Metalcaucho accelera l’entrada a nous mercats sobretot d’Àsia
El proveïdor de peces de recanvi per a l’automoció ja ven el 62% a l’exterior, però aspira a una quota del 75%. L’empresa, propietat del fons Abac, disposa d’un nou magatzem a Rubí
Metalcaucho, la firma líder a l’Estat espanyol en recanvis per a l’automòbil (amb una quota del 54%), preveu per al 2018 un important creixement exterior amb l’entrada a l’Índia -on acaben de signar acords amb dos distribuïdors locals-, a l’Orient Mitjà i a Sud-àfrica. Al mateix temps treballen per millorar la penetració en els mercats on ja són presents, sobretot a Europa i Amèrica Llatina, on són en la majoria dels països però encara hi ha molt marge de creixement; a més, hi ha territoris pendents com ara l’Argentina. Metalcaucho ven a més de 50 països i és líder, a més de l’Estat espanyol, a Portugal i el nord d’Àfrica, mentre que a França es mou entre la segona i tercera plaça, i a Itàlia és tercer.
Josep Grañó, director general de l’empresa, té especial confiança en els països de l’est d’Europa; de fet, recentment han invertit en un magatzem a Moscou amb un soci rus. “Entrar a Rússia és complicat per les traves que posen, però un cop a dins és un mercat enorme”, diu. En aquests moments les vendes a l’exterior suposen el 62% del total i l’objectiu és arribar al 75% en els pròxims anys.
L’accelerada -el 2017 van tancar amb un increment de les vendes del 12%- té lloc després dels canvis introduïts pel nou propietari, el fons d’inversió català Abac Solutions, des del 2015. Els encarregats han estat l’actual cúpula directiva, quatre executius procedents de grans empreses de fora del sector, que va formar part de l’operació i controla el 5% de l’empresa.
Fundada el 1987.
El resultat d’aquest esforç serà el catàleg de peces que es publicarà el 2018 i que incorporarà unes 2.000 referències més (ara en té unes 12.000). Abans aquest catàleg, que és un referent en el sector, es renovava cada quatre anys i ara es farà cada dos, traduït a molts idiomes. A més d’automatitzar el procés d’identificació de les peces també s’ha reforçat l’equip d’enginyers que en fa la reproducció per al seu enviament als fabricants (en tenen uns cinquanta, deu dels quals en exclusiva).
Així doncs Metalcaucho es defineix ara com un negoci de big data però també de logística. La millora més substancial en aquest camp va tenir lloc el 2016 amb el trasllat de Barcelona a Rubí, a unes instal·lacions de 14.000 metres quadrats de superfície i 13,5 d’alçada dedicades bàsicament a magatzem: “Estem al 60% de capacitat”, diu Josep Grañó. La nova instal·lació ha permès millorar el servei de distribució, escurçant els terminis d’enviament de les peces.
Recentment s’han incorporat tres nous directius per a les àrees de qualitat, operacions i exportacions.
L’objectiu estratègic per als pròxims anys és mantenir el ritme de creixement anual en els dos dígits.