de negoci per introduir te al país que no van fructificar. Es va instal·lar a la capital catalana el 1989, amb la idea d'obrir una botiga de te. “Les grans marques angleses van començar així i vaig pensar que aquest era el model a seguir, i no pas intentar posar capses de te als supermercats.”
El model s'expandeix i l'any passat va travessar l'Atlàntic. “A la tardor vam obrir cinc botigues al Brasil, on estem creixent al voltant del 30% i esperem obrir aquest any deu botigues més”, explica. A més, “ens estrenarem a l'Argentina aquesta primavera, on preveiem obrir fins a cinc botigues. Començarem amb un establiment pilot a Córdoba i ja tenim detectats locals a Buenos Aires”, comenta Sundmalm. A aquest costat de l'Atlàntic, Tea Shop seguirà creixent aquest 2017 amb cinc establiments més a Catalunya i a l'Estat, dos a la zona italiana del Piemont i també al sud de França”, explica. Amb el creixement orgànic augmentarà també el nombre de treballadors, actualment xifrats en més de 200, als quals se'n sumaran dos o tres per nova botiga. “Dos, amb contracte a temps complet, i un, a temps parcial, i que solen ser universitaris que sovint acaben incorporant-se a l'empresa quan acaben els estudis”, diu.
Innovació i pedagogia.
Es forma els empleats en els ets i uts d'aquesta planta, des dels orígens a les plantacions, passant per la preparació i les menges ideals per acompanyar. A Tea Shop es poden trobar més de 120 varietats d'aquesta planta en format fresc o infusions en fulla, a més de complements, com ara tasses i altres estris, i teteres de vidre o d'importades directament des d'una de les dues grans foneries del Japó.
Explica que tenen “la certificació UTZ, els primers que l'han aconseguit a l'Estat”. Es tracta d'un protocol internacional per a l'agricultura sostenible que garanteix qualitat professional, social, ambiental i bones pràctiques en la producció. Admet que és sensible a aquests principis però no es vol posar medalles: “Els nostres clients també ens ho exigeixen.”
L'e-commerce és l'última batalla en què ha entrat Tea Shop. Amb més de 600.000 visites a l'any, la web es comporta ara com una botiga de carrer discreta. Tot i això, apunta, “té un creixement d'entre el 30% i el 40%”. Però vol posar-la al nivell dels millors establiments físics del grup. Per això treballa en una nova plataforma, que compta presentar a finals d'any, en la qual hi invertirà al voltant dels 150.000 euros.
Un empresari compromès
Sundmalm és el fundador i soci majoritari d'East West Compnay Spain, l'empresa de la marca Tea Shop, que creix amb el sistema de franquícia, tot i que d'una manera molt controlada. “No donem més de quatre franquícies a un mateix propietari”, explica. Tot i això, si la situació ho recomana, arriba a acords de concessió o a aliances comercials, i ajuda els nous franquiciats a que el negoci agafi empenta. L'ètica empresarial és un tret que el defineix, així com el respecte per la llengua dels seus clients. Aquí, etiqueta en català.