M'agrada que faci aquesta pregunta
Typeform, una de les ‘start-up' amb més potencial, reinventa el formulari
Els de Typeform reben les visites amb una tablet i un formulari que cal emplenar. Res més apropiat per a una empresa que ha reinventat la forma com proporcionem les nostres dades. El que no és tan normal és que el recepcionista sigui un bàrman i que mentre pregunta per la persona que ens ha de rebre, vagi servint begudes als treballadors -és divendres a la tarda i hi ha un ambient relaxat-. Estem en territori start-up (tecnològica amb un alt potencial de creixement) i cal estar preparat per observar coses que surten del convencional. D'altra banda, s'entén que la direcció vulgui crear un clima propici perquè les 160 persones de 40 nacionalitats que hi treballen imaginin nous horitzons per quelcom tan tediós i avorrit com els formularis (ja siguin per pagar, per inscriure's, per fer una enquesta, participar en concursos, etcètera).
Als pocs minuts apareix Robert Muñoz, cofundador i director executiu adjunt de Typeform, una de les start-up catalanes amb més projecció, segons coincideixen diversos rànquings internacionals.
Muñoz recorda que tot va començar quan ell i el seu soci, David Okuniev, van rebre l'encàrrec d'un client per fer una aplicació per mostrar els seus productes. Es van esforçar a fer un disseny 3D molt sofisticat però quan van adjuntar el formulari de compra de tall tradicional hi van notar un gran contrast. “Aleshores vam decidir reinventar el formulari”. El febrer de 2013 muntaven l'empresa i just un any després arribava al mercat la primera versió de pagament. A partir d'aquí tot ha anat molt de pressa: han aconseguit tancar tres rondes de finançament per un valor total de 15 milions d'euros, la darrera de 13,2 milions el setembre del 2015, a la qual va concórrer el fons de capital de risc Index Ventures i que va ser una de les més importants d'aquell any.
En el món digital, el formulari és clau perquè és allò que s'interposa entre un client i una empresa i, segons com estigui concebut, pot incentivar o frenar una compra o qualsevol altra acció. Per tant, l'encert en el seu disseny té un reflex automàtic en els comptes de resultats. Amb Typeform, la resposta als qüestionaris pot multiplicar-se per quatre, asseguren.
Mentre Muñoz parla, un gos passa i es perd. Al final descobrim que forma part de la comunitat. Typeform va estrenar fa un any unes noves dependències, unes oficines diàfanes de 2.000 metres quadrats, que semblen més un espai de lleure que no laboral. Del sostre pengen una infinitat de plantes i pertot arreu hi ha aparells vaporitzadors. Els empleats, el 50% estrangers, ocupen espais de treball que resulta difícil de definir a partir d'esquemes tradicionals.
El cofundador de Typeform explica que el 50% de la plantilla es dedica a l'activitat més relacionada amb la generació de negoci i el 50% restant, a desenvolupar producte; són enginyers i dissenyadors, bàsicament. Les seves eines per fer formularis tenen tres nivells d'ús: una primera de franc amb certs límits i dues de pagament, Pro, per 25 euros al mes, i Pro+, per 59 euros. Així obtenen els ingressos: “No fem vestits a mida”, diu. El 2016 van facturar 5 milions d'euros. Entre els seus clients hi ha la BBC, The New York Times, Airbnb o Facebook. Ara tenen uns 20 milions de visites al mes.
Cap a on va Typeform? Robert Muñoz té clar que el futur de l'empresa està vinculat al món de les dades, per això estan desenvolupant eines interactives de conversa perquè el fet d'obtenir informació sigui el més natural i versàtil possible. “Els formularis seguiran existint però es potenciaran vies com les converses a xats, les enquestes amb assistents personals i les respostes obertes”, diu Muñoz. Typeform inverteix poc en màrqueting, “creiem més en guanyar-nos prestigi i tenir una bona atenció al client i que parlin bé de nosaltres”, subratlla. El gos torna a passar.