Despertar comercial a la Part Alta

L'Ajuntament de Tarragona aconsella als botiguers del barri que creïn una associació com a pas previ al desenvolupament d'un pla de dinamització

Durant molts anys (pot­ser trenta) la Part Alta de Tar­ra­gona ha estat notícia sobre­tot per les actu­a­ci­ons urbanísti­ques que, inde­pen­dent­ment que encara hi queda molta feina a fer, han con­ver­tit un barri lleig i degra­dat en un d'habi­ta­ble i agra­da­ble. S'ha par­lat de la millora de car­rers, de façanes, d'ajuts a la reha­bi­li­tació, de recu­pe­ració d'espais i edi­fi­cis, de res­tes roma­nes, de molèsties noc­tur­nes al veïnat, de pàrquings maleïts i ina­ca­bats, de res­tric­ci­ons al trànsit i a l'apar­ca­ment, etc. Dar­re­ra­ment, fins i tot col·lec­tius com ara els res­tau­ra­dors i els artis­tes de la zona han sor­tit a la pales­tra després que s'hagin començat a orga­nit­zar.

Ben poc s'ha par­lat en tot aquest temps, però, d'un altre aspecte que resulta fona­men­tal, si se'n vol com­ple­tar la recu­pe­ració: el seu tei­xit comer­cial. Com a molt, un estudi de la Cam­bra del 2007 reco­ma­nava al comerç que s'espe­ci­a­litzés. De fet, tal com va que­dar palès durant la jor­nada Quo Vadis Part Alta?, orga­nit­zada fa unes set­ma­nes per l'Ajun­ta­ment amb un nota­ble èxit d'assistència, ben poca cosa podien apor­tar de manera comuna, si la majo­ria dels 250 boti­guers que es cal­cula que hi ha ni tan sols es conei­xen. De fet, segons reco­nei­xien els impul­sors, més enllà de pre­sen­tar ponències i estu­dis, aquest era el pri­mer i prin­ci­pal objec­tiu de la cita: que es cone­gues­sin entre ells, que par­les­sin, que com­par­tis­sin experiències i inqui­e­tuds. Que s'engres­ques­sin a fer coses junts, en defi­ni­tiva. Per això, per exem­ple, es va fer un dinar infor­mal i a peu dret, networking que diuen ara els ente­sos; per això, una taula rodona sense repre­sen­tants muni­ci­pals asse­guts a la taula.

Apel·lació explícita

Si una con­clusió es va extreure dels par­la­ments, en tot cas, és que la Part Alta pre­senta deficiències des del punt de vista comer­cial, però que també té poten­cial i opor­tu­ni­tats per ser un barri admi­rat pel seu comerç: el Born tar­ra­goní, es pro­posa. Per a això, però, cal defi­nir uns objec­tius i un pla, d'acord amb les admi­nis­tra­ci­ons que, al cap i a la fi, hau­ran d'aju­dar a implan­tar i finançar part de les actu­a­ci­ons, i hi esta­bli­ran pri­o­ri­tats. En aquest sen­tit, va que­dar clar també que els boti­guers de la Part Alta s'hau­ran d'asso­ciar si volen que l'Ajun­ta­ment hi empren­gui un pla específic de dina­mit­zació comer­cial. La regi­dora d'Empresa i Ocu­pació, Dolors Her­rera, ho deia en la pre­sen­tació: «És impor­tant atu­rar-nos a refle­xi­o­nar què hem de fer, per crear con­sens i consciència col·lec­tiva, una marca entre comer­ci­ants, res­tau­ra­dors i veïns.» El regi­dor de Pro­moció Econòmica, Sergi de los Ríos, ho resu­mia amb més con­tundència en la clau­sura: «Només es pot desen­vo­lu­par un pla si hi ha una asso­ci­ació forta, hi ha d'haver una inter­lo­cució.» Per això, enco­rat­java els comer­ci­ants: «El pas previ és la unió; fins i tot amb la mei­tat de les boti­gues em con­for­ma­ria: ara hi ha una bona opor­tu­ni­tat i una excusa, el pla inte­gral de la Part Alta.» «Us demano un esforç pel col·lec­tiu, arri­beu als acords i fórmu­les que sigui, perquè els bene­fi­cis són també indi­vi­du­als i evi­dents», va aren­gar-los. «Doncs fem-ho ja!», va dir algú entre el públic.

La Via-T es rei­vin­dica

D'interès, doncs, n'hi ha, però no serà tan fàcil. D'entrada, a banda del des­co­nei­xe­ment mutu i la poca cul­tura asso­ci­a­tiva del sec­tor, el moment galdós fa que no tot­hom esti­gui dis­po­sat a pagar una quota regu­lar a una enti­tat nova que encara genera des­con­fiança. Cal­dria veure qui vol lide­rar-la, i amb quin con­sens. A més, de fet, ja hi ha un grup que en teo­ria fa aquesta funció: l'asso­ci­ació comer­cial Via-T, que agrupa boti­guers de bona part del cen­tre de Tar­ra­gona, inclo­sos una qua­ran­tena del nucli antic. El seu pre­si­dent, Joan Anton, ho recor­dava dimarts mateix. «La Part Alta s'ha de ven­dre dins d'un con­junt, i la Via-T ha de ser l'inter­lo­cu­tor que es reclama, perquè és l'única asso­ci­ació amb acti­vi­tats reals», deia, en referència als intents poc reei­xits de rea­ni­mar una asso­ci­ació de veïns i comer­ci­ants al barri, amb interes­sos no sem­pre coin­ci­dents. Anton es mos­trava, però, obert a des­cen­tra­lit­zar-se: «Hi ha d'haver una única veu, sota una sola marca que serà Tar­ra­gona Comerç –Via-T és tot just un nom admi­nis­tra­tiu, sor­git pre­ci­sa­ment d'un pla de dina­mit­zació d'ara fa uns anys–, però també s'ha de dife­ren­ciar per zones». Tal com s'adme­tia, «cadas­cuna té una per­so­na­li­tat pròpia, amb sin­gu­la­ri­tats específiques en qüesti­ons com ara la neteja, els hora­ris i l'atracció turística, que s'han de res­pec­tar». En resum, que la Part Alta hau­ria de tenir una branca pròpia dins la Via-T.

ELS CONTRES

I, de tot això, els botiguers del barri, què en pensen? En la taula rodona que va tancar la jornada de reflexió Quo Vadis Part Alta?, els assistents també van poder plantejar els contres, és a dir, els seus dubtes, queixes i temors sobre el futur del comerç al barri. Aquests en són alguns.
Si no ve gent, com et vols especialitzar?
Sota els arcs del carrer Merceria hi podria haver botigues especialitzades
A Barcelona potser sí, però a Tarragona, de creuers, en vénen molt pocs.
Si ha desaparegut el mercat de tota la vida de carn i peix!
Generalitat i Ajuntament s'han de posar les piles per agilitzar els tràmits burocràtics per rehabilitar façanes i posar ascensors, perquè, si no, ara els edificis es degraden
La gent no ve perquè no hi ha pàrquing: això és el principal, perquè provoca la fugida de clients
Falta neteja, i estructura comercial
No hi ha cap lavabo públic, n'hi havia un de fa 30 anys però el van tancar!
L'anàvem a buscar, però el turista de Salou no ens ha aportat mai res! Ara almenys hi ha un nou enfocament
La restauració del Portal del Roser no agrada, i a sobre ja no s'hi pot passar
Hi ha una manca total d'informació de l'Ajuntament en les obres que es fan
Ningú ha vingut mai a oferir-me fer res en conjunt; som els botiguers els que ens hem de guanyar la gent!
Falten senyals turístics a la plaça de la Font –d'aquí a dos mesos quedaran tots instal·lats, van recordar els regidors
El camió de la brossa ara sovint circula en horari comercial, hauria de fer-ho en unes altres hores


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.