Economia

turisme de neu

Pont fructífer per als hostalers a l’interior

Els establiments del Pirineu i l’interior de la demarcació arriben al 80% de places cobertes durant els dies festius

El balanç també és força positiu a Girona ciutat, al 60%, però amb una activitat molt inferior a les comarques del litoral, amb negocis tancats

Les previsions del sector per a la campanya de Nadal són bones

La setmana del pont de la Puríssima es va tancar ahir amb un balanç força favorable per als hostalers de l’interior de la demarcació i, especialment, el Pirineu i la Garrotxa. La mitjana d’ocupació s’ha situat al voltant del 80% en aquests territoris, segons dades facilitades per la portaveu de la Federació d’Hostaleria de les Comarques de Girona (FHCG), Marina Figueras.

La presència de neu, encara que artificial en molts casos, va permetre l’obertura de bona part del domini esquiable a les tres estacions d’esquí gironines, la Molina, Masella i Vallter 2000, i aquest fet, aliat amb la meteorologia favorable, ha contribuït a fer complir les previsions. A Masella, aquests dies ja ha funcionat el 100% de remuntadors, amb 28 pistes obertes i un total de 36 quilòmetres practicables. I dissabte van poder estrenar la temporada d’esquí nocturn, una oferta que arrenca a partir de les sis de la tarda i mantindran els dijous –llevat de la setmana del 21-D, en què obriran el dimecres 20– i dissabtes –a excepció del 6 de gener, en principi fins al 10 de març.

Ahir, també, va començar a circular el Tren Blanc, un servei prestat per Renfe des de Barcelona per acostar els esquiadors a primera hora del matí fins a les estacions gironines i tornar-los a la tarda fins a les estacions d’origen de la línia que uneix Barcelona amb Vic, Ripoll i Puigcerdà.

Fins i tot en el cas del turisme rural i els allotjaments de comarques com ara la Garrotxa i els entorns d’Olot, Figueras va destacar que alguns establiments han superat el 85% de les places completes. En aquest cas, els increments d’oferta i demanda en aquestes dates van de la bracet. I en altres zones, com ara el Ripollès i la Selva interior, l’ocupació no ha estat tan elevada però el balanç general és positiu.

La FHCG va destacar que “el pont ha caigut molt bé” perquè ha permès agafar cinc dies de festa a molts visitants. De fet, fonts del sector van certificar que les estades “han estat més llargues” que altres anys. Amb tot, van fer una crida a la prudència, ja que van recordar que l’hostaleria “ha ajustat molt els preus” per poder ser competitius com a conseqüència de la crisi.

Tampoc hi ha hagut sorpreses en el tipus de client. Tenint en compte que es tracta d’un pont que és festiu a l’Estat espanyol, la majoria de visitants han estat de proximitat. El més habitual han estat famílies de Barcelona i de l’àrea metropolitana, que solen visitar la muntanya, i els amants de l’esquí que volien fer una escapada aprofitant que les tres estacions estan obertes. S’hi han registrat algunes cancel·lacions de famílies que finalment van decidir viatjar a Brussel·les per la concentració independentista del 7-D, però compensades en molts casos amb altres reserves de darrera hora. Més enllà del calaix que els negocis han fet aquests dies, Figueras va avançar el bon senyal del ritme de reserves amb vista a les vacances de Nadal, que fan que el sector es mostri “considerablement optimista” fins a final d’any.

Girona i comarca, al 60%

On també s’han registrat unes xifres força acceptables ha estat a Girona ciutat i rodalia, per bé que és una destinació que es consolida en temporada baixa i Figueras va destacar que també hi contribueix l’aposta cultural creixent de la ciutat –que aquest pont ha coincidit amb el tancament del festival Temporada Alta i el concert de Sopa de Cabra–.

“És cert que molta gent només es queda de pas a Girona, o hi fa una estada curta, però la veritat és que cada cop atrau més visitants”, va comentar Figueras. Els hotels de la ciutat han registrat un 60% d’ocupació amb tota l’oferta disponible, unes dades que fa uns anys “era estrany veure, en ponts com aquest”, va concloure la portaveu de la FHCG.

Tranquil·litat a la costa

El contrapunt aquests dies, en canvi, ha estat la tranquil·litat als municipis del litoral, on en alguns casos el balanç de botiguers i restauradors ha estat positiu però més per la presència de segons residents que no pas de turistes allotjats en establiments.

A la Costa Brava, el fred i el cel cobert no ha contribuït a engrescar els visitants, que han apostat per la muntanya, amb l’obstacle afegit de l’escassa oferta de places hoteleres, només unes 7.000 actives de les 70.000 existents.

En aquesta dada, habitual d’altra banda, pesa la circumstància que molts hotels i hotels apartament aprofiten els mesos de desembre i gener per donar vacances al seu personal i fer reformes per tenir la infraestructura a punt per a la primavera. Malgrat això, en alguns dels pocs establiments oberts han arribat a comercialitzar el 60% de les habitacions.

LES XIFRES

80%
d’ocupació
s’ha assolit, de mitjana, a les comarques del Pirineu, amb pics del 85% a Olot i la Garrotxa.
60%
de places
hoteleres s’han emplenat a Girona i rodalia durant la setmana del pont de la Puríssima.
10%
dels llits
disponibles a la Costa Brava a l’estiu, només, han estat operatius aquests dies, amb molts negocis tancats.

220.000 clients a l’Espai Gironès

E.A

Entre la gent que s’ha quedat a casa aquests dies, molts han aprofitat per començar a preparar les compres prèvies a les festes nadalenques, fet que sumat a l’obertura de comerços en dies festius ha contribuït a incrementar l’activitat als comerços. A l’Espai Gironès, ahir, van xifrar en uns 220.000 visitants l’afluència durant la setmana del pont de la Constitució i la Puríssima, una xifra que segueix la tònica d’anys anteriors i que confirma un bon ritme de vendes als establiments del centre comercial, segons van destacar els seus responsables.

Les botigues han estat obertes durant els dies festius i, a més de les compres, molts també han aprofitat per passar unes hores al centre comercial amb la família, als establiments de restauració i per participar en activitats de la segona edició de la campanya L’espai del temps, que ja suma 34.010 minuts donats entre els participants que s’han adherit a la iniciativa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.